Deel dit artikel
-

‘Google Newspass wordt betalingssysteem voor nieuws’

Newspass, het microbetalingssysteem voor nieuws van Google, wordt eind dit jaar gelanceerd. Met een eenmalige inlog zouden gebruikers toegang krijgen tot de betaalde artikelen van aangesloten uitgevers.

Dat meldt althans een Italiaanse bron, de krant La Repubblica.

Volgens die krant werkt het systeem met een eenmalige inlog waarna gebruikers voor verschillende nieuwsbronnen kunnen kiezen uit een betaalde abonnementsvorm of microbetalingen. De content achter de betaalmuur van Google, wordt wel in de zoekresultaten opgenomen, maar met een pictogram ernaast om aan te geven dat het om betaalde content gaat. Het betalen zou gebeuren met Google Checkout, het e-commerce platform van de zoekmachinegigant.

Volgens de Italiaanse krant heeft Google momenteel gesprekken met uitgevers om te vragen of partijen geïnteresseerd zijn om het nieuwe systeem te gebruiken.

De Guardian vroeg Google om een bevestiging. Maar de zoekmachinegigant wil het nieuws over Newspass niet bevestigen of ontkennen. Het bedrijf liet eind 2009 nog weten bezig te zijn met de ontwikkeling van een microbetalingssysteem waarmee uitgevers geld kunnen ontvangen voor premium artikelen.

Het systeem, dat Google sinds eind 2009 ontwikkelt, moet de gebruiker verschillende aankopen kunnen doen bij verschillende aanbieders. De inkomsten zouden gedeeld worden op eenzelfde manier als nu gebeurt bij de App Store: Google houdt 30 procent van de inkomsten. Google liet zich eerder ontvallen te denken aan een ‘ecosystem’ van premium content, waarbij de gebruikers met een eenmalige inlog toegang krijgen tot verschillende bronnen. Uitgevers kunnen verschillende betalingsmoeilijkheden bepalen. De toegangsmogelijkheden tot content worden verdeeld in onder meer kleine stukken tekst waarbij de lezer zich moet abonneren voor verdere toegang tot ingang tot preview pagina’s en first click free-access, waarbij de internetter bij een doorklik moet betalen.

Het bestaande e-commerce platform van de zoekmachinegigant,  Google Checkout, is in principe in staat om betalingen voor abonnementen af te handelen voor de uitgevers. Al zou dit systeem, liet Google eind vorig jaar weten, nog verbeterd moeten worden om aan te sluiten op de behoeften van nieuws- en mediabedrijven.

Bron foto: Cameron Cassan (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond