Deel dit artikel
-

Franse start-ups dienen klacht in tegen Apple vanwege advertenties in iPhone

De Franse toezichthouder CNIL (Commission nationale de l’informatique et des libertés) gaat een klacht van zeker 1800 Franse start-ups tegen Apple behandelen.

De bedrijven zeggen dat Apple in iOS, de software voor iPhones, gepersonaliseerde advertenties toont zonder eerst om toestemming van de gebruiker te vragen. De optie staat standaard ingeschakeld. Dat zou een schending van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) en de Europese ePrivacy-richtlijn betekenen.

Het collectief France Digitale zegt dat Apple verder met twee maten meet. De fabrikant heeft namelijk in zijn besturingssysteem de App Tracking Transparency (ATT)-functie geïmplementeerd, die voorkomt dat applicaties van andere uitgevers gepersonaliseerde advertenties aanbieden zonder toestemming van de gebruiker. Apple zelf houdt zich daar dus niet aan.

Dinsdag kreeg Google op zijn beurt in Frankrijk een boete van 500 miljoen euro opgelegd omdat auteursrechten van uitgevers werden geschonden door zonder toestemming koppen, een foto en een eerste alinea over te nemen. Google moet nu met voorstellen komen om de mediabedrijven vergoedingen te betalen voor het gebruik van nieuwsartikelen in zijn zoekresultaten.

Twaalf Nederlandse nieuwuitgevers onderzoeken intussen of ze met bedrijven als Google en Facebook kunnen onderhandelen over betalingen voor het gebruik van nieuwsartikelen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond