Deel dit artikel
-

Google: Mobile search levert duurzame bijdrage

Waar beleggers hun twijfels hebben of de advertentiebusiness van Google ook in het mobiele domein goed werkt, heeft Googles leiding nul twijfel.

Mobile search, Youtube en programmatic advertising zijn drie belangrijke drijvers achter de groei van Googles resultaten over het derde kwartaal. Vannacht gaf de leiding van het bedrijf toelichting op de cijfers (Emerce: ‘Beleggers tevreden met kwartaalcijfers Google’).

Aan de basis van het optimisme over mobiele reclame-inkomsten ligt het veranderende gedrag van de consument. In Amerika vindt meer dan de helft van de zoekopdrachten bij Google plaats op mobiele dragers. Land nummer twee is India. Engeland is qua omzet een van de grootste bijdragers aan mobile search, al wordt de omzet niet naar dragers opgesplitst.

Google speelt op dit veranderende zoekgedrag in door de zoekresultaten op mobiel aan te passen.

CEO Sundar Pichai: “We hebben meer dan honderd miljard deep links in third party apps geïndexeerd. Als je Googlet op informatie die in die apps leeft, dan verschijnt het keurig in de zoekresultaten. Met een klik activeer je de app en krijgt wat je zocht. Of je krijgt een link om de app te installeren. Veertig procent van de top 5 zoekresultaten is informatie uit die app-index.”

Qua acceleratie van het mobiele verdienmodel zegt CFO Ruth Port: “Mobiele reclameomzet ontwikkeld zich duurzaam. Er wordt nog constant aan gesleuteld. We zitten in de beginfase.”

Ook programmatic advertising is een gebied waar Pichai stevige groei ziet. Display en video nemen het deels over van AdSense.

“Het aantal adverteerders dat onze programmatic producten gebruikt is afgelopen anderhalf jaar bijna verdubbeld. Onder hen bevindt zich tachtig procent van de AdAge top honderd. En het aantal mobiele en video-impresssies dat via DoubleClick Bid Manager is uitgeserveerd is met een factor 3,5 toegenomen ten opzichte van vorig jaar.”

Wat videoreclame betreft ziet de CEO van Google vooral dat adverteerders geld vanuit de traditionele budgetten gaan verschuiven naar YouTube.

Foto: Uncalno Tekno (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond