Deel dit artikel
-

Google biedt AdSense in meerdere talen

Google heeft het aantal talen voor het advertentiemodel AdSense uitgebreid tot zes. AdSense is nu ook beschikbaar in onder meer Spaans, Frans en Duits.

AdSense is een methode waarmee Google tekstadvertenties kan plaatsen die gericht zijn op de inhoud van een site. Bekijkt iemand bijvoorbeeld een artikel over voetbal dan plaatst Google daarbij advertentielinkjes voor sportkleding. De methode lijkt hiermee op de manier waarop grote uitgevers en portals de plaatsing van banners afstemmen op het karakter van de pagina's die de internetter op dat moment bekijkt.

De methode van AdSense wordt ook wel 'adverteren op context' genoemd (contextual advertising). Google startte hiermee in juni van dit jaar, nadat het in april Applied Semantics had overgenomen, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in reclame gericht op de context van de site. De grote concurrent voor Google op dit gebied, Yahoo-onderdeel Overture, kwam al vrij snel daarna eveneens met een soortgelijke advertentiemogelijkheid, onder de naam Content Match . In augustus sloot Overture een overeenkomst met het Amerikaanse Quigo Technologies, een ontwikkelaar van technologie voor 'contexual advertising', met als doel deze technologie te koppelen aan het eigen Content Match.

Google maakte bekend dat AdSense ook beschikbaar is gekomen in de talen Duits, Frans, Spaans, Italiaans en Japans. De verwachting is dat meerdere landen – waaronder Nederland – een versie van AdSense krijgen. Het zijn de grotere markten waar Google zich in eerste instantie op richt.

Vorige week roerde zich op de markt voor 'contextual ads' nog een partij: Kanoodle . Dit bedrijf bestaat al langer maar zag recent kans om een nieuwe investering te krijgen en enkele ervaren mensen uit de wereld van 'contextual ads' aan te nemen. Deze medewerkers waren afkomstig van Sprinks, het onderdeel van uitgever Primedia dat zich richt op adverteren op context. Primedia verkocht Sprinks in oktober aan Google. Tegenover de Wall Street Journal presenteerde Kanoodle zich vorige week als de grote uitdager van Google en Overture.

Deel dit bericht

1 Reacties

Jacco

Het is nu al wel zo dat er Nederlandse ads verschijnen als je AdSense gebruikt. Bijvoorbeeld bij hosting, als AdSense merkt dat je een NL IP hebt, dat krijg je 9 van de 10 keer een Nederlandse hosing ad te zien. Maar een volledig vertaalde versie bestaat nog niet, en het is ook nog niet mogelijk (voor zover ik weet en heb geprobeerd) een Nederlandse site aan te melden. Dus ik denk dat de NL versie van AdSense dit zal bewerkstelligen, aangezien er dus al wel Nederlandse advertenties zijn, en niet alleen bij Hosting maar bij aardig veel onderwerpen.Desalniettemin is het een leuk initiatief, en sites kunnen er een leuk centje mee verdienen mits de content duidelijk is voor AdSense.Dat er nog veel moet verbeteren omdat het nog in een opstartfase zit is wel duidelijk, als je weet dat er mensen zijn die in maand 1 100 dollar per dag verdienen, en een maand later over die hele maand maar 100 dollar verdienen (extreem voorbeeld, maar het gebeurd wel). Zodra dit meer in evenwicht komt is Google AdSense een zeer welkome aanvulling om Ad inventory "op te maken".Het zou wel leuk als Overture ook snel met zijn solution voor kleinere sites komt, nu worden alleen de grote jongens toegelaten in het netwerk. Bij Google ligt de lijn niet zo streng, sites met een paar duizend bezoekers per maand en goede content worden zondermeer toegelaten. En om mijn lange verhaal te eindigen, Google heeft hier (wederom) weer een kleine revolutie mee ontketent, omdat nu een groot aantal sites hun broek beter op kunnen houden dankzij AdSense (yeeh, lekker foute slogan 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond