Deel dit artikel
-

Google gaat overlast ad injectors aanpakken

Google gaat de overlast van zogenoemde ad injectors aanpakken via een filter in zijn DoubleClick Bid Manager. Dat zijn advertenties die over bestaande advertenties worden heengeplaatst, soms zelfs met als doel malware of virussen te verspreiden.

Injectors zijn programma’s die meestal met bepaalde gratis software meegeïnstalleerd worden en moeilijk zijn te verwijderen.

De tactieken verschillen nogal: sommige programma’s vervangen bestaande advertenties op webpagina’s. Anderen plaatsen banners onderaan het browserscherm. 5,1 procent van alle pagina-impressies op Windows en 3,4 procent van pagina-impressies op Macs bevatten volgens Google geïnjecteerde advertenties.

En er wordt enorm veel geld mee verdiend. Het bedrijf Superfish.com injecteerde zeker 16.000 advertenties ter waarde van 35 miljoen dollar in 2013. Alleen al dit jaar heeft Google 300.000 klachten ontvangen.

DoubleClick Bid Manager, het platform voor geautomatiseerde inkoop van advertenties, voorkomt dat adverenties over bestaande advertenties worden gezet, aan de hand van zwarte lijst. Het bedrijf waarschuwt wel dat de technologie niet alle overlast zal wegnemen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond