Deel dit artikel
-

Google bezorgt verse groenten en fruit thuis

Google is in Amerika begonnen met thuisbezorging van verse groenten en fruit. Op de onlinemarkt voor dagelijkse boodschappen wordt internationaal gestreden om marktposities.

In Nederland is dat te zien aan de online proposities van Albert Heijn en slimme volger Jumbo Supermarkten. En startup Picnic. In Amerika zijn het partijen als Amazon, Google en Instacart die de boodschappenmarkt nationaal willen pakken.

Google is wat versproducten betreft een nieuwe toetreder. Amazon en Fresh Direct hebben eigen gekoelde warenhuizen van waaruit ze lokale afnemers beleveren. Google is volgens de Wall Street Journal begonnen in San Francisco en Los Angeles met thuisbezorgen van eten, maar niet vanuit eigen koelcellen.

Google heeft algoritmes, geen distributiecentra of koelcellen. Met Google Shopping Express laat het geaffilieerde bezorgers al pakjes thuisbezorgen met orders die via de winkelzoeker werden geplaatst. Lokale leveranciers van verse groenten en fruit worden nu ook geïndexeerd. Een versorder op Shopping wordt doorgestuurd naar de winkelier, die de bestelling klaarzet, en Googles busje komt het pakje ophalen voor aflevering.

Het ligt voor de hand dat het systeem eerst in San Francisco en Los Angeles wordt getest, want de thuismarkt, voordat in andere stede wordt geactiveerd bij Shopping Express. Waarschijnlijk volgt New York City.

Versorders bij Express vereisen een minimum bestelbedrag van 35 dollar en bezorging kost drie dollar. En het jaarlijkse lidmaatschap van 95 dollar. Google verdient ook geld aan Shopping omdat winkeliers ruimte in de zoekmachine moeten kopen om hun producten überhaupt te kunnen laten zien.

Foto: Jamie McCaffrey (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond