Deel dit artikel
-

Financiële sites hekelen onderzoek Blauw

Een tweetal financiële vergelijkingssites weerspreekt de conclusies uit een onderzoek van Blauw Research. Volgens Blauw zouden financiële vergelijkingssites aan populariteit verliezen. De sites zien juist het bezoek toenemen. "Wellicht spelen belangen om de rol van vergelijkingssits te bagatelliseren."

Volgens Blauw Research staan vergelijkingssites achter in de rij wat betreft populariteit. De onderzochte groep internetters bezocht eerst de site van de eigen bank, daarna die van andere financiële instellingen en zoekmachines. Pas daarna volgen vergelijkingssites. Blauw concludeert dat de opmars van deze laatste partijen ten einde is. Een jaar geleden bezocht nog één op de tien gebruikers een vergelijkingssite.

Edmond Hilhorst, directeur van Independer.nl , noemt de resultaten "opzienbarend." Ze staan haaks op de ervaringen van Independer als virtueel intermediair, vindt hij. "Met meer dan 150.000 bezoekers in de maand november is Independer in een jaar tijd ongeveer verdubbeld. En dat terwijl FNVFA.nl inmiddels veel bezoek wegtrekt."

Independer meet volgens Hilhorst drie zaken: sitebezoek, het aantal aangevraagde offertes en het aantal afgesloten offertes. Voor de meeste financiële producten ziet Hilhorst een stijging bij alle drie de ijkpunten. De enige uitzondering zijn spaarproducten en daar wringt nu net de schoen. Volgens Blauw doen spaarproducten het juist steeds beter. Hilhorst: "Wij zien een daling bij het aantal afgesloten spaarproducten. De verschillen in het aanbod zijn namelijk kleiner geworden. Vorig jaar liepen de verschillen op naar één tot anderhalf procent. Dat is teruggelopen tot tienden van procenten." Het loont dus eenvoudigweg niet meer om rond te shoppen voor spaarproducten, als de verschillen zo onbeduidend zijn, aldus Hilhorst.

Bij Wellowell ziet men evenmin een daling van de bezoekers. Een woordvoerder stelt dat spaarproducten geen prioriteit hebben bij Wellowell, maar dat niettemin meer mensen een vergelijking maken op de site. Opmerkelijk, aangezien Wellowell, in tegenstelling tot Independer slechts vijf tot tien aanbieders van financiële producten in het bestand heeft. "Wij pretenderen geen totaalaanbod te leveren", aldus de woordvoerder.

Hilhorst heeft nog geen afdoende statistische verklaring kunnen vinden voor de grote verschillen. Hij vraagt zich af of er misschien andere motieven aan het onderzoek van Blauw ten grondslag liggen. "Ik weet dat de grote banken belangrijke afnemers zijn van Blauw. Daar is niets mis mee, het is een logische ontwikkeling. Zij hebben grote budgetten en kunnen dus grote onderzoeksopdrachten bij hen neerleggen. Ik weet dat grote banken geen voorstanders van vergelijkinssites zijn. Transparantie lijdt immers tot marge-erosie. Het is in hun belang om transparantie tegen te gaan", aldus Hilhorst.

Sacha Weil van Blauw Research veegt deze argumenten van tafel. "Belachelijk. Dit onderzoek initiëren wij zelf, zonder opdracht van een bank."

Deel dit bericht

5 Reacties

Bas van de Haterd

Tja, het geeft maar weer aan hoe subjectief veel marktonderzoeken zijn. Hoeveel mensen zijn ondervraagd? Hoe zijn deze mensen ondervraagd (tel/internet/face-to-face/papier), wat was de vraagstelling, welke volgorde waren de antwoordcategoriën gezet. Een onderzoek kan je uit laten wijzen wat je wil en het is dan nog steeds valide en representatief. Je moet veel van deze zaken altijd met een korreltje zout nemen. Ik zeg niet dat Blauw fout zit, maar misschien dat een specifieke groep juist wel meer naar vergelijkingssites toe trekt, en de Blauw respondenten niet.

Michiel van der Linde

Wel gemakkelijk om het onderzoek de schuld te geven van de negatieve resultaten. Ik wil niet stellen dat of de onderzoekers, of de vergelijkingssites gelijk hebben, maar heb wel de stellige indruk dat deze sites grote moeite hebben om overeind te blijven, laat staan om geld te verdienen. Kijk eens naar Mr Finch, volg de ontwikkelingen in de pers. De crux zit 'm mijns inziens in het hebben van een lange adem, zoals bij zoveel ontwikkelingen (niet alleen op internet…). Deskundigen geven aan dat op langere termijn on-line verzekeringen een grote toekomst hebben. Daar ligt het doel. Maar wees wel zo reeel om de huidige situatie op waarde te schatten (lees: niet te overschatten)en communiceer daar ook eerlijk over.

Edmond Hilhorst

Michiel, helemaal eens dat verschillende vergelijkingssites problemen lijken te hebben en dit een zaak van de lange adem is. Het is absoluut niet de intentie Blauw ergens de schuld van te geven. Sterker nog, ik heb inmiddels met ze gesproken en begrepen dat zij hun normale onderzoeksmethodiek hebben gehanteerd die tot statistisch relevante resultaten moet leiden. Blijkbaar ziet niet alleen Independer maar ook een aantal andere grote spelers op deze markt (WelloWell, diverse startpagina dochters) een hele andere ontwikkeling: Bezoek stijgt sterk, zowel in kwantitatieve als in kwalitatieve zin. De Nederlandse consument realiseert zich dus wel degelijk dat er honderden guldens te besparen zijn bij het kiezen van een geschikt financieel product (zoals ziektekosten- of autoverzekering) Mijn verbazing over de tegenovergestelde signalen is hiermee alleen nog maar versterkt en ik ben benieuwd of iemand een verklaring heeft?

Bas van de Haterd

Beste Michiel en Edmond, dat is dus precies wat ik probeerde te zeggen. Ik zeg niet dat de onderzoeksmethodiek verkeerd is. Maar het kan veel verklaren. Eenvoudig voorbeeld: is van de ondervraagde groep de internetpopulatie gelijk? Of zit daar misschien een afwijking in. En als deze gelijk is: de internetpopulatie in Nederland stijgt nog steeds. Dus misschien dat daaruit het stijgende bezoek te verklaren is. Verder ben ik het geheel met je eens dat er een aantal sites in de problemen zit. Daarnaast verschillen de businessmodellen van Independer en WelloWell bijvoorbeeld erg. Ik heb zelf een idee welke het meest valide is, maar daar zal ik nu niet verder op in gaan.

Erik Hordijk

Ook de Verzekeringssite groeit nog steeds fors. De groei bedraagt al ruim een jaar minimaal 10% per maand. Mogelijk dat deze groei ten koste gaat van financiele vergelijkingssites die het momenteel moeilijk hebben. Daarnaast groeit (waarschijnlijk) ook het absolute aantal internetters.De Verzekeringssite is bovendien sinds voorjaar 2001 winstgevend. Dit in tegenstelling tot de meeste andere financiele vergelijkingssites. Dat de klanten van Blauw invoed zouden hebben op de uitkomsten van het onderzoek lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond