Deel dit artikel
-

Fotovlucht.nl verweert zich tegen Consumentenbond

Het bedrijf Fotovlucht.nl biedt de mogelijkheid om een luchtfoto te downloaden van het eigen huis, maar maakt hierbij volgens de Consumentenbond gebruik van een betaalmethode die niet deugt en waarbij mensen financieel gedupeerd worden. De eigenaar van Fotovlucht.nl zegt dat er "in een op de tienduizend gevallen iets mis gaat" en zegt gedupeerden geld terug te geven.

Fotovlucht.nl is eigendom van het bedrijf Internet Hosting Service uit Nijmegen, waar vijftien mensen werken. Het bedrijf bezit behalve Fotovlucht.nl ondermeer ook Veiling2000.nl en Dvdpost.nl en verzorgt bij talloze sites de betaling via een 0900-nummer, waaronder Winspeed.nl, Virusexpert.nl, Slanketen.nl. Hiervoor maakt Internet Hosting Service gebruik van plug-ins, die de internetter omleiden via het 0900-nummer.

Dat er nu problemen zijn met de plug-in van Fotovlucht.nl noemt directeur Bruggeman "heel vervelend." Hij zegt dat het bedrijf in de veronderstelling was dat deze plug-in tot de betere zou behoren, "maar we zien nu dat er op enkele gebieden verbeteringen nodig zijn. Het werkt nog niet helemaal lekker." Maar de Consumentenbond zegt dat degene die een foto koopt via Fotovlucht.nl en de plug-in gebruikt, daarmee de normale inbel-instellingen verandert. Wie de volgende keer inbelt, doet dit wederom via het 0900-nummer, tegen een tarief van 68 eurocent per minuut. De bond spreekt in een bericht op de site over mensen die "duizenden euro's" verbelden zonder het te weten. Het spreekt in dit verband over Fotovlucht.nl als een "digitale zakkenroller".

Bruggeman noemt die lezing over de inbel-instellingen "niet helemaal waar". Hij zegt dat het voorkomt dat de instelling gewijzigd wordt en er ingebeld wordt via het 0900-nummer, "maar dit gebeurt in een op de tienduizend gevallen". Bruggeman claimt dat er per jaar "1 miljoen mensen" inbellen via een plug-in op één van de sites van zijn bedrijf. "Tot op heden hebben we daar dertig tot veertig klachten over ontvangen." De benadeling "varieert" zegt hij. In bepaalde gevallen zou het gaan om 2,50 euro en "in zeer uitzonderlijke gevallen" om de hogere bedragen waarover de Consumentenbond spreekt. "We vergoeden het wanneer er schade is opgetreden", verzekert Bruggeman.

Momenteel werkt Fotovlucht.nl aan een verbetering van de plug-in. Er wordt naar een methode gezocht waarbij het inbelnummer niet meer op de computer opgeslagen hoeft te worden, zegt Bruggeman, zodat er bij het inbellen daarna geen 'verwarring' meer zou kunnen optreden. Ook zal het bedrijf de communicatie via de site wat beter aanpakken, zodat mensen die benadeeld zijn niet meer bij KPN hoeven te vragen wie er achter het 0900-nummer zit. Iets wat niet zomaar bekend gemaakt wordt. "Waarom er geen telefoonnummer op de site staat? Weet u, daar hebben we nog helemaal niet aan gedacht. We gaan het meteen doen."

De Consumentenbond heeft in de tussentijd via een brief aan OPTA en Stichting Informatiediensten Code (STIC) gevraagd op te treden tegen misbruik van 0900-nummers. Het raadt mensen aan geen gebruik te maken van de diensten van Fotovlucht.nl en wil dat KPN het 0900-nummer van het bedrijf afsluit.

Deel dit bericht

11 Reacties

Jack Bemelmans

Sowieso niet echt een belangrijke dienst, een foto van je huis. Niet aan ergeren, gewoon niet bezoeken.

Martijn

Waarom gebruiken die domme mensen van Fotovlucht.nl gewoon niet Switchpoint(direct)? Heb je geen problemen met niet goed functionerende plugin en kun je ook via een 0900-nummer afrekenen….

jan

Wat ook zo leuk is dat je eerst in moet bellen.Waarna je tot de conclusie komt dat er maar enkele steden opstaan. Och, als je maar genoten hebt. Want je wordt genaaid waar je bij staat. De tip van de Site, geniet ervan.

dave

Dag, Dit is reinste bedrog. Dit soort bedrijven vervuilen het internet, een goedkope manier van geld verdienen zonder maar iets te presteren of waar te maken.Je betaald iets maar krijgt er werkelijk waar niets voor terug. er staan maar een aantal plaatsen op, je komt er pas achter als je reeds ingebeld hebt.Sorry hoor, maar ik wacht op de dag dat jullie verdwenen zijn.Dit zijn voor mij misselijkmakende organisaties. De groeten,

Slim he!

Als we nou eens een voorbeeld nemen aan de UK:  http://www.icstis.org.uk/icstis2002/default.asp  daar begrijpen ze hoe ze die handel moeten aanpakken!!!

Arnold

Als er dan toch gekozen wordt voor en betaald site is het eerlijker naar de eindgebruiker toe om een systeem te gebruiken waarbij men slechts een eenmalig bedrag betaald. Veel bedrijven maken reeds succesvol gebruik van het systeem Call4xs (www.call4xs.nl). Het is een helder en transparant systeem naar de eindgebruiker toe.

Dolf

De wet geeft geen enkel bescherming. Dus men maakt misbruik van een gat in de wetgeving! Als het zo legaal en correct is, waarom kan dan de geinstalleerde autokiezer niet met een uninstall commando worden verwijderd? Integendeel, het installatieprogramma internet foto laat zich niet eens zomaar verwijderen. De gedownloade virusachtige structuren zijn juist bedoeld om geld uit de zak van de argeloze burger te kloppen. Het slachtoffer worden van deze praktijken is niet een kwestie van kennis. Grootdoenerij van diegenen die denken iets van een pc begrepen te hebben zorgt enkel voor meer verwarring. Het werkt als volgt: er wordt in eerst een bootstraploader gedownload, deze start automatisch en zorgt dat de rest in de meeste gevallen zelfs elders van het net wordt gehaald. Daarna installeert het programma zich op meerdere plaatsen op de harde schijf. Het kost zelfs nogal zoeken om alle sporen te verwijderen. Er worden filenamen gebruikt die heel veel gelijkenis hebben met namen die ook door IE en anderen gebruikt worden. Soms is daar zelfs msdos voor nodig vanwege de bescherming tegen wissen door het slachtoffer. Binnenkort komt er op mijn site {snl-holland.nl; http://www.snl-holland.nl } een beschrijving hoe de opgelopen troep van de harde schijf kan worden verwijderd. (ingekort door de redactie)

anoniem

"Momenteel werkt Fotovlucht.nl aan een verbetering van de plug-in. Er wordt naar een methode gezocht waarbij het inbelnummer niet meer op de computer opgeslagen hoeft te worden, zegt Bruggeman, zodat er bij het inbellen daarna geen 'verwarring' meer zou kunnen optreden." Yeah right, door schade en schande wijs geworden weet ik een en ander van de switching-software wereld. Even er van uitgaand dat een windows computer gebruikt wordt (de meeste plugins draaien alleen op windows) werkt het grapje als volgt : 1. gebruiker installeert (soms bewust, meestal helaas onbewust) een plugin. Deze software doet op zich niets, maar kan in principe de huidige inbelverbinding afbreken, en een nieuwe verbinding met een ander (betaal)nummer opbouwen. Dat noemt men switching. Let op: eigenlijk bevat vrijwel alle switching software ook een functie die het mogelijk maakt na verbreken van de (betaal)verbinding terug te switchen naar het oude inbelnummer. Hier wordt echter zelden gebruik van gemaakt. Waarom? Omdat men dan geen geld meer aan de internetter verdient, niks meer en niks minder. De plugin wordt niet geactiveerd, wel wordt een bestandstype naar keus geassocieerd met de plugin-software (dit is een windows instelling) 2. De plugin die bij 1 werd geinstalleerd kan geactiveerd worden door het downloaden van een bestand. Dit is een switchbestand, en is door het bestandstype geassocieerd met de plugin. Als dit bestand wordt gedownload wordt de plugin geactiveerd. Het switchbestand kan commandos voor de plugin bevatten. De gebruiker wordt nu geswitched naar het betaalnummer. 3. Windows biedt de mogelijkheid om meerdere inbelprofielen te configureren. Een er van kan als 'default' worden ingesteld, zodat de computer standaard via dit nummer inbelt. Dit default instellen is een actieve handeling, die niet vanzelf gaat. Sommige plugin-software stelt het dure betaalnummer als 'default' in, meestal zonder het de gebruiker te vragen. Dit is de reden dat de volgende keer opnieuw via het dure nummer wordt ingebeld. Met deze achtergrondinformatie is het aan ieder voor zich om oordelen.

Frits Meinders

Deze praktijken doen zich nog steeds voor, ondanks dat de beloftes die gedaan worden in bovenstaand artikel al weer twee maanden oud zijn. Gisterenavond werd tot mijn verbazing automatisch mijn ADSL inbelverbinding verbroken en werd er contact gezocht met Fotovlucht. Bij mij viel dit op omdat ADSL instellingen niet zomaar veranderd kunnen worden. Ik kan me goed voostellen dat als je gebruik maakt van een analoge inbelvervinding je de lul bent!

Jan van de Scheur

Leuke tip: dit heb ik er aan gedaan om bovenstaande dingen te voorkomen en eveneens te voorkomen dat mijn buurman bijv. met zelfde draadloze telefoon op mijn kosten betaalnummers gaat bellen. Je laat gewoon door KPN alle betaalnummers blokkeren en je heb er geen last meer van, achteraf rekeningen te krijgen voor dingen die je of niet gedaan, of niet gewild heb, 1 telefoontje is dus genoeg.

Mathilde

"dat mijn buurman bijv. met zelfde draadloze telefoon op mijn kosten betaalnummers gaat bellen." Daar zijn betere methoden voor: met een goede (DECT)-telefoon heb je daar geen last van. Bovendien zou in het door jou geschetste geval je buurman nog altijd andere nummers in binnen- en buitenland kunnen bellen en dat kost ook geld.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond