Google start met mobiele advertenties
Google start vandaag in Nederland officieel met mobiele tekstadvertenties, de mobiele variant van AdWords. Op een mobiele pagina met Google zoekresultaten verschijnen maximaal twee advertenties: één boven- en één onderaan de pagina. Adverteerders kunnen kiezen of de advertentie linkt naar een mobiele internetpagina of een telefoonnummer. Google testte de dienst eerder dit jaar in een aantal andere landen.
Alle adverteerders die gebruikmaken van AdWords kunnen gaan adverteren met Google Mobile Ads, een dienst die voorlopig nog de status ‘test’ heeft. “Het is een test omdat we willen kijken hoe adverteerders en gebruikers deze vorm van adverteren ervaren. Dit is voor het eerst dat Google een financiële component toevoegt aan zijn mobiele activiteiten,” vertelt Sidney Mock aan Emerce. Mock is marketing manager Google Benelux.
In Japan, De Verenigde Staten, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk startte Google eerder dit jaar al met het testen van de mobiele variant van AdWords. Volgens Mock waren de resultaten van die tests veelbelovend. “Wij kijken zowel naar de opbrengsten voor adverteerders als naar de gebruikerservaring.” Wat betreft de gebruikers is het, legt hij uit, van belang dat de zoekresultaten niet te ‘indringerig’ naar voren komen. Vandaar dat gekozen is voor een tweeregelige tektsadvertentie boven- en onderaan het scherm. Mock denkt dat de advertentiedienst vooral interessant is voor bedrijven die zich richten op producten voor mobiele telefoons zoals games, ringtones en voor locatiegerichte diensten.
Adverteerders kunnen er voor kiezen om een advertentie direct te koppelen aan een telefoonnummer. Wie op een link klikt, belt zo direct met het adverterende bedrijf. Mock: “Je kunt de openingstijden van je bedrijf gelijk laten lopen met de tijdstippen waarop een advertentie wordt getoond.”
Het prijsmodel – veiling, betalen per aangeklikte term – voor mobiele advertenties is vergelijkbaar met dat van Google AdWords voor de PC. Google verwacht dat adverteerders die gebruikmaken van Google Mobile Ads voorlopig een lager bedrag betalen per aangeklikte zoekterm.
“Ik denk dat de praktijk zal uitwijzen dat uiteindelijk meer wordt betaald voor advertenties die verschijnen bij zoektermen op een mobieltje,” reageert Paul Aelen, commercieel directeur van zoekmachine marketingbureau Checkit. “De prijzen zullen een stuk hoger liggen omdat de conversieratio hoger zal zijn.”
Die hogere conversie geldt volgens Aelen met name voor bedrijven die zeer afhankelijk zijn van ‘lokaal zoeken.’ Als voorbeeld noemt hij een hotel in Amsterdam of Schiphol. “Als je op Schiphol bent en via Google op je mobieltje op zoek bent naar een hotel dan pak je direct het bovenste resultaat. Als je dat hotel ook nog direct kunt bellen, dan is de kans op conversie veel hoger dan wanneer je twee weken van te voren op je PC gaat zoeken naar hotels op Schiphol.”
Aelen denkt dat de prijzen voor ‘mobiele zoektermen’ in het begin wellicht wat lager zijn dan voor het ‘reguliere’ zoeken, maar dat het Googlesysteem er voor zorgt dat de prijzen snel stijgen. “Wanneer er maar één advertentiepositie boven de zoekresultaten naar voren kan komen, dan is dat heel interessant voor een lokale partij.”
Meer initiatieven
Dit jaar zijn verschillende initiatieven gestart op het gebied van mobiel adverteren. Zo richtte afgelopen zomer het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland een werkgroep op die zich bezighoudt met de professionalisering en stimulering van mobiel adverteren. IAB Nederland verwacht een flinke groei van 'mobile advertising' de komende jaren. "De hoogste tijd om na te denken over richtlijnen, definities en advertentiestandaarden." In het Verenigd Koninkrijk is mobiel adverteren op dit moment een stuk populairder dan in Nederland, maar het IAB voorziet een vergelijkbare opkomst in Nederland.
Afgelopen halfjaar gingen in Nederland twee mobiele advertentienetwerken van start. MADS, opgericht door Ashu Mathura, biedt adverteerders de mogelijkheid om tekst- en banneradvertenties te kopen op WAP-sites van onder meer Spits, TMF/MTV, eMSN, eMessenger en Samsung. Ook IceMobile startte dit jaar een netwerk. Het bedrijf heeft onder meer mobiele bannercampagnes gedaan voor Sara Lee en Sanoma.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
PROSEO - Tammo Peters
De prijzen per aangeklikte zoekterm zullen mogelijk ook stijgen omdat er minder advertenties geplaatst kunnen worden. Er is minder ruimte voor advertenties. Bedrijven zijn waarschijnlijk genoodzaakt meer te bieden dan hun concurrenten omdat ze anders volledig buiten beeld zijn.