Ford zet internet in als verkoopkanaal

Ford gaat via een eigen site auto’s verkopen. Steeds meer consumenten zijn volgens de autofabrikant bereid online een bolide te kopen zonder een voorafgaande testrit.
Volgens Ford blijkt uit onderzoek dat de consument internet niet enkel meer gebruikt als informatiebron, maar is 37 procent bereid om een auto te kopen zonder testrit. Vooralsnog test Ford de uitkomst van deze bewering enkel in het Verenigd Koninkrijk. FordOnline.co.uk.
Van de bezoekers aan de Ford-website zegt 59 procent tussen de 10.000 en 20.000 pond uit te willen geven aan een volgende auto.
Steve Hood, managing director van FordOnline.co.uk, laat aan de site InternetRetailing weten dat de consument steeds meer bereid is online te kopen, waaronder nu dus ook auto’s. Dit laatste vooral als het retailkanaal betrouwbaar is.
De consument kan op de site zoeken naar nieuwe en gebruikte Ford-auto’s en via e-mail de koopopdracht doorgeven of de auto telefonisch bestellen. De auto’s worden vervolgens naar een van de 12 regionale aflevercentra gebracht.
In Nederland ging Skoda Ford al voor met een dergelijk initiatief. De autofabrikant opende begin vorig jaar nog een webwinkel voor nieuwe auto’s. Skoda was vast van plan de mogelijkheden van internet als verkoopkanaal meer te benutten.
Ook Marque Joosten, directeur van Zomoto.nl, pleit al sinds jaar en dag voor een online distributiekanaal waar autodealers meer op moeten inzetten. Hij liet begin 2009 nog aan Emerce weten dat de crisistijd autofabrikanten en dealers hopelijk een aan zou zetten internet serieus te nemen als verkoopkanaal.
Uit een wereldwijd onderzoek van Capgemini bleek in 2008 al dat de consument het internet als meer dan een informatiebron wil zien als het aankomt op de autobranche. Er kwam sprake van een toenemende interesse om via het web een auto te kopen. Toen gaf 44 procent van de respondenten aan ook online een auto willen aanschaffen.
Bron foto: tbisaacs (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
ohwatleuk
Jipperdidoo!! Ook leuk dat industrie giganten als Ford in 2010 het licht zien. Zou dat toch iets zijn, dat internet? Welkom dinasours…. :-/