Deel dit artikel
-

Forse omzetgroei en winst voor Yahoo

Update Yahoo noteerde in het derde kwartaal een nettowinst van 28,9 miljoen dollar en een toename van de kwartaalomzet van vijftig procent naar 248,8 miljoen dollar. Analisten zien hierin een licht herstel van de advertentiemarkt en een voorzichtig succes van Yahoo om andere inkomensten te genereren dan uit online advertenties.

De nettowinst in het derde kwartaal bedraagt 28,9 miljoen dollar oftewel vijf dollarcent per aandeel, vergeleken met een verlies van 24,1 miljoen dollar in dezelfde periode van 2001. De omzet steeg van 166,1 miljoen dollar naar 248,8 miljoen dollar. Yahoo had voorspeld dat de omzet zou uitkomen tussen de 225 miljoen en 250 miljoen dollar. "Dit is een verhaal van groei", zegt CEO Terry Semel.

Het gaat om de tweede achtereenvolgende kwartaalwinst. Het aandeel Yahoo steeg direct na het nieuws met vijf procent naar 10, 55 dollar. Yahoo verhoogt zijn verwachtingen voor heel 2002 naar een omzet van 930 miljoen dollar tot 955 miljoen dollar. Dat was eerst tussen de 900 miljoen en 940 miljoen.

In zijn eerste voorspellingen voor volgend jaar zegt Yahoo in 2003 een omzet van 1,07 tot 1,17 miljard dollar te verwachten. Voor dit jaar verwacht Yahoo nog een EBITDA (voor rente, belastingen en afschrijvingen)-winst van 190 miljoen tot 200 miljoen dollar, zo schrijft The Wall Street Journal. Die zal voor 2003 uitkomen op 250 tot 300 miljoen dollar, aldus Yahoo.

Yahoo zag de inkomsten uit advertenties in het derde kwartaal stijgen naar 147,7 miljoen, vergeleken met 120,7 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. Omzet uit 'fees' en 'listings' – zoals het door Yahoo overgenomen banenoverzicht HotJobs – steeg van 37 miljoen dollar naar 83,1 miljoen dollar. De inkomsten uit e-commerce stegen van 8,4 miljoen dollar naar 18,3 miljoen dollar.

Yahoo is traditioneel het eerste grote internetbedrijf dat zijn resultaten meldt. Analisten zien in de resultaten van Yahoo een licht herstel van de online advertentiemarkt. Het bedrijf uit Sunnyvale Californië probeert volgens analisten met premium services zijn inkomsten te diversiëren om zo minder afhankelijk te zijn van de matte online advertentiemarkt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond