Gerechtshof geeft AbFab gelijk

Marketingbureau AbFab mag abonnees van Xs4all benaderen met reclamemail. Dat heeft het Gerechtshof in Amsterdam bepaald, die daarmee een eerdere uitspraak van de rechtbank vernietigde. De rechtbank had eerder bepaald dat AbFab moest ophouden met het versturen van reclamemail naar abonnees van Xs4all. De provider overweegt nu tegen de uitspraak van het Hof in cassatie te gaan.
In maart bepaalde de rechtbank van Amsterdam nog dat AbFab abonnees van Xs4all niet meer mocht lastigvallen met reclamemail. Op iedere overtreding werd een boete gezet van 50 euro per mail, tot een maximum van 2,5 miljoen euro. Deze uitspraak werd gezien als een overwinning in de strijd tegen spam, maar het Gerechtshof heeft de uitspraak nu vernietigd.
Xs4all klaagde AbFab aan omdat het vond dat het schade leed als gevolg van de activiteiten van het marketingbureau. Zo zouden abonnees de provider verantwoordelijk houden voor de spam, ook zou Xs4all gedwongen zijn om extra mailservers in te schakelen wat leidt tot hogere kosten, en zouden abonnees vanwege het moeten binnenhalen van de reclamemail op kosten worden gejaagd.
Het Hof legde de bezwaren van Xsall naast zich neer en stelde zich niet te willen concentreren op de vraag of spam geoorloofd is, maar op de vraag of abonnees van Xs4all met e-mailreclame benaderd mochten worden op een manier zoals AbFab dat deed. Volgens het hof biedt de opt-out mogelijkheid die AbFab biedt "al een afdoende voorziening' om geen reclame te ontvangen en biedt AbFab ook reclame van een "aanvaardbaar" niveau. Zowel in de zin van herkomst als omvang van de e-mailreclame. Hoewel het Hof hiermee oordeelt dat het versturen van opt-out reclamemail is toegestaan, zegt het wel dat spammers vervolgd kunnen worden wanneer er sprake is van overlast. Het spreekt van "proportionaliteits-eisen" waarbij sprake is van "onrechtmatigheid" wanneer deze niet in acht worden genomen.
Het kwam ook tot de conclusie dat AbFab niet de Wet bescherming persoonsgegevens overtreedt, het bestand van het marketingbureau is aangemeld bij het College bescherming persoonsgegevens. Het Hof vond verder dat een e-mailadres geen persoonsgegeven "van gevoelige aard" is, omdat het relatief gemakkelijk zou zijn om een ander e-mailadres te nemen en hieraan ook geringe kosten zouden zijn verbonden. Daarmee zou een e-mailadres minder zwaar wegen als persoonsgegeven dan bijvoorbeeld het huisadres.
Xs4all kondigt in een reactie aan dat het cassatie overweegt. De uitspraak is overigens niet online te vinden. In eerste instantie was dit wel het geval, maar de aanwezigheid van namen van klanten in de uispraak noopte het Gerechtshof de uitspraak weer van de site te halen.
De uitspraak van het Hof wordt door de tijd weer ingehaald, aangezien de EU in mei heeft bepaald dat opt-in voor e-mailreclame de norm wordt. Deze richtlijn zal nu door de diverse lidstaten in wetgeving moeten worden omgezet.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
2 Reacties
R.Wieser
'Het Hof vond verder dat een e-mailadres geen persoonsgegeven "van gevoelige aard" is, omdat het relatief gemakkelijk zou zijn om een ander e-mailadres te nemen en hieraan ook geringe kosten zouden zijn verbonden.' Prachtig! Ik, als onwillige ontvanger van deze soort van post, wordt gedwongen geld uit te geven om deze soort van, voor mij, hinderlijke mailings uit de weg te gaan. Dit nog naast alle moeite die ik, en al mijn contacten (!), moeten doen om mijn E-mail adres te veranderen. Buiten nog het feit dat het veranderen van E-Mail adres *geen enkele garantie* inhoud dat de reclame-stroom ook daadwerkelijk stopt. 'Volgens het hof biedt de opt-out mogelijkheid die AbFab biedt "al een afdoende voorziening" om geen reclame te ontvangen' Ook zo'n geweldige uitspraak : Het is alsof je iemand met-losse-handjes vraagt van je spullen af te blijven. De kans dat hij dat doet is omgekeert proportioneel aan het gewin dat hij ermee kan behalen … :-( Nog steeds ligt de keuze (lees : de mogelijkheid) om wel of niet reclame te ontvangen *niet* bij de ontvanger, maar nog altijd bij de verzender. M.a.w. Het is de *verzender* van het (ongevraagde) materiaal die het *verzoek* van de ontvanger (om uitgesloten te worden van toezending) wel of niet honoreerd. Wat zou mijn leven toch simpel worden (in dit opzicht) wanneer bedrijven *verplicht* zouden zijn om de onderwerp-regel van hun reclame te beginnen met een een, door de overheid, bepaald(e) woord/woord-combinatie (zoals "[ongevraagde mailing]" 🙂 op te nemen.
Ed Mat
'Het Hof vond verder dat een e-mailadres geen persoonsgegeven "van gevoelige aard" is, omdat het relatief gemakkelijk zou zijn om een ander e-mailadres te nemen en hieraan ook geringe kosten zouden zijn verbonden.' Deze quote gaat geschiedenis maken!1- ISP's investeren op dit moment veel in een klant loyaliteit; e-mail adres hoppen is dan een slechte zaak.2- klanten die voornaam@achternaam gebruiken kunnen niet wisselen. Het Hof heeft kennelijk geen weet van dit soort e-mail adressenTwee aspecten die in mijn ogen moeten meewegen bij de xs4all beslissing of er in cassatie gegaan moet worden .