Deel dit artikel
-

Forrester: interactieve diensten sleutel tot succes mobiel internet

Mobiel internet kan een succes worden door het ontwikkelen van interactieve diensten. De praktijk leert dat de consument daar voor wil betalen. Alleen een lagere prijs, een goed netwerk en mooie toestellen zijn niet voldoende. Dat meent analiste Michelle de Lussanet van Forrester.

Volgens De Lussanet kan alleen de laaggeprijsde gprs-databundel die Orange in Nederland wil gaan aanbieden de markt voor mobiel internet niet openbreken. De Lussanet:"Het verlaagt de drempel voor de consument en de aanbieders van diensten, maar is onvoldoende. Waarom zou een consument er iets extra's bij willen hebben als hij niet weet wat het is?"

Een andere noodzakelijke voorwaarde om mobiel internet te laten doorbreken, zo denk de Forrester-analiste, is de penetratie van gprs-toestellen. "Uit Europees onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld iedere twee jaar hun telefoons vervangen. Dus het kan nog wel even duren voor die installed base er is", aldus De Lussanet. Zij noemt het bovendien een "ongelukkig feit" dat consumenten een apart gprs-abonnement af moeten sluiten.

Een goed netwerk, een lage prijs en een leuk toestel zijn "enablers", meent De Lussanet, maar ook samen nog niet genoeg. De consument moet gelokt wordt door interessante diensten. Daarbij ziet zij weinig in content die ook via andere media wordt aangeboden. De Lussanet :"Een doelpunt van Brazilië hoef ik niet op een gprs-device te zien, als ik het ook op televisie kan zien. Filmbeelden bekijken mensen liever in de bioscoop of op tv."

De Lussanet ziet meer in interactieve diensten, waarbij is gebleken dat mensen ervoor willen betalen. "De markt voor communicatie is veel groter dan die voor content.", stelt de analiste. Zij geeft als voorbeeld de enorm populaire Britse site 'voor verloren vrienden' Friends Reunited , waar een flink deel van de leden voor betaalt.

Kenmerkend vindt zij ook de strijd tussen de Japanse telecomreuzen J-Phone en NTT Docomo. Waar de KPN-partner met i-mode 32 miljoen klanten trok, stokte de teller met zijn nieuwe dienst M-stage, dat streaming audio en video biedt, al bij de 100.000. Maar de interactieve picture-messaging-dienst van concurrent J-Phone, die omstreeks de zelfde tijd (september 2001) werd gelanceerd slaat wel enorm aan. Hoewel de klant voor Sha-mail een nieuw toestel moet kopen, heeft die dienst inmiddels 4,4 miljoen abonnees.

Deel dit bericht

3 Reacties

Richard Flapper

Ik denk dat dit de juiste visie is. Het ontbreekt simpelweg aan een dienst die specifiek op de eigenschappen van de mobiele mens is gericht. Ik heb hier vorig jaar al eens een artikel over geschreven wat zich juist hierop richtte. Dit artikel is online opvraagbaar:  http://www.automatiseringgids.nl/news/default.asp?artId=11053

gekke gerritje

grappig, of juist pijnlijk, dat De Lussanet als voorbeeld van een interactieve dienst juist een typisch internet-voorbeeld geeft, dat evenmin zinnig is op telefoon als beelden van voetbalwedstrijden. Wanneer komt er een (mobiele) site waar je niet de huidige files (op het moment dat je daar komt zijn ze weg of elders) maar de verwachte files kan zien? Bijv; ik (onregelmatige automobilist) ga morgen om 16.00 weg uit Keulen, op naar Amsterdam; waar staan (naar redelijke verwachting, uitzonderingen daargelaten) de files, hoe lang doe ik erover? zijn er alternatieven? Traphic.nl en trafficnet.nl, hoe actueel en mobiel ook, helpen me geen steek verder, zoals de knmi-waarnemingen van het moment me niets zeggen over het weer van morgen. Die filevoorspellingssite zou mij aan de gprs of i-mode helpen.

laurens van den oever

Vanuit Chile volg ik met veel belangstelling deze discussie. Een jaar geleden ben ik afgestudeerd met een onderzoek naar mobiele interactieve diensten voor amusementsparken. Binnen deze «afgeschermde« wereld bevind zich een uitstekende testcase voor het achterhalen van interactieve mobiele behoeften. Na een rit in de achtbaan je waardering geven, of een vraag vooraf of we de hard- of softride nemen. Jou persoonlijke screensaver met het gillend moment tijdens de rit…wat te denken van Lange Jan die je alle richtingen op stuurt door hem een sms te sturen.Deze voorbeelden zijn volledig gebaseerd op mobiele behoeften in combinatie met intrinsieke behoeften van een parkbezoeker. Succes verzekerd!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond