Deel dit artikel
-

Google werkt aan microbetalingssysteem voor nieuws

Google ontwikkelt een microbetalingssysteem waarmee uitgevers geld kunnen ontvangen voor premium artikelen. Binnen een jaar moet dit rond zijn.

Dat heeft het bedrijf laten weten aan de Newspaper Association of America (NAA). Deze laatste liet eerder weten op zoek te zijn naar mogelijkheden om meer inkomsten te genereren uit verschillende soorten online content.

Het bestaande e-commerce platform van de zoekmachinegigant,  Google Checkout, is in principe in staat om betalingen voor abonnementen af te handelen voor de uitgevers. Al zou dit systeem volgens Google nog verbeterd moeten worden om aan te sluiten op de behoeften van nieuws- en mediabedrijven.

Google stelt zich een ‘ecosystem’ van premium content voor, waarbij de gebruikers met een eenmalige inlog toegang krijgen tot verschillende bronnen. Uitgevers kunnen verschillende betalingsmoeilijkheden bepalen. De toegangsmogelijkheden tot content worden verdeeld in onder meer kleine stukken tekst waarbij de lezer zich moet abonneren voor verdere toegang tot ingang tot preview pagina’s en first click free-access, waarbij de internetter bij een doorklik moet betalen.

Microbetalingen

Het system voor microbetalingen is nog in ontwikkelling. Hierbij moet de gebruiker verschillende aankopen kunnen doen bij verschillende aanbieders. De inkomsten zouden gedeeld worden op eenzelfde manier als nu gebeurt bij de App Store: Google houdt 30 procent van de inkomsten.

Google laat weten in een open web te geloven dat voordelen kent voor zowel uitgevers als gebruikers. Maar open, zo stelt Google, staat niet per definitie gelijk aan gratis. In een document laat het bedrijf weten dat content op het internet kan gedijen bij meerdere business modellen, ‘waaronder het model gebaseerd op een abonnement’.

De NAA zoekt naar mogelijkheden om lezers geld te vragen via microbetalingen of abonnementen. Gebruikers zouden, afhankelijk van de informatie die ze over zichzelf vrijgeven, verschillende niveaus van toegang tot het nieuws kunnen krijgen. Andere opties zijn gratis toegang voor de gebruikers die een abonnement hebben op een papieren versie van de nieuwsbron, of gratis toegang wanneer gebruikers specifieke advertenties bekijken. De krantenindustrie in de Verenigde Staten onderzoekt de mogelijkheden voor een ‘paspoort’ waarmee de internetter toegang heeft tot content op verschillende sites met een enkele registratie.

Aanvullende inkomsten

Voor Google staat als een paal boven water dat advertenties de belangrijkste bron van inkomsten blijven voor de meeste online nieuwscontent. Een betaald model zal slechts dienen als een bron voor aanvullende inkomsten. Een succesvol betaald model zal, zo stelt de zoekmachinegigant, de advertentiemogelijkheden versterken en niet vervangen.

Een andere optie voor het verdienen van geld met premium content is volgens Google de combinatie met afilliate netwerken. Uitgevers kunnen beslissen om een bepaald deel van de content combineren met de juiste branding. Derde partijen, bijvoorbeeld andere kranten, zouden aangemoedigd moeten worden om het contentpakket op hun eigen site te hosten. De uitgevers zouden hierbij profiteren van de inkomsten uit de advertenties die opgenomen zijn in het pakket. Google neemt hierbij de embedded hosting voor zijn rekening en wil de achterliggende technologie leveren.

Bron foto: Nieve44/La Luz (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond