Deel dit artikel
-

Groupon blaast Google-overname af

Google loopt een blauwtje nu de leiding van kortingssite Groupon besluit om het bedrijf toch niet te verkopen voor een bedrag tot 6 miljard dollar.

Dat melden althans Amerikaanse media op basis van bronnen die nauw bij de onderhandeling zijn betrokken.

De reden voor het afketsen van de overname zou zijn dat Groupon enerzijds zelfstandig wil blijven en, anderzijds, dat het niet achter het beleid zou staan dat Google met het bedrijf zou gaan voeren. Dat zou in het bijzonder gaan om de relaties met winkeliers.

Het is niet duidelijk of dit mediabericht betekent dat een overname van Groupon definitief van de baan is. Het is niet uitgesloten dat onderhandelaars van Google hun mediacontacten gebruiken om deze informatie moedwillig te lekken en daarmee de overnameprijs te drukken. Google zou namelijk tot 6 miljard dollar willen betalen, het dubbele van de grootste overname tot nu toe. Dat was die van Doubleclick.

De onderhandelingen met Google waren onderdeel van een strategische financiële koersbepaling. Groupon is op zoek naar nieuw kapitaal om het bedrijf te doen groeien. Een overname is daarbij een optie gebleken, al lijkt het nu te kiezen voor nieuwe externe financiering door rijke investeerders. Het zal moeten blijken of Google daar nog bij wil horen.

Als Groupon niet wordt overgenomen, dan werkt het naar een beursgang toe. Het bedrijf zou dit jaar al een omzet boeken van 2 miljard dollar. Googles bod was, omgerekend, drie keer de jaaromzet. Dat wordt in financiële kringen niet gezien als een peperdure jackpot.

Ontwikkelingen elders in de markt

Vanuit de optiek van de techniek is de Groupon-site weinig bijzonders. Google zou een vergelijkbare site eenvoudig kunnen nabouwen. Immers, Groupon laat offline winkliers in uit MKB kortingen publiceren op de site. Wanneer een minimum aantal consumenten zijn belangstelling expliciet aangeeft, gaat de kortingsactie door. Dat levert de winkel eenmalig een groep nieuwe klanten op.

De kortingssite is echter meer een geheel van relaties met winkeliers dan louter de optelsom van het aantal kortingsbonnen. Het is een site die nauwe contacten met ondernemers heeft, de helft van het personeel is Sales & Marketing, en is populair bij de consument.

Yahoo heeft nog overwogen om Groupon te kopen, maar besloot een andere route te kiezen met lokale internetmarketing. Yahoo combineert nu alle beschikbare lokale kortingen op een nieuwe eigen site. Daar staan de kortingsbonnen van Groupon op, maar ook die van andere aanbieders.

Amazon.com kiest weer een andere route. Vorige week werd bekend dat het 175 miljoen dollar investeert in de nummer twee van de markt, Living Social.

Collectieve kortingssites in Nederland

In april 2010 trok Groupon al 135 miljoen dollar extern kapitaal aan. Daarmee ging het binnen en buiten Amerika op overnamepad. Door de overname van het Europese MyCityDeal kwam het ook in Nederland terecht.

De Telegraaf nam vorige maand een belang van 40 procent in de Nederlandse kortingssite Groupdeal. Het geld van de uitgever wordt gebruikt om de groei van Groupdeal te versnellen en het bedrijf ook spoedig buiten Amsterdam lokaal actief te maken.

Met de investering in Groupdeal kan De Telegraaf tevens laten zien hoe goed het in staat is om gericht en agressief zijn internetstrategie uit te voeren. Ten eerste moet het de kans grijpen om in korte tijd tegenwicht te bieden aan marktleider Groupon. Ten tweede, biedt deze situatie voor het eerste de gelegenheid om het bereik van de nieuwe dochter Hyves met een specifiek doel in te zetten.

Living Social is nog niet actief in Nederland, maar zou dat wel van plan zijn.

Foto: joebeone (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond