Deel dit artikel
-

Feest.je sluit eerste voorzichtige advertentiedeal

Feest.je, de Nederlandse variant van het populaire Foursquare, heeft een eerste deal gesloten met adverteerder Samsung. Hoewel het een spontane actie is, waarmee weinig geld is gemoeid, heeft de startup zijn eerste adverteerder binnen weten te halen.

Tijdens de commerciële 3D-outdoorprojectie van Samsung, bij de Beurs van Berlage in Amsterdam, kunnen gebruikers nog twee dagen inchecken op Feest.je. De medaille die de gebruikers krijgen werkt als lot bij de verloting van een Samsung 3D LED TV.

Samsung is de eerste commerciële partij die het Nederlandse op locatie gebaseerde sociale netwerk inzet voor een evenement. Hoeveel Samsung betaalt voor een medaille op Feest,je, wil Patrick de Laive, aandeelhouder van de mobiele startup, niet zeggen. "Het is op korte termijn geregeld. Tot mijn verbazing was deze grote partij enthousiast, Voor Samsung geldt het als een pilot. Als er al geld id betaald, dan kunnen we er misschien een paar keer van uit eten. Het idee is om te gaan kijken naar een langdurige samenwerking."

Net als bij het populaire Foursquare kent de Nederlandse dient ook een spelelement. Door vaak in te checken krijgt de gebruiker punten of medailles. De persoon die het meeste incheckt bij een plek, wordt bekroond tot koning of koningin. Dit kan beloond worden met fysieke giften van de betreffende locatie.

Foursquare

Tijdens het evenement van Samsung wordt ook Foursquare ingezet bij de verloting van de televisie. Hierbij is enkel een ‘venue’ aangemaakt. Er is geen deal gesloten zoals met Feest.je waardoor de gebruiker een ‘badge’ krijgt. Toen De Laive hoorde dat Forusquare bij een Nederlands evenement werd ingezet, nam hij zelf contact op met Samsung.

De Laive laat weten meer plannen te hebben voor een samenwerking tussen evenementen en zijn startup. "Het moet alleen wel voordeel bieden voor zowel de gebruiker als het evenement. Er moet een incentive in zitten, korting, of een prijs. Met andere partijen praten we over een samenwerking die veel verder gaat dan we nu met Samsung doen."

Namen van gesprekspartners worden niet genoemd, maar te denken valt aan de grote B2C-events in Nederland. Er zijn 3 soorten partijen die Feest.je benaderen. "Dat zijn horecaondernemers, evenementen en merken." Wat betreft de merken is er momenteel een geprek gaande met een biermerk, waarvan De Laive de naam nog even onder de pet houdt.

Toekomstplannen

Eerder liet medeoprichter Aldert Greydanus nog weten genoeg mogelijkheden en kansen te zien voor bedrijven om in te haken op locatie gebaseerde marketing. "Bijvoorbeeld door gebruikers als ze inchecken te belonen met een gratis biertje, festivaltickets of speciale medailles van hun favoriete band. Doordat Feest.je een centrale hub wordt tussen evenementorganisatoren, lokale bedrijven en gebruikers wordt er meerwaarde gecreëerd voor alle betrokken partijen."

Feest.je heeft 3 weken na de lancering 4.000 leden. Vrijdag wordt de tienduizendste check in bekend gemaakt. Hoeveel leden actief zijn, dat kan of wil De Laive niet precies zeggen. "We zien een gezonde groei. In zowel het aantal checkins als het aantal leden. De eerste week zaten we al snel op 1.500 inschrijvingen. Dat waren veel mensen die een username wilden claimen, of wilden kijken hoe het werkte. Die hebben misschien 2 of 3 keer ingelogd. Nu beginnen gebruikers in kleine steden en op scholen het te gebruiken. Dat zijn de users die er echt goed gebruik van maken."

Deel dit bericht

12 Reacties

maurice

Aaargh.. zijn we eindelijk een beetje af van het alleen nederlandse hyves.. gaan we dit weer krijgen.. een alleen nederlandse foursquare.. wanneer gaan we eens groter denken! *zucht*

Boris

@Maurice: op zich heb je helemaal gelijk: al die copycats die een lokaal sausje over een buitenlands succesnummer vegen en dan denken dat ze er zijn. Bah. Met location Based Services denk ik er echter anders over. Daar gaat het namelijk om (je voelt hem al aankomen) locatie! De kans dat Foursquare een leuke deal gaat maken met dat leuke cafeetje bij jou op de hoek, of een puur Nederlandse koffieketen, of de Albert Heyn, is vrij klein. Hun focus ligt op de US. Onze focus ligt op Nederland.

Kjeld

Waarom moet ik nog denken aan TheNextWeb Conference met een slechte pitch en een afbrander van het pannel?Ook het niet vertonen van een demo en de USP van het project. Ook over het location based local market verhaal van Boris. Hyves kan dit gewoon ook. Ze hebben de userbase en de Spots http://www.hyves.nl/spot/ Dus kwa "hyper-local" werken is het voor de "cafes" waar Boris het over heeft dus ook slimmer om dit met Hyves te doen. Kortom, ik vind het een kansloze missie, had het niet helemaal verwacht van je Boris. Ik hoop voor jou dat ik ongelijk heb, op TNW2011 de full undisclosed stats? (Niet op het podium 😉 !

Eric Schmidt

Helemaal eens met Kjeld. Het lijkt wel alsof Emerce wordt beloond voor het opblazen van elke gedachtescheet. Als het hier gaan om een 'deal' met de waarde van een paar etentjes, waarom wordt er dan een artikel aangewijd. Jannemiek, je hebt je vrijkaartje weer verdiend voor de volgende TNW conference

Sander Vliet

@Kjeld en Eric: Ach, de een houdt wel van een feest.je en de ander niet.

Karlijn van den Berg - MUSE

@ericvolgens mij juist goed als een bedrijf in zijn jonge bestaan al wordt erkend als een mooi platform om als adverteerder iets mee te doen. Wij van MUSE Amsterdam (bureau achter de campagne, samen met Starcom) geloven erg in het platform, ondanks dat het bereik nu nog niet heel groot is. Dat is ook de reden dat je deal dan klein is, omdat je samen wilt kijken hoe zoiets werkt. Dat neemt niet weg dat je het wel net zo serieus en professioneel aanvliegt in executie. Zowel voor Feest.je, als voor de bureaus, als voor Samsung is het dan een heel leuk en spannend experiment. En het lijkt me juist de rol van Emerce om als eerste over zoiets te schrijven. Jannemiek doet dat gewoon uit haar rol als journalist.

Karlijn van den Berg - MUSE

@ericvolgens mij juist goed als een bedrijf in zijn jonge bestaan al wordt erkend als een mooi platform om als adverteerder iets mee te doen. Wij van MUSE Amsterdam (bureau achter de campagne, samen met Starcom) geloven erg in het platform, ondanks dat het bereik nu nog niet heel groot is. Dat is ook de reden dat je deal dan klein is, omdat je samen wilt kijken hoe zoiets werkt. Dat neemt niet weg dat je het wel net zo serieus en professioneel aanvliegt in executie. Zowel voor Feest.je, als voor de bureaus, als voor Samsung is het dan een heel leuk en spannend experiment. En het lijkt me juist de rol van Emerce om als eerste over zoiets te schrijven. Jannemiek doet dat gewoon uit haar rol als journalist.

Remi

Kan Feest.je iets dat Foursquare niet kan? Of is het gewoon een kopie met een Nederlands sausje? Ik heb sterk de indruk dat het dat laatste is en als dat zo is hoop ik dat het snel faalt en weer uit de aandacht verdwijnt. We zitten niet te wachten op versplintering van location based services. Da's al irritant genoeg met hyves vs. facebook. Dat is voor zowel consumenten als bedrijven allemaal dubbel werk, zonder dat het daadwerkelijk wat toevoegt.  Neemt niet weg dat Foursquare wel eens mag opschieten met een kantoor ergens in Europa dat hier de kwaliteit wat verhoogd.  Mocht feest.je wel wat toevoegen inhoudelijk dan wens ik ze alle succes.

Dion

E?n ding moet ik Boris en zijn team wel nageven: ze zijn goed in 'rumour around the brand'. Want zeg nou zelf. Welk bedrijf lukt het om zoveel persaandacht te krijgen als iemand een TV weg geeft. Want meer is het niet. Waarschijnlijk is de komkommertijd al begonnen, want kennelijk denkt geen enkele journalist na over de nieuwswaarde voordat ze een artikel plaatsen. En dat was toch de kernwaarde van journalistiek?

Jannemiek - Emerce

@Dion, We volgen bij Emerce vaker startups en de eerste stappen die zij zetten. Misschien geen heel groot nieuws van wereldformaat, maar het geeft in de loop van de tijd wel een duidelijk beeld. Of Boris en kornuiten met Feest.je nu een nieuwe 'Hyves' worden, geen idee, maar het is wel een Nederlands initiatief dat het probeert. Voor mij reden genoeg om er een kort stukje over te schrijven.

Dion

@Jannemiek, Begrijp me niet verkeerd. Ik juich het alleen maar toe dat er aandacht wordt besteed aan Startups (dat heb je in het verleden ook bij ons gedaan, waarvoor dank). En dit bericht past ook zeker op Emerce. Maar bijna alle media hebben hier aandacht aan besteed met dezelfde kopregel (copy/paste?) en het wordt naar mijn mening een beetje opgeblazen dat er sprake is van een "advertentiedeal".  Maar goed zoals gezegd, dat doen ze slim bij feest.je.Ik denk dat ik maar eens bij ze in de leer ga 🙂 Is er binnenkort nog een plek vrij bij een cursus free PR?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond