Deel dit artikel
-

Futurefriday gestopt met gratis sms-dienst

Futurefriday is gestopt met het aanbieden van haar gratis sms-dienst. Het benodigde aantal adverteerders is volgens het bedrijf niet meegegroeid met het aantal inschrijvingen. Voortaan richt Futurefriday zich daarom uitsluitend op de zakelijke markt, waar de zaken volgens ceo en mede-oprichter Frank van Run "uitstekend verlopen".

Zijn er plannen om de gratis dienst om te bouwen tot een betaalde dienst? Volgens Van Run is er gedacht om over te gaan tot een combinatie van betaald en gratis, maar dat zou te veel investeringen vereisen. Hij wijst er op dat "Futurefriday nu eenmaal beter is in de zakelijke markt dan op consumentengebied" en zegt: "We hadden er nooit op gerekend dat de gratis dienst zo succesvol zou zijn en dat we zoveel inschrijvingen zouden krijgen."

Volgens opgaaf van Futurefriday waren er in totaal 275.000 gebruikers van de gratis sms-dienst, die de inschrijvers gepersonaliseerde informatie bood over een verscheidenheid aan onderwerpen zoals sport, nieuws, uitgaan en horoscopen. De dienst werd gelanceerd in mei vorig haar, en groeide met zeker duizend nieuwe gebruikers per dag. Tegen het einde verstuurde Futurefriday elke maand zo'n vijf miljoen sms-berichten, dat is inclusief de berichten voor de zakelijke afnemers, waarvoor het bedrijf wel betaald krijgt. Hoeveel de uitgaande gratis sms-berichten het bedrijf kostten wil Van Run niet zeggen.

In september 2000 begon Futurefriday in samenwerking met 24/7 Media Nederland met het aanbieden van sms-vertising. In november ging volgens Van Run zo'n dertig procent van de uitgaande sms-en vergezeld van een advertentie. Welk dekkingspercentage vereist was om de gratis dienst rendabel te maken wordt door Futurefriday niet bekend gemaakt. Volgens Van Run is dat 'een stukje hoger' dan de genoemde dertig procent. Hij zegt daarnaast dat het dekkingspercentage nooit boven die dertig procent is uitgekomen.

Een van de 'assets' van Futurefriday is een database van de gebruikers, compleet met NAW-gegevens en informatie-interesses. Wat gaat er met die database gebeuren? Van Run zegt dat Futurefriday het recht heeft om er iets mee te doen. Hij realiseert zich daarnaast dat het voor een deel om privacygevoelige informatie gaat. Daarom gaat bij eventuele verkoop of verhuur van de gegevens "de privacy gegarandeerd worden" en zal een derde partij alleen "permission-based" van de gegevens gebruik kunnen maken.

Of het opheffen van de gratis dienst betekent dat er ook ontslagen gaan vallen is volgens Van Run nog niet bekend. Het "zou kunnen", maar omdat de gratis dienst vrijwel volledig geautomatiseerd was is het aantal medewerkers dat zich actief met de dienst bezighield minimaal.

In november kreeg het bedrijf de huidige naam Futurefriday.com. Voorheen heette het Letstalk.nl. Voor de naamwijziging was onder meer gekozen met het oog op expansie naar het buitenland, waartoe werd besloten op grond van het succes onder de gebruikers in Nederland. Plannen voor buitenlandse expansie zijn nu beperkt tot een "streven om samen te werken met andere partijen in het buitenland." Van Run: "De belangrijkste uitdaging is nu om in Nederland een rol te blijven spelen."

Deel dit bericht

1 Reactie

Ludo Bergkamp

Een uitstekend uitgevoerde poging van FutureFriday om geld te verdienen aan gratis SMS diensten middels SMS-vertising. 275.000 Gebruikers is natuurlijk een fantastisch succes, met hoofdzakelijk viral marketing – een bewijs dat consumenten zich graag abonneren op SMS informatiediensten. Jammer dat de reclame- en marketing-wereld blijkbaar nog niet klaar is om het medium SMS ten volle te benutten. Persoonlijkere reclame is niet denkbaar, het contact met de consument is desgewenst gegarandeerd dagelijks, en de kosten per contact zijn te overzien.De toekomst van push-SMS lijkt vooralsnog te liggen in betaalde diensten. Als zelfs FutureFriday, met zo'n klantenbestand, de investeringen voor betaalmechanismen niet kan opbrengen, dan zullen deze dus alleen te verwachten zijn van partijen die op een nog grotere schaal werken dan FutureFriday: de internationale mobiele portals. Ludo Bergkamp (Country Manager, Mviva Nederland)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond