Deel dit artikel
-

Fors lagere cijfers voor Apple

Apple heeft in het vierde kwartaal een winst van 19,9 miljard dollar geboekt op een omzet van 84,3 miljard. Een jaar geleden was dat nog 20 miljard op een omzet van 88,3 miljard.

De iPhone omzet was 15 procent lager dan vorig jaar, maar daar staan 19 procent hogere inkomsten uit diensten tegenover, namelijk 10,9 miljard dollar.

Voor het huidige kwartaal rekent het bedrijf op maximaal 59 miljard.

De volgens CEO Tim Cook teleurstellende cijfers komen niet als een verrassing. Eerder deze maand gaf Apple voor het eerst in jaren een winstwaarschuwing af.

Volgens Cook waren er diverse redenen voor de tegenvallende resultaten, onder meer de ongelukkige timing van de iPhone productie. De Chinese markt zag verder een scherpe daling als gevolg van de handelsoorlog met de VS. Apple heeft al eerder aangegeven dat het handelsconflict zeer nadelige gevolgen heeft voor het bedrijf.

Het is het eerste kwartaal dat Apple niet langer aantal verkochte iPhones en Macs rapporteert. Wel wil Apple kwijt dat er een record aan Macs en Apple Watches zijn verkocht. Ook iPads verkochten goed, de omzet groeide 17 procent.

Strategy Analytics zegt dat Apple in het vierde kwartaal 65,9 miljoen iPhones heeft verkocht, 15 procent minder dan de 77,3 miljoen van een jaar eerder. In een toelichting gaf Cook toe dat de hoge prijzen van de iPhones een rol hebben gespeeld. Buiten de VS worden die prijzen vanwege de sterke dollar verlaagd.

De bekende analist Ming-Chi Kuo verwacht overigens dat de iPhone aankopen in de tweede helft van 2019 weer aantrekken. In het aanstaande kwartaal zal de iPhone-verkoop waarschijnlijk 29 procent dalen ten opzichte van vorig jaar. Qua aantallen komt hij uit op 36 tot 38 miljoen stuks. In juni-kwartaal verwacht de analist 15 procent afname ten opzichte van het voorgaande jaar.

Voor 2019 worden wel nieuwe producten en diensten verwacht, waaronder binnenkort nieuwe iPads. Daaronder ook voor het eerst een nieuwe iPad mini. De verwachting is verder dat de huidige reeks iMac modellen, inmiddels ruim 600 dagen oud, in de loop van dit jaar wordt vervangen.

Naar verluidt werkt Apple nog aan zijn Apple News-abonneedienst voor kranten en tijdschriften. 9to5Mac ontdekte in iOS 12.2 een preview van de nieuwe dienst, die vermoedelijk Apple News Magazines gaat heten.

In april zou Apple zijn nieuwe tv dienst willen lanceren, vermoedelijk eerst in de Verenigde Staten.

Apple zou verder in gesprek zijn met gameontwikkelaars om hun interesse te polsen voor een Netflix-achtig gamingkanaal. Daarbij zou Apple ook als uitgever van bepaalde gametitels actief willen worden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Maarten Bennis - SMPL International

Fors minder cijfers voor Apple? Laat me niet lachen! Dit bedrijf heeft inderdaad wat minder gepresteerd dan het jaar ervoor, maar zeker niet fors minder. En dan nog. Het bedrijf is ongelofelijk rijk. Alles koek en ei dan? Niet helemaal.

Apple is een bedrijf dat positieve, impactvolle vernieuwing in zijn DNA heeft zitten. Wat we zien bij Apple de laatste jaren is dat het vooral aan het evolueren is in plaats van te revolueren. De volgende iPhone is heel voorspelbaar. En dat geldt eigenlijk voor de hele productlijn.

Het eerste product dat Tim Cook introduceerde was de Apple Watch. Heel typerend voor het huidige Apple. Een product dat weliswaar technisch heel knap in elkaar steekt maar niet echt een product is waar je niet zonder kan, zoals de iPhone, de iPod of Macs. Als Apple Expert sinds 1998 is de Apple Watch het eerste product dat ik niet heb gekocht en mijn leven is er echt niet minder om geworden.

Kortom Apple moet vernieuwen op een radicale wijze. Kijken naar nieuwe productcategorieën waar de mensheid echt op zit te wachten. Wat een wezenlijke bijdrage kan zijn aan de mensheid. En ik zeg dat dat niets of zijdelings te maken zal hebben met computertechnologie. In die hoek is geen enkele urgentie meer te bespeuren.

Nee, de urgentie zit in veel wezenlijkere zaken. Zoals gezondheid en energie bijvoorbeeld. Het Design denken waarmee Apple zo groot geworden is, zou – toegepast op deze gebieden, iets heel anders opleveren dan een Apple Watch met een ingebouwde hartslagmeter. Want dat is enkel van het niveau van symptoombestrijding.

Al design denkend zul je vroeg of laat concluderen dat gezondheid alles te maken heeft de basis van ons bestaan: voeding. En voeding wordt weer 100% bepaald door de bodem waarop onze gewassen groeien. Want zo gezond als de bodem zo gezond is het gewas wat erop groeit. En nu juist daar zit de crux. Onze bodem wereldwijd is uitgeput en ziek. En dus is ons voedsel van een belabberde kwaliteit dat alleen met behulp van heel veel chemie nog een beetje overeind gehouden kan worden.

Met pijn in het hart moet ik constateren dat Apple niet meer het bedrijf is wat het ooit was. Ze maken nog steeds mooie producten maar hun ‘thinking is not different’ meer. Want de problemen van onze tijd zijn niet van technologische maar van filosofische en spirituele aard. Niemand zit te wachten op nog meer technologie. Het is allemaal meer van hetzelfde en het lost niets wezenlijks (meer) op. Computers zouden ons zeeën van vrije tijd moeten hebben gegeven echter het tegenovergestelde is gebeurd. Erger nog: technologie drijft ons mensen uit elkaar. Juist dat wat ons het meest dierbaar is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond