Deel dit artikel
-

FremantleMedia Nederland start nieuw digitaal label

FremantleMedia Nederland start met Tiny Riot! een label waar het al zijn digitale activiteiten in onderbrengt.

De digitale activiteiten van de labels Blue Circle, FourOne.Media en No Pictures Please gaan op in Tiny Riot! en komen onder leiding van Arthur Clement, die anderhalf jaar geleden van Vice Media overging naar RTL Group-dochter FremantleMedia in Amsterdam.

Het nieuwe bedrijf dat vandaag wordt gelanceerd richt zich op het ontwikkelen van online videoformats voor onder andere traditionele broadcasters, nieuwe toetreders op de contentmarkt en digital-onlymerken. Daarnaast ontwikkelt het strategieën rondom branded video, series en campagnes en verzorgt productie en distributie. Weer een andere tak van sport: het creëren van nieuwe digitale merken. Zo investeert Clement samen met Wayne Parker Kent in het nieuwe platform BedRock.nl.

Met de lancering van Tiny Riot! speelt FremantleMedia in op de veranderingen in het kijkgedrag van de consument en de verschuivingen in het medialandschap. Veel merken zien deze veranderingen ook, maar hebben onvoldoende expertise in huis om een goede strategie neer te zetten.

Het doel is om naast opdrachten voor derden ook producties op eigen titel te realiseren. Fremantle-baas Georgette Schlick licht aan Emerce toe: “Intellectueel eigendom opbouwen en merken lanceren waar YouTube-talenten onderdeel van kunnen zijn maar waar de merken niet op hangen. Dan zijn ook extensies mogelijk naar, zeg, televisie, boeken of film.”

Clement vult haar aan: “Kijk bijvoorbeeld naar de titel Munchies, een joint venture tussen Fremantle en Vice. Dat is een merk op zich dat nu ook naar televisie wordt gebracht. Naar videotalenten hoeven wij overigens niet lang te zoeken. Het multi-channelnetwork Divimove is ook onderdeel van de RTL Group.

De joint ventures werken volgens hetzelfde model, maar daar worden investeringen en opbrengsten met de partner gedeeld. In het voorbeeld van Wayne Parker Kent brengt die de het online uitgeven en technische kennis in en Tiny Riot! de videoexpertise en internationaal potentieel bereik.

“We bouwen ook eigen merken en zien dat als een investering in de toekomst. Die brengen nu nog weinig op, maar strategisch gezien geloven we hier het meest in”,zegt Clement. “Op eigen risico investeren we in het YouTubekanaal van een aantal bestaande YouTube creators.”

Over de positionering van zijn nieuwe label zegt de managing director: “Er zijn inderdaad veel concurrerende productiebureaus en mensen kunnen denken dat we duur zijn vanwege onze achtergrond. We zullen het tegendeel in de praktijk laten zien. Het inhoudelijke onderscheid maken we in ons onderscheidend creatief vermogen en de internationale bijdrage van Fremantle, wat garant staat voor langdurige focus op digitale groei. Er wordt altijd gedacht vanuit de doelgroep, de kijker als uitgangspunt.”

Tiny Riot! bestaat uit een team van nu vijftien man. Naast commercie en creatie is ook productie en techniek in huis aanwezig.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond