Deel dit artikel
-

Fiat overheid voor overname DoubleClick door Google

De Amerikaanse mededingingsautoriteit FTC geeft groen licht voor de overname van advertentiebedrijf DoubleClick door Google.

Googles marktmacht wordt niet te groot als het DoubleClick voor 3,1 miljard overneemt. Dat vindt de Amerikaanse overheid. De Europese Commissie houdt een vergelijkbaar onderzoek en moet voor 2 april 2008 met een oordeel komen.

Vier commisarissen van de FTC keurden de beoogde overname goed, één stemde tegen.

Dat blijkt uit de net uitgegeven verklaring door de Federal Trade Commission.

De Amerikaanse en Europese toezichthouders kijken niet naar privacy-aspecten van de overname. Ze kijken enkel naar de vraag of DoubleClick onder Googles vleugels tot oneerlijke, concurrentievervalsende situaties leidt.

Eerder deze week liet europarlementariër Sophie in ’t Veld (D66) zich niet kritisch uit over de overnamepoging. Haar bezwaren waren met name gericht op het privacy-aspect. Google zou via zijn eigen systemen en de profielinformatie van DoubleClick té veel zicht krijgen op het de online bewegingen van honderden miljoenen internetgebruikers.

DoubleClick verloor gisteren met Viacom nog een grote klant aan Microsoft. Microsoft gaat zowel in Amerika als Europa de tekst- en beeldadvertenties voor Viacom distribiueren. Bovendien gaat Viacom video’s van zijn tv- en filmbedrijven (waaronder MTV) uitzenden op MSN en de online onderdelen van Xbox.

Microsoft kocht in mei 2007 het bedrijf aQuantive, wat in grote lijnen te vergelijken is met DoubleClick. aQuantives diensten worden de komende maanden in Europa uitgerold via MSN.

Bron foto: edtarwinski (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond