Geen eenduidige cijfers over internetfraude VS

Cijfers over internetfraude in de Verenigde Staten verschillen sterk. De consumentenorganisatie National Consumers League (NCL) signaleert in een nieuw onderzoek een sterke toename in vergelijking met vorig jaar. Cijfers van de Federal Trade Commission laten vooralsnog een afname zien. Over een ding zijn ze het wel eens, internetveilingen zorgen nog steeds voor de meeste fraude.
Volgens de NCL , die de belangen van consumenten behartigt, was er in de eerste tien maanden van dit jaar sprake van 4,3 miljoen dollar schade vanwege fraude via internet. Vorig jaar was dit nog 3,3 miljoen dollar voor het gehele jaar. Gemiddeld is er dit jaar een verlies geleden van 636 dollar per persoon, tegenover vorig jaar 427 dollar per persoon. De cijfers zijn gebaseerd op aangiften bij de NCL. Cijfers over het aantal aangiften verstrekte de NLC niet.
"De toename in schade gekoppeld aan de voorspelling dat mensen minder zullen reizen en meer online zullen kopen tijdens de komende periode, zorgen ervoor dat het belangrijk is om consumenten erop te wijzen hoe ze fraude kunnen ontlopen", aldus Susan Grant, directeur van de NCL in een verklaring. Hierin geeft de bond ook enkele tips om fraude te voorkomen.
De meeste vormen van fraude gebeuren volgens de NCL met 'money orders', een systeem waarbij iemand een cheque stuurt voor het product dat hij (via internet) heeft besteld. Volgens de consumentenorganisatie zijn creditcards juist aan te bevelen bij online kopen, omdat ze het wettelijk recht bieden om een transactie aan te vechten, wanneer deze is verricht voor goederen of diensten die nooit geleverd of besteld zijn.
Tegenover de Washington Post (NewsBytes) zegt de Federal Trade Commission; ( FTC ), de toezichthouder op het handelsverkeer, dat fraude via internet dit jaar dertien miljoen dollar bedroeg. Dat is aanzienlijk lager dan de 24,7 miljoen dollar schade voor consumenten die de FTC over vorig jaar rapporteerde. Daarbij moet worden aangetekend dat een groot deel van de meldingen nog verwacht mag worden, aangezien in de laatste drie maanden van het jaar de meeste online transacties worden verricht.
Volgens de FTC zijn dit jaar 21 duizend online kopers benadeeld, het gemiddelde verlies per persoon is 634 dollar per persoon, vergelijkbaar met het gemiddelde van de NCL. Vorig jaar bedroeg het gemiddelde verlies (over het gehele jaar) 1145 dollar per persoon. Ook de FTC geeft alleen cijfers over de bij hen geregistreerde gevallen, de cijfers van de NCL zijn hierin opgenomen.
Het zijn met name veilingen waarop volgens zowel de NCL als de FTC de meeste fraude voorkomt. Deze conclusie werd al eerder door onderzoeksbureau eMarketer getrokken. De FTC wijst verder nog op fraude via de telefoonrekening, een methode die vaak in de porno-industrie wordt gebruikt. Wanneer iemand op een bepaalde site komt wordt hij omgeleid naar een andere site (redirect), op dat moment wordt ook een duurdere telefoonverbinding in werking gesteld, vaak een buitenlands telefoonnummer.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond