Google legt medicijnenreclame aan banden

In navolging van concurrenten Microsoft (MSN) en Yahoo (Overture) beperkt nu ook Google het advertereren voor medicijnen. Druk van een gecombineerde lobby van de farmaceutische industrie samen met Drugstore.com droeg eraan bij.
In oktober begon de National Association of Boards of Pharmacy (NABP) een lobby-campagne richting de zoekmachines om reclame voor medicijnen aan te pakken. Wie op 'drugs' zocht zag veel advertenties verschijnen van partijen die medicijnen aanboden, maar daar geen vergunning voor hadden. In zijn lobby-campagne werd NABP gesteund door Drugstore.com , de grootste (legale) online medicijnenverkoper in de Verenigde Staten. Volgens Drugstore.com zijn de illegale medicijnenverkopers schadelijk voor de reputatie van de legale verkopers.
Overture kondigde recent aan dat het stopt met het plaatsen van reclame voor medicijnen, ook MSN – dat samenwerkt met Overture – meldde dat het geen reclame voor medicijnen meer op de site wilde vertonen. Google gaat niet over tot een volledig verbod, zoals Overture dat (tijdelijk) heeft ingesteld. Het meldt tegenover Cnet dat het een consultant heeft aangesteld die gaat bepalen welke bedrijven niet aan de wettelijke regels voor online medicijnenverkoop voldoen. Overture werkt aan eenzelfde 'black' en 'white' list, maar tot die opgesteld is – naar verwachting begin volgend jaar – zegt het alle medicijnenreclame te weren.
Volgens onderzoek van Nielsen//NetRatings waren online medicijnenverkopers in oktober goed voor 2 miljard advertentie-impressies in de Verenigde Staten. Alleen fabrikanten van afslank-artikelen adverteerde die maand meer. Op de totale reclamebestedingen is 'healthcare' goed voor 5 procent van de omzet, aldus Nielsen//NetRatings.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond