Deel dit artikel
-

FortuneCity opent Nederlandse community

De community-bouwer FortuneCity zegt sinds de opening van de Nederlandse bèta-website op 8 augustus al enkele duizenden abonnees te hebben geregistreerd. Doel van het bedrijf is iedere Europeaan in zijn eigen taal gratis een digitale stad aan te bieden met ruimte voor een homepage, gratis e-mail en chat. De aandacht van de gebruikers wordt weer verkocht aan adverteerders.

De Digitale Stad Amsterdam is een van de oudste Nederlandse online communities. Iedereen mag er gratis een webpagina neerzetten, een e-mail account openen en meer van dat soort gratis webservices gebruiken. Pagina's heten er huizen, die staan aan straten en op pleinen, en die vormen samen wijken en uiteindelijk de stad.

Diezelfde metafoor wordt op de Nederlandse FortuneCity ook gebruikt. Zelf noemt het van oorsprong Britse bedrijf het de grootste en enige echte democratische gemeenschap op het web. Volgens FortuneCity zit de kracht van de site in het feit dat de gebruikers er zelf heel veel invloed op uitoefenen. En ze krijgen er hulp bij het maken van hun homepage door middel van chats en message boards. Sinds de opening in september 1997 zijn er dagelijks één miljoen bezoekers op de site geweest.

Jerry Huxtable is de Vice President European Operations. Vanuit het kantoor in Londen laat hij weten: "We zijn het snelst groeiende netwerk van online gemeenschappen in de moedertaal. De Nederlandse website is onderdeel van het plan om zo snel mogelijk sites in het Spaans, Frans, Duits, Italiaans, Portugees en Zweeds aan te bieden. We gaan vanaf september voor de Nederlandse site adverteren. Voor hoeveel weet ik niet precies, maar we adverteren momenteel online in heel Europa voor meer dan zes miljoen dollar per jaar.
Fortune City verdient geld door advertenties te verkopen. Het eerste half jaar van 1999 heeft Fortune City 2,5 miljoen dollar omgezet. Dat is een toename van 650 procent vergeleken met dezelfde periode in 1998. We hebben momenteel drie miljoen leden en dat betekent een verdubbeling in de laatste negentig dagen.
Overigens beperken we ons niet tot het vormen van online gemeenschappen, we verdienen ook geld met e-commerce omdat we met verschillende partijen samenwerken. Samen met Warner Bros hebben we ook nog een joint-venture genaamd Acmetcity.com. Een gemeenschap gebouwd rond content van die filmmaatschappij."

Commentaar Webwatch:
Het idee van een virtuele stad werkt in Nederland al jaren. Niet voor niets heeft de DDS meer dan 100.000 leden. Adverteerders zijn zeker geïnteresseerd in grote groepen gebruikers die zich in straten met elkaar verbinden. Omdat de gebruikers in ruil voor die gratis homepage veel persoonlijke gegevens inleveren, heeft Fortune City een enorme hoeveelheid kennis die voor adverteerders interessant is. Alleen de loyaliteit van die gebruiker: het is de vraag of die groot blijft als Internetters overal een gratis pagina kunnen krijgen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond