Deel dit artikel
-

Feest in Turijn live gestreamd naar Hollandse horeca

Het narrowcastingbedrijf ON van Heineken en Sony heeft afgelopen weekend een test gedaan met een live-uitzending van een concert van DJ Ferry Corsten vanuit het Holland Heineken Huis in Turijn. Het concert was in de nacht van vrijdag op zaterdag rechtstreeks te volgen op schermen in zes horecalocaties in Nederland.

In het Holland Heineken Huis gingen vrijdagnacht ruim drieduizend Nederlanders uit hun dak, volgens ON kwamen daar dankzij de live uitzending op haar schermen in de zes horecagelegenheden nog zo'n tienduizend mensen bij. Het ging om: Asta in Den Haag, Fred & Douwe in Doetinchem, Hotel Arena in Amsterdam, Newscafé in Groningen, Speakers in Delft en de Waerdse Tempel in Heerhugowaard. Volgens ON was het 'de eerste keer dat in Nederland zeer exclusieve content live te zien was in meerdere horecalocaties tegelijk'.

"Deze live stream was een eenmalig experiment om te kijken hoe het publiek reageert op de mogelijkheid om dit soort unieke evenementen op schermen in clubs te bekijken," zegt woordvoerder Peter Everts van ON. "We hebben het ook gedaan zodat dit fenomeen meer bekendheid kan krijgen in het uitgaansleven."

Voor horecagelegenheden is het vrij normaal belangrijke voetbalwedstrijden op grote schermen te laten zien, maar een concert op afstand komt volgens Everts bijna nooit voor. "Voetbalwedstrijden kan je thuis ook zien, maar zo'n concert in het Holland Heineken Huis is uniek." ON wil vaker live evenementen gaan streamen op de schermen. "We kunnen nu ook naar honderd horecagelegenheden tegelijk streamen."

Na afloop van de uitzending heeft ON de mailadressen van honderden feestgangers gevraagd die zullen worden gebruikt voor een e-mailenquete. "We willen zo achteraf imput krijgen over wat onze doelgroep hiervan vindt. we hopen ook dat ze verbeteringen aandragen. We doen dit per e-mail, omdat je in zo'n horeca-omgeving niet in staat bent goed onderzoek te doen."

Volgens Everts maken inmiddels ongeveer negentig uitgaansgelegenheden gebruik van het ON-netwerk. Een abonnement kost 195 euro, waarbij Sony-schermen zijn inbegrepen. "We willen in rap tempo uitbreiden naar vijfhonderd aangesloten clubs eind dit jaar," aldus Everts.

Moodfilms maskeren merknamen
Bij de test afgelopen weekend waren geen commercials te zien. Normaal gesproken kunnen horecabazen kiezen tussen videoclips of zogeheten moodfilms. Dat zijn animaties waarbij een merknaam als Heineken meer verstopt is dan bij gebruikelijke reclamespotjes. "We proberen de merkwaarde in de moodfilms op andere manieren naar voren te brengen," zegt Everts.

Soms is een deel van het logo, een letter of een kleur al genoeg om de associatie met een merk te maken. Verder hebben de films vooral artistieke waarde. "Daardoor kan een VJ in een club ervoor kiezen om onze beelden te gebruiken om de muziek te ondersteunen."

Binnenkort biedt ON ook de mogelijkheid om camera's naast de schermen te gebruiken zodat bezoekers van verschillende horecagelegenheden in het land met elkaar zouden kunnen communiceren. Verder werkt ON aan spelletjes die het uitgaanspubliek op de schermen kunnen spelen. "Sony heeft ook spelletjes binnen haar bedrijf. We richtten ons daarbij wel op spellen die bedoeld zijn boven de achttien, want anders mag het niet." SMS'en of het versturen van videobeelden vanaf mobiele telefoons naar het scherm behoren volgens Everts eveneens tot de mogelijkheden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond