Deel dit artikel
-

Forse omzetstijging online retailers met feestdagen

Nederlandse online retailers hebben tijdens de feestdagen forse omzetstijgingen geboekt. De omzet steeg met tussen de 30 en 70 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2001, Free Record Shop spreekt zelfs van 400 procent. Grote hits: DVD's, digitale camera's en games.

Tevredenheid overheerst onder de online retailers, zo leert een belronde. Vooral Free Record Shop , dat naar eigen zeggen in november en december 400 procent meer omzet boekte dan in dezelfde periode van 2001, is erg enthousiast. "We zijn een entertainmentwinkel en allang niet meer de platenzaak van Hans en Connnie", zegt manager internet Olaf Zwijnenburg.

Zwijnenburg: "De muziekverkoop staat onder druk, al is het veel minder dan vaak wordt gesuggereerd. Dat wordt goed gemaakt door DVD's en games." Zwijnenburg schrijft het online succes onder meer toe aan de site van Free Record Shop die volgens hem "gebruiksvriendelijker" is gemaakt en "meer koopimpulsen biedt."

Ook andere e-tailers deden het goed. Zo steeg de omzet van Wehkamp in de laatste helft van november en in december volgens eigen opgaaf 60 tot 70 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2001. Die percentages boekt het warenhuis al het hele jaar door.

"Wij verkopen niet opvallend meer tijdens de feestdagen, omdat onze producten zich daar minder voor lenen", stelt marketing manager Oscar Diele. Wehkamp biedt pas sinds enkele weken boeken aan en is voorjaar 2002 begonnen met de verkoop van cd's uit de top-10.

Ook Dixons en BOL zijn tevreden, met respectievelijke omzetstijgingen van "30 tot 45" en 50 procent. Dixons wist vooral digitale camera's, Xboxen en PDA's te verkopen, zo meldt commercieel directeur Lesterhuis. BOL, dat ook DVD's en games als grote aanjager had, zag volgens managing director Daniël Ropers hiermee zijn jaaromzet uitkomen op de geplande 25 tot 30 miljoen euro,

Het beursgenoteerde Bijenkorf mag geen cijfers noemen. Het warenhuis meldt wel vooral DVD's, speelgoed en elektronische artikelen online te hebben verkocht.

In de VS, zo blijkt uit cijfers van prijsvergelijkingssite BizRate, werd tussen 25 november en 25 december van 2002 via e-retail voor 7,92 miljard dollar verkocht. Meest populair was computerhardware (2,57 miljard dollar), gevolgd door elektronica (1,16 miljard) en entertainment (964 miljoen dollar). Grootste groeiers vergeleken met de feestdagen van 2001: huis- en tuinartikelen (+78 procent), speelgoed (61 procent) en sport- en fitnessartikelen (54 procent). Sterkste daler is de categorie office (-18 procent).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond