Deel dit artikel
-

ACM en IAB eens over aanpak malvertising

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) en branchevereniging IAB hebben volgende stappen gezet in de aanpak van malvertising, waarbij malware via advertentienetwerken wordt verspreid.

Maandag is er overleg geweest tussen toezichthouder ACM en IAB Nederland en ACM gaat de betrokken Ministeries nu informeren over een mogelijke aanpak. Door het bieden van een effectieve oplossing hopen beide instanties wetgeving of rechterlijke uitspraken ten aanzien van malvertising voor te zijn, zo laten zij vandaag weten.

IAB Nederland zal nu samen met haar partners Deloitte, Fox-IT en enkele expertleden verder werken aan oplossingen. Die zullen vooral bestaan uit het tijdig en slim delen van informatie.

Volgens Govaert Plesman, directeur IAB Nederland, is het probleem in het algemeen moeilijk aan te pakken. Behalve dat cybercriminelen zelf banners met schadelijke malware maken en zich voordoen als adverteerder, worden ook bestaande online marketingcampagnes van buitenaf gehackt en misbruikt. De hele advertisingketen kan doelwit zijn. “De hacks zijn helaas zo slim in elkaar gezet dat tijdige detectie bijna onmogelijk is. We kunnen de pijn wel verzachten.”

Exacte cijfers zijn er niet. Plesman schat dat het om zes tot zeven uitbraken per jaar gaat. Dat lijkt weinig, maar reputatieschade ligt op de loer, zegt hij tegen Emerce. Hij verwijst naar de discussies over AdBlockers, die consumenten wellicht vaker gaan installeren als ze denken dat advertenties onveilig zijn. “De industrie heeft een afwachtende houding aangenomen, maar we moeten nu wat doen.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond