Deel dit artikel
-

Fox Kids: “Interactive games stuwen de omzet omhoog”

Fox Kids Europe houdt vast aan de verwachting dat de online omzet dit jaar wordt verdriedubbeld. Het zijn de dit jaar gelanceerde interactive games channels die de omzet omhoog stuwen. Dit zegt Chief Financial Officer Martin Weigold tegenover Emerce, naar aanleiding van een herschikking van de online activiteiten.

Jongerenzender Fox Kids Europe , onderdeel van Walt Disney, is actief in 56 landen en bereikt daar naar eigen zeggen dertig miljoen kijkers. Online is het bedrijf met lokale sites actief in zeventien landen, voornamelijk in Europa. Verder biedt het ook tegen betaling games aan in onder meer Frankrijk en Israël onder de naam 'Fox Kids' Play'. Het bedrijf zegt online 1,3 miljoen geregistreerde leden te hebben en meer dan 44 miljoen pageviews per maand te realiseren.

"Het zijn met name de interactive gameschannels (Fox Kids' Play, JH) die de online omzet opstuwen", zegt CFO Weigold. Deze gameschannels zijn in maart van dit jaar gelanceerd en zijn te vergelijken met de gewone uitzendingen, met het verschil dat kinderen er interactieve games kunnen spelen. Dit gaat op basis van pay-per-play, maar ook met abonnementen. "We zijn er sterk over aan het nadenken om deze diensten ook in andere landen aan te bieden", zegt Weigold. "Niet direct in Nederland, daar is betaaltelevisie nog niet goed ontwikkeld."

Behalve deze betaalde diensten zorgt ook reclame en met name de verkoop van consumentendata voor de verhoogde omzet, aldus Weigold. Deze data worden vergaard – zowel online als offline – door de afdeling Consumerproducts van Fox Kids en vervolgens verkocht aan adverteerders. Fox Kids Europe verwacht dit jaar 2,4 miljoen dollar om te zetten met deze online elementen, een verdriedubbeling ten opzichte van vorig jaar. Winst levert dit echter nog niet op. "Volgens plan zullen we volgend jaar winst gaan maken met online activiteiten", zegt Weigold.

Fox Kids Europa startte met zijn internetactiviteiten in het voorjaar van 2000 en formuleerde toen drie doelen: informeren, entertainen en het vormen van een community. Al snel kwam daar ook commercie bij, eind 2000 lanceerde het bedrijf de eerste webwinkel en introduceerde ook het idee voor een online wallet voor kinderen. Hiermee werd het mogelijk om bij aangesloten winkels te kopen zonder gebruik te maken van een creditcard. Dit kwam echter niet van de grond.

In Nederland, maar ook andere landen, maakt Fox Kids gebruik van Brix, een methode waarbij kinderen al surfend punten sparen die vervolgens weer tegen producten ingewisseld kunnen worden, onder meer bij Toys 'R Us. Het idee voor e-tailing en e-commerce is echter niet verdwenen, zegt Weigold. "We zien het als een toekomstige inkomstenbron, maar voorlopig draait het om advertising, verkoop van research en omzet uit betaaltelevisie."

Decentrale opzet
De online activiteiten werden tot op heden centraal aangestuurd door de afdeling Online & Interactive, maar daarin brengt Fox Kids Europa nu verandering . De activiteiten worden samengevoegd met de zeventien tv-zenders die het heeft in de landen waar het ook online actief is. Als reden noemt het bedrijf "toename in coördinatie van marketing, commercie en creatie" en "toename in efficiëncy". Weigold zegt dat het succes van de gameschannels ten grondslag ligt aan de wijzigingen. "Er ontstond overlap met de channels (de gewone televisiekanalen, JH), we wilden de twee meer in overeenstemming met elkaar."

Er zal niet direct veel veranderen aan de sites, zegt Weigold. "Het zal waarschijnlijk bij het oude blijven. Ook nu al werken we sterk lokaal, waarbij zowel programma's als online activiteiten toegespitst zijn op de diverse markten in de landen waarin we werken."

Als gevolg van de samenvoeging gaat managing director van de internettak, Natalie Hugh-Tydeman, bij het bedrijf vertrekken. Ze wordt opgevolgd door Marc-Antoine d'Halluin, nu nog group managing director channels Europe.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond