Deel dit artikel
-

Google opent Amerikaanse kortingssite

Weer een nieuwe kortingssite opent zijn deuren, maar deze is van Google. Het technologiebedrijf steekt nog even alleen de tenen in het water, want de MKB-kortingssite is alleen in de stad Portland te gebruiken.

Onder de naam Google Offers ging de kortingssite gisteren van start in een stad met iets meer dan een half miljoen inwoners. Inwoners die zich op de site inschrijven met hun e-mailadres kunnen producten kopen tegen minstens 50 procent van de prijs. Dat geldt enkel bij winkels die meedoen aan de Google-kortingen.

Hoeveel Google van iedere actie als commissie vangt, is niet bekend. Concurrent Groupon vangt 50 procent van de nieuw gerealiseerde omzet, branchenoot LivingSocial pakt 40 procent.

Op de website blijkt dat twee grotere gebieden aan de oost- en westkust van Amerika binnenkort ook de Offers-dienst krijgen. In en rondom New York en San Francisco wonen circa 10 miljoen mensen.

Tot december 2010 onderhandelde Google nog over de overname van Groupon, dat al een groot internationaal bereik heeft. Daar wilde het naar verluidt 6 miljard dollar voor betalen. Die overname ging niet door. Nu bouwt Google eerst op zijn thuismarkt stap voor stap een kortingsdienst op. Of en wanneer het buitenland volgt moet blijken.

Waar AdWords in hoge mate een geautomatiseerde advertentiedienst is, zijn diensten als Offers bewerkelijk omdat MKB’ers persoonlijk worden benaderd om er aan deel te nemen.

Foto: dasqfamily (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Vincent Heidinga

“Waar AdWords in hoge mate een geautomatiseerde advertentiedienst is, zijn diensten als Offers bewerkelijk omdat MKB’ers persoonlijk worden benaderd om er aan deel te nemen.”

Juist, nu dat laatste stuk nog even op een AdWords achtige manier automatiseren (of gewoon koppelen?) en ineens zijn ze een stuk leaner en meaner dat Groupon?

360 Webshops

Ik begin me langzamerhand wel af te vragen waar Google nou voor staat. In sommige markten (zoals de reisbranche) beginnen ze zelfs te concurreren met hun belangrijkste adverteerders. Ik ben benieuwd hoe dit past in hun strategie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond