Deel dit artikel
-

Fotodienst Flickr ontwikkelt zich tot sociaal netwerk

Flickr, een Canadese foto-site die een jaar geleden van start ging, is zich snel aan het ontwikkelen tot een interessant sociaal netwerk. Op dit moment telt de site — officieel nog in beta – 250,000 gebruikers en 4 miljoen foto's. Het aantal gebruikers groeit met 30% per maand, en per dag worden meer dan 50.000 nieuwe foto's toegevoegd.

De enthousiaste reacties op de site, onder webloggers en in de pers (van Forbes  tot Wired) doen denken aan de internetkoorts van enkele jaren geleden – en dat geldt ook voor nog niet helemaal duidelijke bronnen van inkomsten en de explosieve groei.

Op het eerste gezicht lijkt Flickr op de vele andere foto-sites, zoals bijvoorbeeld Kodak’s Ofoto. Gebruikers kunnen op zulke sites foto’s plaatsen en met elkaar delen, maar het doel is uiteindelijk om ze foto’s te laten afdrukken – daar komen ook de inkomsten vandaan. Degene die de foto’s plaatst kan familie, vrienden en collega’s uitnodigen om de foto’s te bekijken en te bestellen. Ook binnen sociale netwerken als Linkedin  of Orkut moet de gebruiker zelf links aanbrengen met de mensen die hij kent en die tot zijn groep behoren.

Bij Flickr worden netwerken ook op een andere manier gevormd – de korte commentaren en categorieën die gebruikers toekennen aan hun eigen foto’s, zijn namelijk doorzoekbaar gemaakt voor anderen. Wie een zoekterm invoert, krijgt toegang tot een universum van beelden en de mensen die ze gemaakt hebben.

‘Tagging’ – het toevoegen van een titel aan de foto’s – wordt zo een nieuwe manier om sociale netwerken vorm te geven, die zichtbaar worden in tekst en foto’s, weblogs, familie albums, en visuele dagboeken. Tagging is een erg simpele en schijnbaar een nogal grove manier om beelden te indexeren: op Flickr zijn de meest voorkomende tags ‘picture’ en 2004’, en men deelt zijn eigen foto’s niet erg systematisch in. Toch werkt het wel.

Terwijl de stilte op Orkut inmiddels oorverdovend is, biedt Flickr een gezellig geroezemoes, vooral omdat mensen voortdurend nieuwe foto’s toevoegen. Zoekmachine Technorati, aanvankelijk enkel gericht op blogs, is een maand geleden begonnen ook ‘tags’ doorzoekbaar te maken,  en houdt inmiddels al 230.000 tags bij. Tags kunnen toegevoegd worden aan foto’s, aan blog bijdragen en bookmarks, en vormen een eenvoudige manier om informatie snel en zonder veel beraad te indexeren. Een bibliothecaris deelt informatie in op basis van een goed uitgedachte ‘taxonomie’, terwijl indelingen van de zelfgemaakte tags op Flickr natuurlijk ad hoc en rommelig zijn – de term die inmiddels gebruikt wordt voor deze classering van materiaal door het publiek is ‘folksonomy’.

Afgezien van het tagging, heeft Flickr nog meer in huis dat de site populair maakt. Zo kan je foto’s van vrienden en bekenden via een rss-feed binnenhalen, foto’s van anderen onder je favorieten scharen, ze in een weblog opnemen, of commentaar toevoegen, en meedoen aan groepen.

Wat is er te zien op Flickr? Naast een ontzagwekkende hoeveelheid baby-, huisdier- en vakantiefoto’s, beginnen de Flickr deelnemers, uitgerust met digitale camera of cameratelefoon, hele gesprekken in beeld te brengen. Van ‘Ja, mam, ik ben veilig aangekomen’, tot ‘dit bericht wil ik bewaren’, of ‘dit is mijn aapje’, een foto die 337 reacties opleverde om het beestje een naam te geven.

Een groep Amsterdammers gebruikt de site voor een aardig gezelschapsspel. Op initiatief van Hinke Schreuders, bekend van kunstlog Suds and Soda, plaatsen leden van de Flickr-groep ‘Ontdek je plekje’  foto’s genomen in de stad, inclusief een moeilijkheidsgraad: “Wie weet waar dit is?” Een typische berichtenuitwisseling die volgt:  

“Ik zie het politieburo! Da’s dus de Nassaukade” 

“Nah, ik kan meedoen wel vergeten. Als er bij wijze van spreken* een straat bij mij om de hoek wordt geflickerd wordt de lokatie al geraden voordat ik kan denken ’hmmm, slightly familiar..’ ?

*zo lijkt het nog alsof ik overdrijf.”

Het kleine informele verband heeft elkaar inmiddels ook al eens live getroffen – 9 van de 26 leden trokken onlangs naar het café.

Voor de meeste mensen is Flickr gratis, er is wel een beperking aan het aantal foto’s dat je kan uploaden (gemeten in bytes); er is ook een ‘pro account’ voor 40 dollar per jaar. Daarnaast staan er advertenties op de site, door Google geplaatst op basis van de woorden in tags en beschrijvingen. Wie zijn vakantiefoto’s plaatst, krijgt geheid advertenties te zien van tour operators die op die regio vliegen, of uitgevers met reisboeken, het Google Adsense programme is volop aanwezig.

Flickr heeft inmiddels een paar prominente investeerders aangetrokken, die zelf ook een spoor van foto’s op de dienst achterlaten. Esther Dyson kondigde onlangs op haar weblog aan te investeren in de site, net als Joi Ito dat deed.

Dyson bevestigt in een e-mail dat de Flickr makers druk bezig zijn allerlei functionaliteiten toe te voegen. Ze geeft ook toe dat het gebruik van Flickr verslavend werkt. ‘Een blog schrijven is een hele klus, net als ze lezen trouwens! Maar bijna iedereen kan prima foto’s maken, zeker voor familie en vrienden’.

Welke andere diensten kan Flickr aanbieden? Voor de hand ligt de functie die nu wel heel erg ontbreekt: foto’s laten afdrukken. Maar ook het toevoegen van audio is een optie – gesproken commentaar zal het vriendelijke geroezemoes van de site versterken, en veel gebruikers werken al met cameratelefoons om foto’s te posten. En videoclips is natuurlijk een logisch vervolg. Flickr CEO Stewart Butterfield noemt in een interview zaken als screensavers die vanzelf foto’s van je vrienden uit Flickr halen, DVD's met foto’s, kadootjes gemaakt van foto’s, maar ook de mogelijkheid om gebruikers foto’s te laten verkopen, aan elkaar of aan de media. Maar vooral ziet hij inkomsten uit advertenties als belangrijkste bron van inkomsten. Het dia-avondje na de vakantie, voor een heel kleine groep van bekenden, is ineens een doorlopende show geworden, die de hele dag entertainment biedt, aan een wereldwijd publiek, en die uit aan het groeien is tot een massale beeldenmarkt. Flickr is een voorbode van een nieuwe vorm van massamedia.

Verder lezen:  
Salon Magazine over tagging  en over Flickr 
O’Reilly heeft een interview met CEO Stewart Butterfield

Deel dit bericht

1 Reactie

Laurens Vreekamp

Goed artikel dit, compact en helder. Maar er zijn natuurlijk nog meer leuke dingen aan Flick. Lees daarover meer in deze kleine review van Flickr op de weblog van Laurens Vreekamp: http://nonormalnews.org/blog/?p=5

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond