Deel dit artikel
-

Gaming en Gambling – het multichannel cement

Al enige tijd heeft iedereen in de Marketing, Media en Entertainment-industrie de mond vol van multi-channel strategieën. En terecht, de consument consumeert informatie grotendeels "multi-channel", dus zal een effectieve boodschap per definitie ook op die wijze uitgezonden zijn. De grote kunst is echter om de "master-message" zo te communiceren dat ieder uitzend-channel effectief benut wordt en naar zijn merites wordt ingezet, "the medium is the message". TV is erg effectief als het gaat om het opwekken van Awareness en Emotie, Radio doet het goed waar het gaat om het opwekken van Interesse, Print is uitstekend om Desire te bewerkstelligen en interactieve media zijn bij uitstek geschikt voor de Actie-fase. De inhoud van iedere boodschap moet dan ook enerzijds voldoen aan de kaders die gezet zijn bij het formuleren van de "master-message", maar anderzijds moet het ook afgestemd zijn op het medium dat gebruikt wordt voor communicatie. Als aan al deze voorwaarden is voldaan lijkt er niets meer mis te kunnen gaan, is momenteel de heersende gedachte.

Ruud Smeets beschrijft op welke manier een zeker gehalte aan enter- dan wel infotainment er toe kan bijdragen dat een moderne multi-channel boodschap luid en duidelijk bij de doelgroep overkomt.

En toch mist er nog iets. De consument moet namelijk nog, met zachte hand, langs alle kanalen geleid worden alvorens de diverse boodschappen binnen de diverse uitzendkanalen op te pikken. Pas dan is de met zorg opgezette multichannel-communicatiemix effectief. Het heeft geen zin om consumenten te confronteren met actie-boodschappen als de consument de Awareness-boodschappen heeft gemist. Kortom, het is mooi dat de totale AIDA-piramide er is, maar hij werkt pas optimaal als de consument ook daadwerkelijk iedere fase chronologisch doorloopt. Zo niet, dan wordt er bij elke boodschap in elk medium geld weggegooid.

De sleutel hiertoe is een entertainment of infotainment-format. Immers, middels een goed x-tainment-format kan het gedrag van de consument gestuurd worden. Als de consument namelijk het gevoel heeft dat hij iets belangrijks kan winnen, lees: een element dat bijdraagt aan zijn zelf-actualisatie (Maslow), dan zal hij met plezier en uit vrije wil participeren in een door de uitzender opgezet scenario. Het scenario voert de consument dan langs de diverse media en de diverse, daarin verwerkte, boodschappen, met als uiteindelijke doel de effectiviteit van iedere deelboodschap, en daarmee die van de "master-message", te optimaliseren.

Recente voorbeelden van een dergelijke strategie zijn de Nokia Game , de OMO-campagne en de Tom is Lost-campagne van Bacardi Breezer. Allen zeer effectief en uitstekend uitgevoerd. Een ander mooi, zij het extreem, voorbeeld is de recent vrijgegeven game Americas army , waarover Emerce eerder berichtte. Deze game is ontwikkeld in opdracht van het Amerikaanse Ministerie van Defensie en gebaseerd op de Unreal-engine. De game (kosten: 6,3 miljoen dollar) wordt gratis verspreid via CD-Rom of downloads, gratis gehost en kan dus gratis gespeeld worden. Het uiteindelijke doel is duidelijk: meer recruten. Rondom de game speelt zich een heel media en PR-circus af, compleet met TV-commercials, persberichten, printadvertenties, communities, forums, clan-bijeenkomsten, enzovoort. Resultaten? 600.000 geregistreerde gebruikers, tien miljoen gecompleteerde missies, een "Gouden" CD-Rom en dat alles in vijftig dagen.

Als dit nu de nieuwe communicatietrend gaat worden, dan betekent dat nogal wat voor de manier waarop Marketing, Media en Entertainment-bedrijven moeten gaan werken. Allemaal zijn ze namelijk afhankelijk van de adverteerder-euro's. Om een adverteerder goed te bedienen dient men dus meer en meer over de schutting te kijken en samenwerking te zoeken. Nog belangrijker is dat de creativiteit van de diverse ondernemingen fors omhoog moet worden gebracht. De bron van Het Idee zal namelijk, als format-eigenaar, de leiding voeren over de uitvoering van het multi-channeloffensief en het grootste gedeelte van de advertentietaart naar zich toe trekken. Het Idee kan komen van een krant, van een radiostation, van een TV-producent, een game-developer, van een telco of ISP, van een reclamebureau of zelfs van de adverteerder zelf.

Niemand kan echter in zijn eentje alle channels beheersen, noch alle finesses van ieder channel beheersen. De ultieme marketingplannen zullen, naar mijn mening, dan ook gaan komen vanuit multidisciplinaire denktanks, gevuld met creatieve vertegenwoordigers van de diverse channels en gemodereerd door onafhankelijke projectmanagers. Deze creatieve, virtuele netwerken zullen zich rondom projecten gaan vormen en weer uit elkaar gaan na de afronding van een project.

Ieder medium krijgt op die manier een op maat gesneden bouwsteen van de boodschap en dus zijn deel van het bouwdepot en de klant krijgt gegarandeerd een multi-channelconcept dat staat als een huis, gebakken in stevig entertainmentcement. Het wachten is dan alleen nog op de parlementaire enqu�te multi-channel marketing.

Volgende maand: Mobile payments, wie betaalt de rekening?

Deel dit bericht

7 Reacties

Bob Stumpel

Het verschijnsel dat 'commercie' zich steeds vaker hecht aan 'content' neemt in omvang en complexiteit inderdaad enorm toe – vooral aangeblazen door alles wat gebeurt in event marketing en interactive marketing. Het is, dunkt me, naïef om te verwachten dat de creatie, orkestratie en implementatie van multichannel-/multimedia-concepts kan worden overgelaten aan gelegenheids-coalities van professionals met een verschillende achtergrond. We hebben er juist generalisten voor nodig, die in ieder geval kunnen bogen op een grote kennis van traditionele media en kanalen, en op z'n minst op grote affiniteit met nieuwe media en kanalen. Ik ben bang dat je die generalisten vandaag de dag niet of nauwelijks vindt aan de leveranciers-kant van de marketing-branche, de reclamebureaus. Die kunnen drukke filmpjes maken, of te kleurige brieven uitsturen, maar een mix van die twee is ze veelal al te ingewikkeld. Laat staan, dat ze ook nog bekwaam ON the line-middelen weten in te zetten. Voor het opbouwen van kennis en kunde in THROUGH the line-marketing en -communicatie hebben we juist commitment en continuïteit nodig aan opdrachtgevers-zijde.

Torsten

'Een in omvang en complexiteit toenemend verschijnsel', 'Orkestratie in combinatie met creatie en implementatie', 'ON the line en TROUGH the line'… Wat maakt u de materie onnodig moeilijk meneer Stumpel. Voor het opbouwen van kennis en kunde hebben we allereerst mensen nodig die (komende) veranderingen helder kunnen verwoorden, nietwaar?

Pepita

Of je nou multi of mono-channel communiceert, de boodschap moet helder en duidelijk zijn. Noch de boodschap van Ruud Smeets, noch de boodschap van Bob Stumpel voldoet daaraan. Ruud, het spijt me. Ik haak nog steeds na 1 alinea af.

Bas van de Haterd

Zal ik het dan allemaal even kort uitleggen? Ruud Smeets stelt dat er een trend is om content en advertising over meerdere media heen te combineren. Dat dit op zich een goede trend is, maar dat er geen mensen zijn die alle kanalen goed kennen en beheersen, dus er moet ik teams gewerkt worden. Op die manier kan je het maximale uit elk medium halen en de synergie tussen de media optimaal houden. Dhr. Stumpel stelt dat deze gelegenheidscombinaties niet kunnen werken. Hij stelt dat je meer generalisten nodig hebt met ervaring in alle media, die het aansturen. Maar dat je vooral aan opdrachtgevers zijde commitment nodig hebt om iets op te bouwen. Ik durf daaraan toe te voegen dat er gewoon verdomd weinig echt goede marketeers zijn in Nederland en dat vooral komt door een slechte scholing (maar dat is een andere verhaal). Het probleem is dat met nieuwe media en nieuwe projecten, zoals Dhr. Smeets deze aanhaalt, er geen gespreid bedje is voor de marketeers. Men kan niet terugvallen op kennis uit het verleden en kan niet kopiëren wat voorgangers hebben gedaan. En dus moet men zelf gaan nadenken, en dat blijkt erg moeilijk. Het is niet zozeer dat de nieuwe media zo moeilijk zijn te integreren. Het probleem is dat we nu effectiviteit kunnen meten, en wat blijkt, alles is veel minder effectief dan we ooit dachten. En dan zie je ineens dat echte kwaliteit in mensen komt bovendrijven. Ik ben het dus met dhr. Smeets eens, dat je teams nodig hebt. Echter moet er bij deze teams wel beter gekeken worden naar de kwaliteit van de mensen die erin zitten.

Jan Timmerman

Ik ben -ex aandeelhouder/medeoprichter van een goed concept. Ons concept was consument en bedrijfsleven spelenderwijs bij elkaar brengen. (We noemden het de gamercial.) In onze gloriedagen hadden we 30 mensen die voor grote Nederlands ondernemingen gamercials hebben gebouwd, compleet incl een redactie de gehele prijsafhandeling. We zorgden zelfs voor "uitzendkanalen" op de eigen site en samenwerkende sites, waarmee duizenden spelers de games speelden. Onze onderneming was voor een behoorlijk gedeelte gefinancieerd. Helaas waren er te weinig bedrijven die begrepen dat je met behulp van entertainment op internet een enorme positieve langdurige merkbeleving kon genereren. Of lag het probleem ergens ander? Volgens mij ligt het veel complexer dan menigeen zich voorstelt. Mijn mening was toen al dat je met meerdere kanalen moest werken, wil je in de gedachtegang van de marketeer kunnen volgen. Je loopt dan tegen veel zaken aan: reclameburo die het niet snapt, of niet wil snappen, TV zenders die er "nog niet" aan toe zijn, marketeer die graag wil maar het idee niet intern kan "verkopen". Wij hebben besloten onze activiteiten te stoppen bij gebrek aan een goed vooruitzicht de komende jaren. Ik vond de rol van "zendeling" ook niet zo leuk meer. Ik ben ervan overtuigd dat onze ideeën gewoon goed waren en de markt in principe ook ziet dat hier kansen liggen. Het is echter een kwestie van tijd en vooral de kunst aan te sluiten bij de daadwerkelijke behoefte van de marketeers. Ik denk dat de strekking van het verhaal van Ruud goed is, mischien hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld als hij stelt. Mensen met ervaring uit de verschillende media zouden samen concepten kunnen bedenken en kunnen laten uitvoeren. De techniek is tegenwoordig voorhanden dus dat is het probleem niet. Laat de marketeers maar eens aan het woord, volgens mij is dat het belangrijkste, dus wat willen ze, wat missen ze? of weten ze niet wat er mogelijk is?

Pepita

Dank je wel voor de vertaling Bas. Zo is het allemaal een stuk duidelijker. Wat die trend betreft, ik weet niet of dat nou wel een trend is. Geïntegreerde marketingcommunicatie noem ik dat. En dat gebeurt al jaren. Althans het wordt getracht. En wil je dat goed kunnen doen dan moet je als adverteerder/opdrachtgever zelf strak de regie in handen houden. In mijn ervaring zijn er weinig bureaus/toeleveranciers die van alle markten thuis zijn. Zelfs binnen bureaugroepen waar een heleboel disciplines vertegenwoordigd zijn, is de onderlinge concurrentie, misschien wel door het onbegrip voor elkaars expertise, te groot. Wat dat betreft wordt het tijd dat marketingcommunicatie-/reclamebureaus etc. zich zelf opnieuw uitvinden. Tijdelijke teams lijken mij best mogelijk. Kennisdelen wordt dan wel belangrijk. Maar ook daar moet de opdrachtgever vinger aan de pols houden en is hij de regisseur. Of er weinig goede marketeers zijn, weet ik niet. Wat is een marketeer? Ik vind een marketeer iemand die zich bezig houdt met strategisch marketing management. Tias (Business school Universiteit Tilburg) heeft daar een hele goede masteropleiding voor. Die opleiding heeft alleen geen betrekking op marketing communicatie. En dat is wat de meeste mensen met marketing bedoelen. Wat mij betreft overigens een te beperkte en daardoor onjuiste definitie. En het is misschien wel het slecht begrijpen en dus incorrect gebruik van begrippen, theorieen, definities en daardoor maar praten over dingen waar men eigenlijk geen verstand van heeft (de klok en de klepel), dat de mate van kwaliteit aanduidt. En wat daar nog het meest storende aan is, is dat iedereen tegenwoordig een 'self proclaimed guru'is en zijn onkunde regelrecht de wereld in zend. Maar wellicht maak ik mijzelf daar nu ook schuldig aan:-).

Peter de Grroot

Virtuele netwerken, samenwerking zoeken, multichannel denktanks.. het hele verhaal van de heer Smeets doet zo heerlijk naief aan. Het lijkt wel weer 1998. We've seen it all before. Kijk gewoon om je heen. In tegenstelling tot wat iedereen dacht heeft het Internet niet een hele reeks van leidende bureas, samenwerkingsverbanden en virtuele netwerken geproduceert die zich richten op marketing concepten rondom het Internet. De beste bedrijven zijn ofwel gekocht door de reclamegiganten of zijn op de kop of staan op het punt om dat te doen (is er echt iemand op deze wereld die denkt dat Lost Boys ooit nog winst gaat maken?). Tuurlijk een beetje brain stormen met een channel specialist kan geen kwaad maar als je kijkt waar de markt zit (of de advertentietaart zoals de heer Smeets het noemt), dan is dat nu al duidelijk. De mensen die nu de reclameconcepten verzinnen zullen dat ook over 10 jaar doen en, ja, natuurlijk zullen er meer media gebruikt worden en natuurlijk moet je iets creatiever zijn als je ook moet nadenken over het gebruik van interactieve televies maar that's it. Ik ben echt benieuwd wat we over mobiele betalingen te horen gaan krijgen. Je kan dat artikel over Internet betalingen uit 1998 alvast erbij pakken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond