Deel dit artikel
-

Google moet omzet AdWords afstaan aan patenttrol

Google moet een deel van de inkomsten van AdWords afstaan aan een octrooihouder. Dat heeft een rechtbank in Virginia dinsdag bepaald. Om precies te zijn 1,36 procent van de omzet gaat straks naar Vringo, die daarmee honderden miljoenen dollars opstrijkt.

Vringo nam in 2011 octrooien over van zoekmachine Lycos en ging vervolgens als ‘patenttrol’ de markt op. Onder meer werd Microsoft aangeklaagd, die voor één miljard dollar schikte. Ook Google was de klos. In december 2012 bepaalde een andere rechtbank Google dertig miljoen dollar moest betalen aan Vringo. Die vond het bedrag evenwel te laag.

De patenten beschrijven een manier van ordenen en filteren van online advertenties bij gebruik van een grote inventaris, maar zijn opvallend ruim geformuleerd.

Google is in hoger beroep gegaan. Ook AOL Gannett, Target en IAC hebben zich bij de rechtszaak gevoegd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Paul Haarman

Die ruim geformuleerde patenten halen het meestal niet aan het einde van de streep. Ik heb zelf ervaring met een patent als “way of doing business” (dat is een patent die een wijze van werken beschrijft in tegenstelling tot een echt technische vinding). Vaak zijn dergelijke patenten niet houdbaar omdat ze teveel claimen. We zullen zien hoe het hier verder afloopt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond