Genoeg opdrachten voor start up YellowBird

Google Street View, maar dan met bewegend beeld. Het Groningse YellowBird had onlangs de wereldprimeur. Na de lancering op The Next Web stroomden de opdrachten binnen. “We waren er zelf nog niet klaar voor.”
Nooit vies van opvallende projecten.
Rafael Redczus heeft al aardig wat projecten op zijn naam staan. Meest opmerkelijke: DNA-Art, een bedrijf dat je persoonlijke DNA omzet in een kunstwerk. Klanten krijgen een wattenstaafje toegestuurd waarmee ze zelf wat wangslijmvlies kunnen verzamelen. Vijftien dagen na de bestelling krijgen ze hun unieke (streepjes) kunstwerk thuis. Zijn andere bedrijf, N8w8, profileert zich als specialist in "high impact klantencontact".
N8w8 – met als klanten onder meer NS, Endemol, Volkswagen en TNO – droeg samen met enkele private investeerders bij aan het startkapitaal van YellowBird.
Formeel opgericht in 2009, maar met het concept waren ze al veel langer bezig, verzekert Redczus. Het bedrijf gebruikt een camera met zes lenzen om een video-opname van 360 graden te maken. Dezelfde technologie dus die Google voor zijn StreetView inzet, maar dan in videovorm.
Tien jaar terug was Redczus al met 3D-beeld bezig. Hij fotografeerde Koningin Beatrix bij de feestelijke opening van het gerenoveerde NS Station in Groningen. Rond 2000 was het technisch al mogelijk wat YellowBird nu doet, maar de weergave bleef moeilijk. Redczus: "De computers van toen konden het nog niet aan; eigenlijk kon je de beelden alleen op dvd zetten. Ik heb het idee dan ook erg lang op de plank laten liggen. Dankzij de komst van Flash 9 is dat veranderd. Met die technologie kun je beelden tot een 3D-bol ombuigen. Je hoeft geen aparte software meer te installeren."
De presentatie op The NextWeb kwam voor het bedrijf eigenlijk net iets te vroeg.
Direct na de presentatie werd de directie overspoeld met opdrachten. Mededirecteur Marc Groothelm mocht al meteen voor een reclamebedrijf in Londen draaien. "Offertes uitchrijven was wel even lastig. De technologie was klaar, maar de rest moest nog worden voorbereid."
YellowBird mikt op een andere markt dan Google StreetView. "Google probeert geen mooie opnamen te maken, en wij juist wel," zegt Redczus. "Daarom willen we deze techniek vooral benutten voor marketingdoeleinden. Denk aan een auto waarmee je online een proefrit kunt maken, of aan een toeristische plek waar je – virtueel – ook echt rond kunt lopen. Ook voor evenementen is dit ideaal."
De grootste uitdaging is om de technologie geschikt te maken voor mobiele telefoons.
De iPhone biedt in elk geval voldoende mogelijkheden. Zelfs televisie op de lange termijn. "We zitten nog steeds tv te kijken alsof we naar een raam kijken, maar het zou mooi zijn als je je hoofd door het raam zou kunnen steken en naar links en rechts zou kunnen kijken." De 3D-beelden zijn er in principe geschikt voor. De opnamen worden met vele terabytes tegelijk in hoge definitie op de harde schijf gezet, maar voor online toepassingen gecomprimeerd.
Met de getoonde belangstelling – van televisiemaatschappijen tot reclamebureaus – wil het bedrijf snel de internationale markt op, vertelt Redczus. "Ik sluit niet uit dat we de technologie als franchise gaan exploiteren."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond