Deel dit artikel
-

Emerce Fashion: ‘Fashion is een monster dat de wereld vernietigt’

“We moeten naar een nieuwe manier van maken en ervaren. Mode moeten weg van het imago van wegwerpartikel”. Dat zegt Peter Leferink van Peter Leferink van het Amsterdam Fashion Institute.

Technologie speelt een belangrijke rol in het proces van verduurzaming van de modewereld. Dat zegt het Head of Fashion & Design later vandaag tijdens zijn presentatie op Emerce Fashion.

“Fashion is een monster dat mensen en planeet vernietigt. De klimaat- en coronacrisis dwingen ons nu tot verandering. Mode moet meer kleding worden, iets dierbaars waar je voor zorgt.”

Denkend aan de toekomst van de fashionindustrie voorziet Lefering nog veel veranderingen. Modemerken worden kleiner of verdwijnen zelfs helemaal door het coronavirus. De consument is minder bezig met vluchtige zaken, de merken kunnen niet meer terugvallen op bestaande productie- en marketingprocessen. “We moeten ons op de lokale situatie richten, lokaal de modelindustrie opnieuw bouwen.”

Technologie speelt daarbij een faciliterende, creatieve en economische rol. Live video en virtual reality zorgen ervoor dat er efficiënter wordt geproduceerd en dat modemakers minder hoeven te reizen. “En het geeft creatieve vrijheid. Bij ons studeren er nu jaarlijks zo’n tien VR-experts af.”

Als voorbeeld wijst hij Leferink op het bedrijf The Fabricant uit Amsterdam. Dat maakt kleding die alleen in virtual reality bestaat. Voor sterren, artiesten, maar ook voor bedrijven uit Azië. In de nabije toekomst kan dit soort virtuele kleding ook binnen handbereik van de gewone consument komen. Dat vergt een combinatie van AI, video en social distancing.

Andere techtrends die hij noemt: virtual design, AI design en 3D printing.

“Wat we zelf kunnen doen? Stop met kopen! Buy less, value more. Kijk nog eens goed naar je kledingkast, beoordeel wat echt van waarde is en doe de overige zeventig procent weg.”

In de nieuwe coronaproof opzet is Emerce Fashion een zogeheten Collectie. Collecties zijn een reeks of pakket video’s rondom een bepaald thema. Kijken en deelnemen is gratis. Onlangs organiseerden we bijvoorbeeld Recruitment. Een deel van de video’s kan live worden geproduceerd, maar het leeuwendeel van de video’s is van tevoren opgenomen en komt op Netflix-achtige wijze online beschikbaar om later te bekijken. De aard van de video’s varieert van paneldiscussies en presentaties tot interviews en videoreportages op locatie.

Foto Peter Boer

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond