Deel dit artikel
-

Geen consensus over standaard voor micropayments

Tijdens het congres Content Billing Europe stond dinsdag de vraag centraal welke betaalmethode uitverkoren zou worden om de ontwikkeling van betaalde content online de broodnodige push te geven. Maar hoe luid de roep om een eenduidige standaard ook is, consensus werd er onder het internationale gezelschap niet bereikt. Integendeel.

Voordat de centrale these van het congres in de Amsterdamse Beurs van Berlage werd behandeld, was het eerst de beurt aan enkele payment solution providers om hun beste beentje voor te zetten. Maar voordat het zover was merkte moderator Kartsten Stroborn, medeauteur van het 'Handbook on e-payments' en verbonden aan de universteit van Karlsruhe, fijntjes op: "De content is er, de betaaltechnieken zijn er en digital rights management is in opkomst. Maar zoals de Europese Centrale Bank heeft opgemerkt: een betaalmethode is slechts efficiënt, wanneer zij wijdverspreid gebruikt wordt."

Eberhard Dollinger van het Duitse Firstgate click&buy, dat onder meer NRC Handelsblad online en het AD als klanten heeft, liet zich er echter niet door afschrikken en benadrukte om vooral vanuit de eindgebruiker te handelen. Manager KPN SwitchPoint Michiel Arnoldus, met de Volkrant.nl in zijn portefeuille, focuste op zijn manier op de klant: "Kies de betaalmethode die de meeste informatie over de betalende klant geeft. Nog belangrijker: hou het eerst simpel." Ware het niet dat SwitchPoint op dit moment negen alternatieven kent. Armin Sageder, oprichter van het Oostenrijkse Paysafecard en e-wallet Paysafekey, maakte wat dat betreft meer indruk, in die zin dat zijn prepaid methoden die simpelheid tenminste leken te hebben. Bovendien houdt de klant controle over het bedrag en zijn gegevens – niet onbelangrijke drempels in de verschuiving van 'free' naar 'fee'.

Vervolgens moest worden bepaald welke van de geboden methoden het meest kans zou maken uitverkoren te worden om de ontwikkeling van betaalde content online de broodnodige push te geven. Maar in weerwil van de grote vraag naar een eenduidige standaard (á la Windows) voor met name micropayments stelde Malte Krüger van PaySys Consultancy doodleuk dat "het ervan af hangt. Het voordeel van een mandaat is dat grote spelers grote groepen gebruikers inbrengen. Nadeel ervan zijn de trage compromissen."

"Het ingewikkelde in de strijd tussen micropayment alternatieven," vervolgde Krüger, "is het huidige driepartijenstelsel: als A iets aan B wil betalen maar ze gebruiken niet dezelfde betaalmethode is er een structureel probleem." Meest voor de hand ligt volgens hem dan ook een vierpartijenstelsel, zoals dat elders al gangbaar was en is. "A heeft zijn eigen creditcardmaatschappij en B heeft zijn eigen bank, maar door een overeenkomst tussen de instellingen kan A rechtstreeks aan B geld overmaken. Kortom, payment solution providers dienen primair niet technologisch, maar onderling commercieel en zelf klantgericht te denken. En nee, het ligt dus niet voor de hand dat er één standaard voor micropayments zal komen. In de supermarkt kun je toch ook op verschillende manieren betalen?"

Ook Kevin Dorton van PayCircle – een initiatief van HP, Lucent, Oracle, Sun en Siemens dat begin dit jaar nog de ontwikkeling van één standaard voor mobiel betalen aankondigde – ziet geen heil in een standaard: "Hoezeer de mobiel al een persoonlijk communicatiemiddel is met eigen pin, wat het vertrouwen op zich ten goede komt, is een internationale open standaard vanwege de mogelijkheid tot roaming raadzamer. Dat is prima op te vangen met behulp van API's – application programming interfaces, waarlangs verschillende soorten software met elkaar kunnen communiceren." Waarmee we weer terug zijn bij af, de technologie.

Saillant detail was overigens dat het door Van Dusseldorp & Partners georganiseerde congres oorspronkelijk onderdeel zou uitmaken van de vierdaagse internationale beurs Billing Europe van PBI Media, waar gerekend werd op zeker duizend bezoekers. Er stond nu slechts een enkele stand. Dit zonder afbreuk te doen aan het congres, met zo'n tachtig waarneembaar betrokken deelnemers. Maar het duidt erop dat het belang van betaalmethoden, om klanten daartoe over de streep te trekken, slechts mondjesmaat wordt ingezien. Of het moet zijn, zoals Krüger terloops opmerkte, dat de markt voor betaalde content een kleine blijft. "In dat geval kan er wellicht wel worden volstaan met één betaalstandaard."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond