Deel dit artikel
-

Goede tijden voor online boekingen

De luchtvaart en de toeristische industrie maken moeilijke tijden door. Toch zegt het Nederlandse Bookings in oktober meer hotelreserveringen te hebben geboekt dan in de topmaanden juli en augustus. Is de online reiswereld minder kwetsbaar dan de traditionele sector?

Het aantal hotelreserveringen nam volgens Bookings met dertig procent toe vergeleken met de zomermaanden. "De teller van website bezoekers bleef steken op 25.000 personen per dag", aldus Bookings. Volgens commercieel directeur Raoul Zaal zoeken veel Europese consumenten na de gebeurtenissen op 11 september een vakantie dichter bij huis. Een markt waar Bookings naar eigen zeggen een sterke positie inneemt.

Bij nader onderzoek blijkt het ook bij andere online boekingsdiensten naar verhouding goed te gaan. Met het Amerikaanse Expedia.nl bijvoorbeeld, dat onlangs zijn entrée maakte op de Nederlandse markt. Net als Bookings richt Expedia zich in Nederland uitsluitend op de markt voor online hotelboekingen. De site ging kort na 11 september van start, niet bepaald de beste periode om een reserveringsdienst te lanceren. Volgens directeur Laurence Fischer was de eerste week voor Expedia.nl inderdaad "een ramp ", maar is het bedrijf inmiddels langzaam naar een normaal niveau gekropen. "Wij zitten in lijn met ons budget. Aangezien we pas anderhalve maand actief zijn en onze kennis van de lokale markt nog beperkt is, vind ik dat niet slecht." Expedia boekt in Amerika ook vliegreizen, maar deze dienst zal in Nederland nog op zich laten wachten. Fischer: "De voorzichtige entrée op de Nederlandse markt is een goede beslissing geweest, zeker als je kijkt naar de ramp op 11 september. Internationale bestemmingen zijn minder in trek en er is een duidelijke verschuiving naar hotelboekingen binnen Europa."

Reissites die pakketreizen of vliegtickets aanbieden, staan er minder rooskleurig voor. Een voorbeeld is ElmarReizen.nl dat in oktober ruim 25 procent minder omzet draaide dan was gebudgetteerd. Volgens directeur Ronnie Rokebrand is dit weliswaar een licht herstel vergeleken met september, toen Elmar veertig procent onder het budget draaide, maar de situatie moet niet te lang voortduren. "De offline reisbureaus hebben voor hun personeel al arbeidstijdverkorting aangevraagd. Voor ons geldt dat nog niet, maar ik kan ook niet zeggen dat het ons niet zal overkomen."

Elmar kan de problemen tot nu toe beter opvangen dan de traditionele, offline reisbureaus. Dat ligt enerzijds aan het kostenpartoon en anderzijds de flexibiliteit van het online reisaanbod. Elmar heeft voor een landelijk reisbureau een bescheiden personeelsbestand van 47 mensen. Bovendien is Elmar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld touroperators, niet gebonden aan langlopende contracten. Rokebrand: "Wij zijn een soort intermediair, waardoor wij à la minute ons online aanbod kunnen wijzigen, afhankelijk van hoe de vraag verschuift bij onze klanten."

Bij Elmar houden twee personen zich voltijds bezig met het afstemmen van vraag en aanbod, ondermeer door per e-mail binnengekomen vragen zorgvuldig te registreren. Volgens Rokebrand willen reizigers vooral naar "veilige Europese gebieden" afreizen, zoals de Canarische Eilanden, Tenerife en Spanje. "Er ligt een soort lijn over Zwitserland, waarbij alles ten oosten daarvan minder in trek is", aldus Rokebrand. Elmar boekt minder reizen naar Griekenland en Turkije, omdat die landen dicht tegen het Midden-Oosten aanliggen. Ook Londen doet het erg slecht als reisbestemming, met het oog op mogelijk nieuwe aanslagen.

Terwijl het aantal transatlantische vliegvakanties is afgenomen, zijn het goede tijden voor de lastminute reizen en de wintervakanties, signaleert Rokebrand verder. Volgens Petra Schrikkema, directeur van Lastminute.com is er daarbij een verschuiving waar te nemen van vlieg- naar autoreizen. "Hotels en arrangementen in de Benelux zijn bijvoorbeeld erg in trek. Ook Parijs, waar je nog veilig met je auto naar toe kunt rijden. Dure verwenweekendjes noemen we dat", aldus Schrikkema. De omzet is bij Lastminute.com niet achteruit gegaan, verzekert Schrikkema verder. Het reisaanbod op de site is per definitie direct aan te passen. "Reizen naar Tunesië, Egypte en Israel verkopen we bijna niet meer, maar het Caribisch gebied bijvoorbeeld weer wel".

Deel dit bericht

2 Reacties

Rens J. Kaan

Hotels nemen geen boekingen aan in juli en augustus daar zij die maanden eenvoudig zelf kunnen volboeken.Een boekingsbureau rekent ca 10 % aan de hotelier voor een boeking ,het is op zich al onbegrijpelijk dat zoveel hotels zich nog in die mate laten misbruiken door bv het VVV dat zelfs 13% vraagt.Er zijn op dit moment al een paar hotels in Amsterdam die hun boekingen via het internet zelf proberen te genereren en dat lijkt ze aardig te lukken ook.Hotel de Filosoof,Hotel Westropa en Hotel des Arts zijn enkele voorbeelden van hotels die goed vertegenwoordigd zijn in allerlei zoekmaschines en op het internet. Mijn visie is dat meer en meer hotels zich weer sterker zelf zullen gaan profileren tenzij de boekingssites hun fees een beetje matigen.Als je minder werk hebt als hotel aan een reservering doordat de bemiddelaar jou werk uit handen neemt wil je daar wel voor betalen,maar een boeking van 5 dagen op een kamer van f 250.-pd factureren met f125.- lijkt wel wat veel.Ik heb begrepen dat er inmiddels al een paar sites zijn die proberen te concureren zoals Dutchhotels.nl.

Henk

Let me get this straight; Vakantienet op de afgrond, NBBS over de kop en bijna iedere touroperator heeft de helft van het personeel op non actief staan maar nee hoor, bij de online reisbureau's is alles goud wat er blinkt? Alleen de reactie van Elmar klinkt in deze geloofwaardig, het lijkt me logisch dat al het vakantiegedrag van de Nederlander nu on hold staat. Weet je wat, ik maak mijn prognose als volgt: ik denk dat ik dit jaar 100.000 omzet. En verdomd, het is meer! E Voila, weer een persbericht, 30% boven budget gescoord! Mag ik even weten wat het oorspronkelijke target was? Mag het wat eerlijker? Het doet me net effe teveel denken aan Ursul de Geer die met kromme tenen 'Het is hier fantástisch' roept.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond