Google opent AdSense voor externe reclamenetwerken
Google gaat externe ‘ad serving-netwerken’ toegang geven tot de sites van sitebeheerders die AdSense gebruiken. Het bedrijf staat tientallen netwerken en onderzoeksbedrijven toe zijn netwerk van uitgevers aan te spreken.
Dat maakte het bedrijf zojuist met een e-mail aan zijn Nederlandse AdSense-klanten bekend. Deze update aan de AdSense-dienst vindt binnenkort plaats, zegt het bedrijf, zonder een exacte datum aan te geven.
Onder de 19 bedrijven uit Europa die toegang tot de miljoenen AdSense-gebruikers kregen, bevinden zich: AdRime, Atlas, DoubleClick, Eyeblaster, Mediaplex, TradeDoubler en Weborama. Veertien onderzoeksnetwerken hebben al het fiat van Google gekregen, waaronder: ComScore, Metrixlab, Nielsen, OTX Research en TNS.
Uit het bericht aan uitgevers die met AdSense werken: “[U] kunt meerdere advertentienetwerken toestaan advertenties weer te geven op uw pagina’s. Dit houdt in dat adverteerders van externe, door Google gecertificeerde advertentienetwerken kunnen concurreren om advertentieruimte op uw sites. (…) Om de kwaliteit te waarborgen van advertenties die op uw sites worden weergegeven, worden alle deelnemende advertentienetwerken gecertificeerd. (…)
Sommige advertentienetwerken gebruik van hulpprogramma’s die vergelijkbaar zijn met het op interesses gebaseerd adverteren van Google. Zo krijgen gebruikers op de sites die ze bezoeken relevantere advertenties te zien. Deze advertentienetwerken mogen geen gegevens verzamelen over uw site voor op interesses gebaseerd adverteren”.
Sitebeheerders die van een externe advertentienetwerk een beter financieel bod krijgen voor hun ruimte dan Google biedt, kunnen de uitingen van het derde netwerk betrekken. Google sprak met deze netwerken af dat het wel de rapportages van verkeer, kiiks en euro’s mag tonen in het AdSense-dashboard. Google krijgt hiermee enig zicht op de prestaties van deze concurrerende netwerken.
Het is de derde partijen niet toegestaan om via AdSense persoonsgegevens van sitebezoekers te verzamelen. De bedrijven die voldoen aan Googles privacyregels mogen wel persoonsgegevens vastleggen. Het plaatsen van cookies en vergelijkbare mechanismen om generieke data te verzamelen mag wel.
Uit een online toelichting op het bericht blijkt dat Google nu 8 reguliere advertentieformaten ondersteunt voor beelduitingen en 3 typen uitklapbare reclames.
Reclameuitingen van derden moeten ter keurig aan Google worden voorgelegd. De commerciële boodschappen moeten ten minste 72 uur voor begin van een campagne zijn getest en goedgekeurd.
Of en, zo ja, welke financiële afspraken Google met deze bedrijven maakte is niet bekend.
Google boekte in het tweede kwartaal van 2009 een omzet van 5,5 miljard dollar. Nagenoeg het volledige bedrag is afkomstig uit exploitatie van reclameruimte bij de zoekmachine, Gmail en op sites van derden. Eenendertig procent van de omzet is afkomstig uit AdSense.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond