Deel dit artikel
-

Google en Yahoo onder vuur om klikfraude

Auditbureau Fair Isaac, dat 85 procent van alle credit card-transacties in de VS controleert, gaat fraude met webkliks onderzoeken. Op een paneldiscussie in New York kregen Google en Yahoo lastige vragen over het groeiende probleem.

Adverteerders betalen zoekmachines voor kliks op hun links. Een deel van dat geld stroomt door naar eigenaren van websites waarop zoekadvertenties verschijnen. De aantallen kliks kunstmatig opkrikken is een groeiende schaduwindustrie van de lucratieve zoekadvertentiehandel geworden.

Eenvijfde van alle kliks op het internet zou inmiddels afkomstig zijn van clickbots, scraper sites en andere trucs die malafide webondernemers en zoekmarketingbureaus inzetten om extra verkeer te genereren. Fair Isaac schat dat de fraude ruim een miljard dollar op jaarbasis vertegenwoordigt. Dat is meer dan het verlies door credit card-fraude in de VS.

Fair Isaac heeft juriste Jessie Stricchiola ingehuurd om het probleem te onderzoeken. Stricchiola is ook betrokken bij een rechtszaak van een winkel in Arkansas tegen Yahoo, Google, Looksmart, Findwhat en anderen zoekmachines. Ook beurswaakhond SEC zou klikfraude op het web in het vizier hebben.

Op een panel tijdens het Search Engine Strategies congres in New York kreeg Stricchiola de kans Google en Yahoo te confronteren. Ze wees erop dat Google afgelopen jaar in zijn FAQ de regel ‘We detect most invalid clicks…’ heeft gewijzigd in ‘Our goal is to detect…’. De vrijblijvende belofte illustreert voor Stricchiola het gebrek aan verantwoording van de zoekmachines. ‘Het doel zou net zo goed wereldvrede kunnen zijn,’ zei ze.

Google’s fraudebestrijder Shuman Ghosemajumder relativeerde de wijziging. ‘Ongeldige kliks zijn de kliks die we daadwerkelijk verwijderen,’ aldus Ghosemajumder. ‘Die zin is dus correct.’ Ghosemajumder’s argumentaties vielen slecht bij de marketeers in het publiek. ‘Je zei dat de ROI voor AdSense goed is,’ zei een vragensteller. ‘De ROI is goed voor Google, niet voor ons.’

De tijd dat Google geen kwaad kon doen is voorbij. Standard & Poor’s heeft in januari een negatief advies voor het aandeel Google gegeven, onder andere door het ‘aanzienlijk risico’ dat klikfraude voor het businessmodel van de zoekgigant vertegenwoordigt. Google’s beurskoers daalde dinsdag 7 procent na een waarschuwing van Google’s CFO dat de omzetgroei zou afnemen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Sjors Pals

Dat de adverteerders klagen kan ik me goed voorstellen, maar de website eigenaren zijn oo de dupe. Ik heb een relatief kleine site, met rond de 100 unieke bezoekers en 2000 pageviews per dag, ik heb een jaar lang adsense gedraaid, op een dag zag ik extreem veel kliks (factor 20 meer), ik denk dat het een bezoeker is geweest die dacht dat het goed zou zijn om veel te klikken. 3 maanden later gebeurde het weer, tot mijn verbazing krijg ik een mailtje van google dat me account disabled was, en dat ik het geld dat ik tot dan toe verdiend had (50 dollar) terug gestort zou worden naar de adverteerders. Ik was verbijsterd omdat ik me van geen kwaad bewust was, na een mailtje aan google kreeg ik na 4 dagen een standaard mailtje dat ik de overeenkomst geschonden had, ik kon nog in beroep gaan maar moest daarvoor een hele reutemeteut aan gegevens gaan versturen. Het is ronduit belachelijk, want de enige partij die klikfraude kan bestrijden is google zelf, bijvoorbeeld door IP's te filteren bij het tonen van hun ads, daarnaast lijkt me het niet zo heel moeilijk om achteraf fraude kliks te verwijderen, maar wat doet men? Men geeft de site eigenaar de schuld, terwijl ik geen ENKEL middel heb om klikfraude tegen te gaan, immers om overdreven klikkers te blocken zal ik moeten weten wie op de advertenties klikt, en om dat te doen moet ik de advertentie code wijzigen, en dat is nou juist wat niet mag van google. 

chris

Studenten verdienen flink aan Google AdSense13 februari 2006 Het is eigenlijk simpel en overgewaaid uit de lage lonen landen. Iedereen met een website kan zich aanmelden bij Google (AdSense) en deelnemen aan het advertentieprogramma. Google controleert je website en als alles voldoet aan de eisen, krijg je van Google een code die je in je website plaatst. Automatisch verschijnen er advertenties op je website en het verdienen begint. Je krijgt betaald per weergave van de advertentie of per klik. Als er geklikt wordt op de advertentie betaald de adverteerder meer en wordt er dus meer verdiend door Google en de eigenaar van de website.Dit heeft een flink aantal studenten aangezet een website op te zetten, voor enkele tientjes per jaar kun je simpel een naam registreren en ben je klaar om het eerste geld te verdienen. Honderden studenten bezoeken dagelijks de websites van elkaar en er wordt flink op los geklikt. Inmiddels zijn er verschillende Google kliklijnen, vorig jaar begonnen door een groep studenten uit Den Haag maar nu in heel Nederland. Ook worden er mensen ingehuurd die tegen vergoeding, dagelijks een lijst met website adressen af surfen en er flink op los klikken.Heb je geen verstand van websites, niets aan de hand, de Google kliklijn regelt dat voor je, voor een kleine honderd euro maken deze studenten binnen enkele dagen een eenvoudige website en kan je, je aanmelden bij Google AdSense. Het bijverdienen van honderden euro’s per maand kan nu vanuit je luie stoel. Klik nooit via je eigen computer op je eigen advertenties want dan blokkeert Google je account en kan je fluiten naar je geld. Wij gingen opzoek en vonden de volgende link;   http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1161030&WT.mc_id=rss Natuurlijk vroegen wij Google om een reactie en dit is het enige wat wij kregen. Hallo, Hartelijk bedankt voor uw e-mailbericht. We stellen het op prijs dat u de tijd hebt genomen om ons uw feedback te sturen.  Met vriendelijke groeten,  Het Google AdSense-team

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond