Deel dit artikel
-

Filecopter komt eraan

Tussen neus en lippen door werd gisteren tijdens het jaarcongres TV & Internet het antwoord op de fileproblematiek geleverd: filecopter, een live televisie/radio/internetprogramma, uitgezonden door de vier randstedelijke regionale omroepen. Een multimediaconcept met helicopters, webcams en verslaggevers ter plaatse over de stand van zaken rond de files in de randstad. Vanaf september 2003.

Het vierde jaarcongres TV & Internet , georganiseerd door Broadcast Press, was een allegaartje van onderwerpen rond de integratie van televisie en internet. Bespiegelingen over breedbandontwikkelingen en interactieve televisie, werden afgewisseld met sprekers over digitale televisie en de electronische programmagids. En zoals gezegd was er nieuws over de filecopter.

Jeroen Soer, algemeen directeur van Radio TV West: 'De regionale omroepen in de randstad gaan live multimediale uitzendingen maken over de files. Aangevuld met weersinformatie. Van zes uur tot negen uur 's ochtends brengen we live televisie en radio plus een internetportal die 24 uur per dag bemand is. Met helicopters, webcams, motoren met camera's, voorspellingen en verslaggevers ter plaatste, gaan we iets doen aan de fileproblematiek. Internet, televisie en radio worden geïntegreerd. Ook mobiele devices behoren tot de mogelijkheden.' AT5/TV Noord Holland, TV Utrecht, TV/Radio Rijnmond, en TV/Radio West participeren in het geheel.

Reinout Oerlemans, oprichter van productiebedrijf Eyeworks sprak ook. Zijn Eyeworks is momenteel succesvol met interactieve televisieformats. Oerlemans vertelde blij te zijn met het gevallen kabinet. Het betekent nogmaals een uitzending van Eyeworks''Waar stem ik op' via SBS. Oerlemans: 'Op internet is een site als stemwijzer.nl erg succesvol. Waarom dit idee niet op televisie brengen, dachten wij. Bijvoorbeeld met aanvullend films en analyses.' Het werd een succes. Afgelopen mei was deze interactieve stemwijzer op t.v. goed voor 450.000 gebruikers van de verkiezingspoll. Oerlemans is optimistisch over de kansen van zijn 'mediabedrijf van het jaar': 'Waarom niet over een paar jaar, drie dagen voor de Amerikaanse verkiezingen in de V.S. daar landelijk op de buis?'

Oerlemans belangrijkste boodschap: 'Interactieve televisie moet de kijker een zinnige beloning geven. Een prijs, geld of een uitslag. Bijvoorbeeld een uitslag over een IQ test of een stemadvies.' Of interactie met de kijker gerealiseerd wordt via een digitaal of analoog kanaal maakt hem niet zoveel uit: 'Digitale televisie is een enorme uitdaging, het biedt zeer veel mogelijkheden. De realisering van breed gedragen digitale televisie is momenteel geen vereiste voor ons.'

Volgens Annelies Kaptein, manager marketing en communicatie bij de NCRV en tevens directeur van Stoneroos interactieve televisie, is voor de doorbraak van digitale televisie, het wachten op een ander gebruik van de decoder. Haar voorstel: 'Maak Nederland 1,2,3 geheel gratis, zet de bekende commerciële zenders achter de decoder, voor zeg *12,50, en laat mensen die nog meer willen zien, meer betalen. De * 8,50 die we nu met zijn allen betalen aan de kabelaars vervalt. Daarnaast vind ik dat de verkoop van de decoders moet worden overgelaten aan de witgoedzaken en dat mensen moeten kunnen kiezen in kwaliteit wat betreft die decoders. Zoals de kabelaars momenteel decoders aanbieden werkt niet.'

Voor Joris van Heukelom, director marketing & interactive MTV Networks Europe, is breed gedragen digitale televisie ook alles behalve noodzaak. Hij is tevreden met het SMS-verkeer dat 'zijn' muziekzender TMF genereert. En nog niet eens zozeer vanwege de opbrengsten per SMS, maar veeleer vanwege de opgebouwde database. Momenteel zitten er 80.000 jongeren in de database, 40.000 van hen hebben zelfs al een foto ge-uploaded. Zijn advies aan adverteerders om hen te bereiken: 'If you don't have a brand, don't even try.' Zie ook het interview met Van Heukelom in de nieuwe editie van Emerce.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond