Feedforward netwerken voor aanbevelingen

Feedforward software kan een website met enkele regels code direct voorzien van aanbevelingsdiensten zoals we deze kennen van bekende e-commerce sites: “Mensen die dit kochten, kochten ook…”.
Dat zegt Lucien Burm (foto), tot 1 augustus 2008 werkzaam als chef Marketing & Sales voor Locatienet, bij het publiek het meest bekend van planner Routenet. Hij spreekt vanaf zijn zolderkamer waar de nieuwe ‘business’ wordt gestart. Op de achtergrond figureert zijn spelende dochter. "Ze gaat net in bad."
Het gaat om de startup Kimengi die Burm (35) in december 2007 begon samen met Christian Vogel (36), een vriend die bij online videotheek Keeno. Ook hij zal binnenkort vertrekken. In de baas zijn tijd opgezet? "We deden het in de avonduren, in goed overleg met de werkgevers. Het is iets totaal anders, het schaadt Locatienet of Keeno niet."
Binnenkort resulteert dit in de lancering van Feedforward. Dit heet een ‘aanbevelingsnetwerk’. Sites kunnen erin deelnemen door enkele regels code in hun bron of templates van de webpagina’s te plaatsen.
Burm: "Dat is nog niet heel bijzonder, maar daarnaast kan het dezelfde soort aanbevelingen ook genereren tussen ‘bevriende’ websites van bijvoorbeeld bestaand blogrolls. Of tussen websites in een bepaald uitgeefnetwerk, bijvoorbeeld van VNU Media, de uitgever van Emerce, Intermediair en Computable."
Ook kan Feedforward leiden tot de opbouw van netwerken van sites waarvan de makers en uitgevers elkaar in principe niet kennen maar die zich in hetzelfde interessegebied bevinden. "We noemen dat product nu even ‘Elders’. Je kunt openbaar netwerken vormen. We bieden dan wel de mogelijkheid om bepaalde sites uit te sluiten, bijvoorbeeld van concurrenten waarmee je niet wilt samenwerken."
Ze bouwden de software snel, maar nemen uitgebreid de tijd om die te testen. Dat gebeurt bij de eerste sites die Feedforward binnenkort ook zullen openbaren: Marketingfacts, Dutch Cowboys en Frankly, mogelijk ook Frankwatching. Burm: "Dit zijn de bekendste weblogs in de markt waarin ik actief ben, online marketing. Ik ken de mensen ook persoonlijk en ze vinden het erg boeiend om hieraan mee te werken."
Maar het moet blijken dat het werkt. Immers, er is een vrij lange tijd van ervaring nodig om de dienst krachtig te maken. Bovendien is er een behoorlijk afbreukrisico. Na enkele al te flauwe aanbevelingen haakt de surfer af.
Ook zal de gebruiker, menen Burm en Vogel, geen onverwachte en ongewenste reclame voor de neus moeten krijgen: "Dit is natuurlijk de perfecte dienst voor target advertising. Je schiet zo midden in de roos. Maar we denken niet dat gebruikers het zomaar accepteren als naast de aanbeveling steeds een willekeurige advertentie verschijnt."
Kimengi zoekt naar een reclamevorm met een lage irritatiedrempel. De gedachten gaan niet uit naar ‘iets web 2.0 achtigs’ waarbij reclame een bepaalde goedkeuring van gebruikers meedraagt. "Dat model volgt iedereen nu juist. We willen dit juist niet op de bekende advertentiemodellen laten steunen, omdat een aanbeveling makkelijk verward kan worden met ads als we niet uitkijken. We hebben wat gedachten over een nieuw model wat we het komende jaar willen uitwerken."
Burm meent ook dat in Feedforward voldoende waarborgen zijn ingebouwd om spammen te voorkomen: "Natuurlijk zul je pogingen zien en zal het wel weer een wedren worden met spammers. Maar veel kans maken ze niet."
Wat aanbeveilingen betreft noemt Burm de software van Sphere als voorbeeld: "Maar dat werkt met aanbevelingen voornamelijk op semantiek gebaseerd, niet direct op interesses. Wat wij doen is voor zover mij bekend nog niet gedaan."
Er zijn echter wel de sociale bookmarksites als NuJij en Watvindenwijover.nl die ongeveer hetzelfde principe hanteren. Maar dit fungeert op aparte sites terwijl de aanbevelingen van Feedforward direct op de site zelf te zien zullen zijn.
Als het Feedforward netwerk groeit, dan zal Kimengi zich gaan toeleggen op nieuwe vormen van aanbevelingstechnologie. "Deze technologie is wat ons betreft een flinke stap verder dan de bekende collaborative en rating-achtige methoden", belooft Burm.
Het duo zegt al lange tijd begeesterd te zijn door ‘aanbevelingstechnologie’. "Dat is wat je wilt: op internet: snel geleid worden naar de publicaties en producten war je echt op dat moment interesse in hebt."
Kimengi kan de start en groei financieren dankzij een groep privé-investeerders ofwel ‘angels’. "Ondernemers die hun sporen verdiend hebben, de meeste in de sfeer van de marketing."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
10 Reacties
Gino Goossens
Hoi Lucien!, Gefeliciteerd! Een beetje (klein beetje) concurrentie in de wereld van recommendations. Er zitten we heel wat knelpunten aan je techniek als ik het zo lees en het is enorm arbeidsintensief om de spammers er tussenuit te filteren. Het bestaat wellicht nog niet in Nederland maar over de grens wel degelijk. Klinkt enigszins als collaborative filtering maar dan met o.a. feeds er aan gekoppeld. Voor kleine hoeveelheden kan het werken zoals we weten (Amazon, Bol.com) maar zodra je echt grote hoeveelheden data gaat bedienen dan is het onmogelijk. Dan krijg je meer Behavioral Targeting achtige constructies. Een complex, real-time model voldoet wel, maar is erg moeilijk/ onmogelijk te implementeren zonder een geschikte benadering. Misschien moet ik het eens werkend zien… Hoe dan ook, het klinkt goed allemaal! Succes mannen! Gino | Moore Intelligence.com
Arthur
En wanneer gaat dit fraais van start. Waar kan ik meer vinden? Succes! Arthur, Lost Dimensions
Bert vd Berg
Van hart gefeliciteerd met jullie nieuwe onderneming. Ik ben zeer benieuwd wanneer we Feedforward live kunnen gaan zien. Door het verzamelen van informatie over meerdere websites heen gezien kan zeer interessant zijn.Het betekent alleen wel dat Feedforward indirect zelf leert over het gebruikersgedrag van een site binnen het netwerk. Willen websites wel een kijkje in hun statistieken keuken geven? Wat met sites die hun eigen specifieke doelgroep hebben? @Gino ik begrijp je gedachtegang over Amazon en bol.com niet geheel. Als er ??n partij in de wereld is die veel data moet en kan verwerken dan is dat Amazon wel. Verder begrijp ik je conclusie naar behavorial targeting niet helemaal. Kun je meer vertellen over jullie recommendations technologie? En wat dit beter maakt dan de feedforward technologie die veel knelpunten kent zoals jij aangeeft, dat is voor ons als lezers wel interessant.
Marja Ruigrok
Lucien en Christian, van harte! Welkom in de wereld van het ondernemerschap en ik ga er van uit dat jullie Kimengi tot een succes weten te maken (zeker nu er niet meer alleen in de avonduren gewerkt kan worden). Wel zo nu en dan de deur uit voor frisse lucht!
Hans Retz PCM Media
Dit gaat zeker goedkomen. Veel succes met jullie onderneming. Wat ik ervan gezien heb is veel belovend.
Lucien Burm
Hartelijk dank allen! Gaat goedkomen. @Arthur en @Bert: we verwachten nog een kleine week of twee op dit moment (zei hij voorzichtig 😉 ). Voor meer inhoudelijke vragen, graag nog even geduld, we zullen tzt wat meer toelichten bij de blogs. E.e.a. kun je al tussen de regels door lezen meen ik. Groet,Lucien
Arne Hulstein
@lucien en @christian leuk om het ook publiek tegen te komen (al ben ik wat laat). Succes ermee en ik hoor wel van jullie voortgang. 😉
Martijn van Pommeren
'ey Lucien, Kwam je naam ergens tegen en vervolgens ben ik bij je nieuwe uitdaging terechtgekomen. Ziet er in ieder geval interessant uit en wens jullie al het succes toe. gr, Martijn
Francois
Lucien, Chris, Succes met de ontwikkeling en de lancering. Tot nu toe zijn er in ieder geval al grote stappen gezet. Houd de vaart er lekker in! Ben benieuwd naard elancering. Succes! Groet, Francois
JW
Hey Lucien, Die foto he…Ik kan je wel even een fotograaf aanbevelen? 🙂