Deel dit artikel
-

Franse uitgevers maken samen online kiosk voor content

Acht Franse uitgevers slaan de handen ineen en komen op termijn met een online winkel waarin redactionele content wordt verkocht voor verschillende platforms als mobiel, tablets en de pc.

Alleen de groep Le Monde lijkt te ontbreken op het lijstje van grote uitgevers die in Frankrijk deze samenwerking aan gaan. Les Echos, L Equipe, Le Figaro, Liberation, Le Parisien, L’Express, Le Nouvel Observateur en Le Point hebben allemaal toegezegd dit initiatief te steunen. Dat de groep Le Monde afwezig is in het samenwerkingsverband, komt waarschijnlijk omdat ze ten tijde van het vormen van deze groep bezig waren met hun eigen overname.

Frédéric Filloux, social media expert en voormalig managing editor van 20 Minutes en de Libération, zal dit initiatief leiden. Hij laat L’Expansion weten dat de uitgevers hiermee een stukje online winstgevendheid hopen te veroveren.

Volgens Filloux is dat wel het de bedoeling dat de samenwerking de onderhandelingspositie naar portalen, telecomoperators en fabrikanten van apparaten sterker maakt. De deelnemende uitgevers vertegenwoordigen het merendeel van de nieuwsmarkt in Frankrijk.

De winstgevendheid voor online media, ook op mobiel, zou vooral liggen in de verkoop van content meent Filloux. Dat is dan ook het primaire doel van het samenwerkingsverband. De acht uitgevers willen samen een platform creëren waarin de consument makkelijk kan betalen voor content van de verschillende uitgevers, voor verschillende platforms.

Apple’s tablet, waarvoor uitgevers via de Apple-winkel ook een applicatie kunnen verkopen met een abonnement op de digitale versie van de krant, houdt zelf een percentage in van de opbrengsten. In de kiosk gaat de opbrengst naar de uitgevers, zonder dat ze dat percentage hoeven af te staan.

In de winkel kan de lezer een losse PDF-versie van de uitgave downloaden, een abonnement nemen, losse artikelen kopen of een pakket artikelen van een bepaald thema. Toegang tot de kiosk geeft de lezer beschikking over alle content van alle uitgevers. Precieze invulling over prijsstelling moet nog worden ingevuld. Hoeveel er wordt geïnvesteerd, dat is nog niet precies duidelijk. Al zal het geheel uit verschillende softwareblokken bestaan die al gebruikt worden en om die reden relatief goedkoop blijven. Ook moet de schaalbaarheid voordelen opleveren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond