Deel dit artikel
-

Goddijn wil ‘navigatielozen’ aan de nieuwe TomTom’s

TomTom CEO Harold Goddijn heeft gisteren in Londen een nieuwe generatie autonavigatiesystemen gepresenteerd. Zo'n tien procent van de Europese auto's heeft een navigatiesysteem. TomTom wil met de generatie navigatiesystemen die één april op de markt komen de overige negentig procent pakken. De nieuwe TomTom's hebben een andere vormgeving, een verbeterd navigatiesysteem en nieuwe multimediale functionaliteiten. De bijgeleverde gratis software TomTom Home is een pc-portal waarmee allerlei vormen van content kunnen worden gemanaged.

Precies twee jaar geleden presenteerde TomTom in een klein zaaltje op de elektronicabeurs Cebit een nieuw apparaatje: de TomTom Go. Erg veel belangstelling van de pers was er niet , vertelde Goddijn gisteren in Londen. Goddijn: "We hadden toen een boodschap, namelijk dat we een nieuw soort autonavigatiesystemen wilden maken. Een goedkopere variant, die wordt verkocht bij de elektronicawinkel." Het bedrijf verwachtte in de eerste twaalf maanden honderdduizend apparaten te verkopen. Bijna twee jaar later zijn er meer dan twee miljoen apparaten verkocht.

Het contrast met de low profile presentatie twee jaar terug op de Cebit was gisteren in Londen groot. Op een locatie in de Londense Docklands kregen journalisten en zakenpartners uit zo’n twaalf verschillende landen een gelikte presentatie te zien. Het leek alsof TomTom, dat volgens een Britse medewerker lang getwijfeld had of ze de nieuwe producten gisteren al zou presenteren of pas op de Cebit later deze maand, de negatieve geluiden van de laatste weken over TomTom met de presentatie wilde ‘stillen’.

Een analist van Merill Lynch gaf aandeelhouders onlangs het advies ‘verkopen’. De concurrentie van TomTom zou snel toenemen volgens de analist, terwijl het bedrijf veel te weinig aan productinnovatie en marketing doet. Ook het patentconflict met de grootste concurrent Garmin zorgde de laatste tijd voor een negatieve stemming over TomTom.

Vanaf één april zijn drie nieuwe modellen verkrijgbaar waarmee TomTom zich wil onderscheiden van concurrenten. Het gaat om de TomTom Go 510, 710 en 910. De apparaten zijn slanker dan hun voorgangers, maar hebben een groter – 4 inch – beeldscherm. Het gps-systeem (voor plaatsbepaling) is verbeterd en elk model kan informatie ontvangen over flitspalen. Het meest uitgebreide apparaat, de GO 910, is uitgerust met een MP3-speler en heeft een opslagruimte van 20GB.

De prijs van de nieuwe apparaten maakt TomTom pas in april bij de lancering bekend, zei Goddijn na afloop van de presentatie tegen Emerce. De apparaten zullen in ieder geval niet duurder worden dan de huidige ‘GO-lijn’.

Hoe gaat TomTom de nieuwe generatie apparaten aan de ‘negentig procent navigatielozen’ communiceren? Goddijn: "Het meest aansprekende van de nieuwe lijn is de nieuwe vormgeving en de grotere schermen. Dat is wat de mensen het eerste zien. Dit is sinds de introductie twee jaar geleden de eerste verandering aan het uiterlijk." Dat er aan de ‘binnenkant’ ook heel veel veranderd is, vergt volgens hem een andere vorm van communicatie. "Daarover moeten we mensen informeren, bijvoorbeeld via internet of verkopers. Dat vergt een langere adem."

TomTom besteedt ongeveer tien procent van zijn totale budget aan marketing, aldus Goddijn. "De introductie van de nieuwe generatie TomTom’s wordt ondersteund door een campagne. De kernboodschap die we uitdragen zal niet anders zijn dan in het verleden, en draait om de termen eenvoud en gebruiksgemak."  

Deel dit bericht

1 Reacties

lkmkm

IK heb zelf een TomTOM One en die is al zo goed.  Ik kan me haast niet voorstellen dat deze nog beter is, maar dat is hij wel degelijk vooral de GO 910 is supper compleet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond