Deel dit artikel
-

Google zet mobielvriendelijke sites binnenkort hoger in zoekresultaten

Google gaat vanaf 21 april mobielvriendelijke sites hoger in de zoekresultaten zetten. Dat geldt voor alle talen wereldwijd. De maatregel zal volgens het bedrijf een ‘grote impact’ hebben.

Mobielvriendelijk wil zeggen geoptimaliseerd voor smartphones en tablets. Dat kunnen speciaal voor mobiel ontwikkelde pagina’s zijn of sites met responsive design, die meeschalen al naar gelang het gebruikte scherm. Ook informatie van apps wordt meegewogen.

In het verleden keken Google-algoritmen vooral naar de zichtbaarheid van mobiele sites, maar nu is mobiel een voorwaarde voor een hogere ranking.

Google heeft een handleiding voor mobiele sites gemaakt en een online test.

Capture

Deel dit bericht

5 Reacties

Paul Haarman

Als toevoeging hierop: In principe geldt dit alleen voor Mobile Search. Dus zoek je op je mobiel, dan worden mobile friendly sites hoger geplaatst. Voor desktops en laptops geldt dat niet, althans daar wordt niet over gerept. Toch verwacht ik dat een niet-mobile friendly site ook hun rankings zien zakken op desktops en laptops. Dat kan een side-effect zijn van de lagere positionering op mobiel of door “luiheid” van zoekmachines die op bepaalde zoektermen het onderscheid niet maken of je nu via mobiel of desktop zoekt.

Keesjan Deelstra

Omdat we dit zagen aankomen introduceerde SEOEffect vorige week mobile rankings, zie deze post: https://www.seoeffect.com/nl/blog/update-posts/mobile-rankings-voor-iedereen/
We zien nu al flinke verschillen!

Mocht je dit interessant vinden, maak dan een gratis proefaccount en probeer het zelf uit voor je site.

Tunis

@Keesjan, jammer van de verkapte reclame die je plaatst.

Verder zijn dit uiteraard goede ontwikkelingen. Google beredeneerd op basis van de gebruikers en die willen ze optimaal bedienen. Ik ben benieuwd in hoeverre straks de verschillen merkbaar zijn (aantal bezoekers/ranking). Prettig dat er ook een data wordt genoemd. Zo hebben we nog tijd om nog even verder te sleutelen en de puntjes op de i te zetten:).

Persoonlijk denk ik dat er grote verschuivingen gaan plaatsvinden (mobiel in combinatie met de snelheid van je site). Na Google Panda zal dit op korte termijn een nog grotere impact hebben op de world wide web.

Philippe Pappaert

Kunnen we alleen maar toejuichen.
Als je ziet dat er nu wereldwijd evenveel mobiele telefoons zijn als mensen dan is dit toch een logisch gevolg.

In deze tijd moet je gewoon een responsive website of een mobiele website hebben.

Ben benieuwd welke verschillen het gaat maken 🙂

Sjoerd Mellema

Goede zaak denk ik en ook heel logisch. Ik heb nog geen grote verschillen gezien voor sites met SSL en zonder SSL. Ook een punt dat afgelopen tijd voorbij gekomen is. Misschien dat ze daar ook een aankondiging voor doen op het moment dat dit wel echt een verschil gaat maken? Snelheid zie ik al wel als een opmerkelijk verschil. Als er verder geen on-site aanpassingen gedaan worden maar wel technische verbeterpunten doorgevoerd zijn presteert een website globaal al wel beter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond