Deel dit artikel
-

Financial Times naar miljoen online abonnees

De Engelse zakenkrant Financial Times is op koers om volgend jaar over de grens van de 1 miljoen digitale abonnees te gaan.

Meer dan tien jaar geleden besloot de krant om niet meer al zijn producties gratis op internet te zetten. Dit stuitte op een combinatie van onbegrip en afkeuring, want lezers zouden niet willen betalen voor digitale kopij. De krant bewijst het tegendeel.

Sinds de invoering van betaalmuur steeg het aantal digitale abonnees internationaal tot 930.000. Het merendeel van hen (740.000) heeft geen papieren krant daarbij, een klein deel wel.

Bij het huidige online groeitempo van 11 procent per jaar gaat de krant volgend jaar over de symbolische grens van het miljoen heen.

De vorm van de betaalmuur is lange tijd aan verandering onderhevig geweest. Tot 2015 kon bezoekers meerdere artikelen per maand gratis lezen. Als ze meer wilden, moesten ze een abonnement nemen. Na deze tijd was er sprake van https://www.reuters.com/article/us-pearson-ft-subscribers/ft-to-change-the-way-it-charges-for-digital-news-idUSKBN0LV0QI20150227 een goedkope proefperiode van een maand en daarna een duurder abonnement voor online toegang tot alle producties. Ook was deze drempel lange tijd te omzeilen door titels van krantenartikelen via Google te zoeken.

Vergelijkbaar met de Financial Times in Nederland is Het Financieele Dagblad. Dat meldde eerder deze zomer dat het 85.000 betalende digitale klanten heeft. In Amsterdam wordt de grens van honderdduizend online abonnees als haalbaar geacht.

Foto: Financial Times (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond