Deel dit artikel
-

FactoryZOO.com failliet

FactoryZOO.com, een incubator uit de stal van Twinning, is op 2 januari door de rechtbank in Den Bosch failliet verklaard. Volgens medeoprichter en aandeelhouder Cor Boonstra junior is het bedrijf ten onder gegaan na een stukgelopen nieuwe financieringsronde.

Boonstra heeft naar eigen zeggen een belang van "rond de twintig procent" in FactoryZOO. Hij zei nu een investering van 400.000 gulden geheel kwijt te zijn. Het bedrijf had volgens Boonstra geen gebrek aan klanten, wel liep een nieuwe investeringsronde stuk. FactoryZOO is voor het merendeel eigendom van Boonstra en CEO Frank Melis. Deze laatste was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Twinning heeft volgens woordvoerder Marc Klamer nog slechts een belang van acht procent in handen. Hij bevestigde het verhaal van Boonstra dat het uitblijven van vervolgfinanciering het einde van het bedrijf inluidde.

FactoryZOO (ZOO staat voor Zillions of Opportunities) begeleidt ondernemers bij het uitwerken en ontwikkelen van nieuwe e-business activiteiten. Het bedrijf speelt daarbij de rol van "executive producer", analoog aan de filmindustrie. Concrete projecten waren ondermeer een businessplan voor online muziekhandel URMusic, een andere Twinning-participatie. FactoryZOO is verder voor 49,01 procent eigenaar van ChannelZOO.com, een facilitair bedrijf voor webradio. Dit bedrijf is volgens curator mr. Van Oeijen niet betrokken bij het faillissement. In totaal verdwijnen bij FactoryZOO vijf banen.

Het is het tweede faillissement van een Twinning-deelneming in korte tijd. Op 2 januari viel ook het doek voor eSupport Systems (voorheen Flex Training). De shake-out bij Twinning was eerder voorspeld door directeur Michiel Westermann. Van de 55 oorspronkelijke deelnemingen zijn er nu ongeveer achtendertig over. Klamer stelt niettemin dat Twinning binnenkort een nieuwe deelneming zal bekendmaken, maar hij wilde nog geen details geven.

Deel dit bericht

8 Reacties

Daan de Leeuw

Is het de schuld van het kapitaal? Kom nou, marketing consultants die nog nooit een klant van dichtbij gezien hebben! URmusic hebben ze helemaal naar de klote geholpen. Gebrek aan toegevoegde waarde en gebrek aan terugverdien mogelijkheden lijken me eerder de oorzaak van de terughoudendheid van investeerders. Wat een sof. Je profileren als executive producer en je eigen tent gaat failliet.

David Vink

Daan, Er staat dat het bedrijf ten is onder gegaan NA een stukgelopen nieuwe financieringsronde. Dit is niet hetzelfde als: DOOR het stuklopen van een nieuwe financieringsronde. Kortom hier wordt niet gezegd dat de oorzaak ligt bij het niet verkrijgen van de financiering, maar dat met het uitblijven daarvan blijkbaar helemaal geen voortbestaan mogelijk was. Ongetwijfeld weten deze mensen dat het model te afhankelijk was van toekomstige geldstromen, dat het in deze tijd gaat om geld op de bank ipv participaties, etcetera etcetera.

Daan de Leeuw

David, als ik lees faillisement NA uitblijven van financiering, dan begrijp ik daaruit dat het uitblijven van financiering ook de OORZAAK is van het faillisement. Immers, er zijn klanten genoeg! Bullsh.t. Het bedrijf gaat niet failliet door gebrek aan financiering. Het bedrijf gaat failliet door gebrek aan perspectief. Dat zie ik nergens staan. Normaal vind ik het heel erg sneu als startende ondernemingen failliet gaan, maar in dit geval heb ik weinig medelijden. Als je jezelf zwaar profileert als DE expert op het gebied van het starten van ondernemingen (defacto functie van een incubator) en je bereikt zelf helemaal niks, dan zakt je geloofwaardigheid naar nul.

Michiel de Jongh

Door het veranderen van onze strategie zijn wij één van de weinige incubators die de neergang in de economie toch overleefd hebben. Gebleken is dat de eerste fase van het oprichten van een onderneming door de oprichters (vaak met een achtergrond die gelieerd is aan het te verkopen product) zelf zal moeten worden gedaan. Yupango richt zich nu met name op bedrijven die óf aan de vooravond staan van expansie óf in zwaar weer zijn geraakt en daardoor in een proces van surseance of zelfs faillissement terecht zijn gekomen (Voorwaarde is wel dat het product/dienst in principe goed is en het het potentieel dus aanwezig is). Met een combinatie van tijdelijk management en het verstrekken risicokapitaal uit eigen middelen en/of met behulp van ons investeerdersnetwerk helpen wij deze ondernemers verder op weg danwel opnieuw op de rit. Deze bedrijven hebben wij iets te bieden. De rol die wij dikwijls spelen is die van degene die gericht is op de markt. Wij houden de ondernemer die vanuit het product is gestart een spiegel voor. Daar veel start-ups vertrekken vanuit een te ontwikkelen product is vaak de markt en sales focus onderbelicht. Daarnaast ligt onze toegevoegde waarde op het gebied van strategie- en organisatie-ontwikkeling en vullen we in bepaalde gevallen tijdelijke functionale rollen in. Dit alles op een sterk risocodragende manier; wij ondernemen mee.

Daan de Leeuw

Michiel, reclame maken voor je eigen bedrijf mag eigenlijk niet, maar ja. Het zij je vergeven. Heb je enig idee waarom je na de HYPE nog steeds leeft? Waarschijnlijk niet, want in je opsomming van deugden komt je belangrijkste deugd niet aan de orde. Je leeft als een starter. Je investeert zelf ook een beetje en werkt vervolgens keihard zonder daar op voorhand te veel voor terug te vragen. Precies zoals goede ondernemers dat ook doen. Weinig overhead, creatief met resources en gewoon doorwerken. Je hoort 80% van je tijd bij je klanten aan tafel te zitten. Elders bij Emerce loopt een {discussie; http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Industrie/13474.html } over het sluiten van de Twinning vestiging in Eindhoven. James is meedogenloos en hakt het overheidsbeleid in mootjes. Ik vind dat Twinning het nog redelijk gedaan heeft als je het vergelijkt met de andere "corporate" incubatorinitiatieven van consultants, participatiemaatschappijen en grote bedrijven. De "burnrate" adepten. Die hebben helemaal niets gepresteerd en zijn binnen 10 minuten na het lek raken van de dotcom balon uit de markt vertrokken. Opportunistische angsthazen zijn het. Geeft mij maar Twinning of Yupango. Die hebben een focus die ietsie pietsie verder reikt dan "me, myself and I".

anon

Bij URMusic gaapte er een kloof van jewelste tussen de enthousiaste aanpakkers die probeerden een degelijk en gezond concept te realiseren, en de regelneven van FactoryZoo. Maar niet alleen zij, ook Twinning zelf heeft een heleboel steken laten vallen. Ongelooflijk hoeveel monden gevoed moesten worden tijdens alleen al de bouw. Dat had met veel minder geld gerealiseerd kunnen worden. Ook toegezegde financiering (van ik meen 50%) bleef keer op keer uit. Ik vind het wonderlijk dat het nog zo lang geduurd heeft.

Daan de Leeuw

Heeft factoryZOO ook sucessen geboekt? Weet iemand dat?

anon

Ze (Co Boonstra jr.) doen iets met Internetradio. Schijnt buiten het faillisement te vallen, maar of dat wel succesvol is? Ik weet het niet. Iemand anders wel?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond