Deel dit artikel
-

Ford tevreden met test mobiel adverteren

Ford heeft in april in Nederland voor het eerst geadverteerd via het mobieltje. Het bedrijf zegt tevreden te zijn met de resultaten. De clickratio voor de mobiele banner was 1,5 procent.

Een clickratio van 1,5 procent is gemiddeld voor een mobiele banner, zegt Jigal Schrijver van HotSMS, het bedrijf dat de mobiele campagne hielp vormgeven.

In totaal is de banner – ter promotie van de Ford S-Max – in iets meer dan twee weken 150.000 keer getoond (pageviews) op drie mobiele sites, waarvan De Telegraaf en De Telefoongids de grootste waren, aldus Wendy Pouw van Mindshare, het mediabureau dat Ford adviseerde om ‘iets te gaan doen met mobiel internet'. In totaal is dus 2250 keer op de banner geklikt. Wie op de banner klikte kwam terecht op een pagina waarop onder meer een commercial te downloaden was. Deze commercial is door 25 procent van de bezoekers van deze pagina gedownload, wat neerkomt op zo'n 560 keer.

Hogere attentiewaarde
Waarom ligt de clickratio voor een mobiele banner hoger dan voor een banner op een ‘vaste' internetsite? Schrijver denkt het antwoord te weten: "Op een vaste site staat een banner tussen een groot aantal andere uitingen. Op een mobiele site heeft de banner minder ‘concurrentie' van andere uitingen." De attentiewaarde van een mobiele banner is daarom hoger, meent Schrijver. "Hoewel de banner relatief klein is, valt deze behoorlijk op."

Tal van grote merken, waaronder Coca Cola, hebben al geadverteerd via het mobiele internet, dat nog wacht op een doorbraak bij het grote publiek. Het interessante aan de campagne van Ford is, dat dit bedrijf inzicht geeft in de resultaten, meent Pouw.

Volvo is een ander automerk – en klant van Mindshare – dat mobiel adverteren inzette. Het bedrijf deed dat in januari en was volgens Pouw ‘tevreden over de resultaten'. "Daarom hebben we ook Ford geadviseerd deze vorm van adverteren in te zetten." Volgens Pouw waren de resultaten van Volvo vergelijkbaar met die van Ford.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond