Deel dit artikel
-

Google-update: vandaag bijltjesdag in SEO-land

Google voert vanaf vandaag een verandering in zijn zoeksysteem door die sites benadeelt die niet mobiel-geoptimaliseerd zijn. De site van de Europese Commissie is slechts een van de vele bekende bestemmingen die lager wordt gewaardeerd in de zoekresultaten.

De update die de zoekmachine vandaag doorvoert heeft mogelijk een nog grotere impact dan voorgangers met cryptische namen als Panda en Penguin. Sommige zoekmachinemarketeers spreken ook wel over mobilegeddon. Rampspoed in SEO-land. Sites die niet goed zijn te lezen op mobiele telefoons en tablets lopen het risico dat ze hun hogere positie in de zoekresultaten verliezen.

In technische termen is ‘mobile friendly’ een ranking factor geworden. Sites die goed zijn te lezen en gebruiken op mobiele dragers krijgen een plusje van Google in de zoekresultaten. Dit allemaal om de zoekresultaten relevant te houden voor het brede publiek, dat steeds vaker en intensiever mobiel zoekt.

Deze online test laat bijvoorbeeld zien dat de SEO-specialisten van de Europese Commissie rap aan de bak moeten om de site bij te schaven om te voldoen aan de huidige technische eisen van lees- en bruikbaarheid.

Sinds eind vorig jaar hecht Google duidelijk meer waarde aan mobiel goed leesbare sites. Eind februari maakte het bedrijf bekend dat het daartoe zijn zoekalgoritmes vandaag zou aanpassen.

Foto: Tiago Padua (cc)

Dit bericht is 992 keer gedeeld

28 Reacties

Martin van Dijk

Hier staat nog een handig artikel over hoe je je site mobiole friendly kunt maken: http://wpmonster.nl/is-jouw-wordpress-site-al-mobielvriendelijk/

Olaf

Wat mij niet duidelijk is, is of de bovengenoemde veranderingen alleen effect hebben op de mobiele zoekresultaten of ook op desktop zoekresultaten. Kan iemand hier iets over zeggen ?

Egbert van Keulen

Check ook dit artikel voor meer informatie:

http://www.emerce.nl/achtergrond/seo-alarm-jouw-website-klaar-mobilegeddon

Egbert

Nils Rooijmans

@Olaf: Google medewerkers hebben aangegeven dat desktop zoekresultaten niet beinvloed worden door deze update.

Dat geeft een indicatie, hoewel communicatie van Google medewerkers in het verleden wel eens tegenstrijdig langs elkaar liep, dus 100% zeker weten we het nog niet.

Sjaak

@Olaf, de veranderingen hebben alleen impact op smartphone zoekopdrachten, echter is het wel zo dat het wel degelijk invloed gaat krijgen op tablet en desktop resultaten gezien het een rankingfactor wordt genoemd, hoe zwaar dit gaat meetellen is onbekend. De praktijk zal moeten laten zien wat er daadwerkelijk gebeurd.

De vraag is alleen, waarom zou je geen mobiele vriendelijke website maken? Je gebruiker, potentiële koper, vindt het ook alleen maar prettig dat hij gemakkelijk door jouw website kan gaan en zal dus eerder tot aankoop overgaan.

Peter

Mobielvriendelijk personeel werven. Hoe verstuur je je CV vanaf je smartphone. De rol van video bij mibiel solliciteren? Lees: Let’s connect! Mobile recruitment 2015 (whitepaper) http://t.co/jfMxzAIBe8

Louis Jansen

Je kunt je afvragen in hoeverre een organisatie zijn klanten/bezoekers serieus neemt wanneer je anno 2015 überhaupt nog geen mobiel vriendelijke website hebt.

Sander

Een mobielvriendelijke website is erg belangrijk anno 2015, zeker wanneer je realiseert dat circa 40% tot 50% van je bezoekers via een mobiel apparaat de website bezoeken. Het wordt mij alleen niet duidelijk of mobilegeddon enkel effect heeft op de mobiele versie van de zoekmachine of ook invloed heeft op de desktopversie van Google.

Hans

Volgens mij een storm in een glas water. De commerciële sites die nu topposities hebben zullen doorgaans al lang een mobielvriendelijke of responsive uitvoering hebben. Daarnaast is het gewoon een extra factor die wat meeweegt. Bijltjesdag is dan ook zwaar overtrokken.

Jeroen Luijten

Na SEO Alarm, mobilegeddon nu zelfs bijltjesdag in SEO-land. Een heerlijke apotheose van de paniekzaaiers.

“De site van de Europese Commissie is slechts een van de vele bekende bestemmingen…”

Op basis waarvan kan jij stellen dat deze site opeens lager rankt door de mobile update.
En die zinssnede met “een van de vele bekende bestemmingen” is ook heerlijk vaag.

De mobile update heeft echt nog geen effect op de rankings. Neemt niet weg dat een goede mobiele experience ontzettend belangrijk is voor websites. Maar er lager van ranken?

Bart

Zien jullie al effect?

Eén van onze websites is geheel responsive maar wanneer ik kijk op bepaalde zoekwoorden in de Google zoekresultaten, zie ik websites die totaal niet mobiel/responsive zijn alsnog boven ons staan (in de mobile zoekresultaten).

Eric van Hall

@Jeroen @Bart. Ik ben heel benieuwd of het inderdaad maar een storm in een glas water is, of echt een bijltjesdag.

De communicatie van Google hierover de afgelopen maanden wijst in ieder geval op een bijltjesdag voor de mobiele zoekresultaten.

Ik heb vorige week screenshots gemaakt van de mobiele zoekresultaten van heel wat duurbetaalde trefwoorden (Adwords tarieven) waarop je kunt zien welke sites het ‘voor mobiel’ label hebben, en welke niet.

Over een week maak ik die screenshots weer en dan analysieer ik de eventuele verschillen. Mooie stof voor een blogpost lijkt me. Die kan je dan ook rond 30 april/ 1 mei hier op Emerce verwachten.

Keesjan Deelstra

Nog geen beweging gezien vandaag.
Even wat feiten:
– Het geld alleen voor smartphone rankings, dus niet voor tablet nog desktop rankings.
– Als je website pagina door de Google mobiel test komt, blijf je ranken, als je er neit doorheen komt, gaat je ranking OF dalen, OF vervalt. (dit is nog niet duidelijk)
– als je pagina door de test komt heeft je pagina nu al een ‘voor mobiel’ lable op je smartphone search resutlaat.
– Het gaat per website URL, dus niet op site niveau, mocht je een deel van je site mobiel hebben en een deel niet.
– de rank verschuiving gaat in vanaf 21 april en niet op 21 april.
– Er zijn heel veel hele grote sites die nog neit door te test komen en dus een groot deel van hun verkeer riskeren.

Jeroen Luijten

@eric
Tja, rankings zijn geen statisch iets. Site X staat niet perse 24/7 op plek 3 op één zoekwoord – dat is nogal simplistisch gedacht. Daarnaast zijn je rankings onderhevig aan zo veel dat iedere verschuiving lastig toe te wijzen is. Je screenshotjes gaan helaas nooit het hele verhaal vertellen.

Ik snap ook wel dat wij SEO’s rankings gebruiken als één van de te rapporteren KPI. Dat doe ik zelf ook. Maar je er zo op blijven focusen is wel erg #2010.

Een goede mobiele site is een pré (vanwege meer dan alleen deze update, wat dacht je van een site die 100% bouncerate op mobiel heeft vs 20% bouncerate?). Maar zo zijn er nog talloze elementjes aan te wijzen. Hoe graag mensen het ook willen: geindexeerde sites gaan ze op dit moment echt niet uit de mobiele index kicken.

Wat mij vooral blijft verbazen is hoe Emerce en zo ook andere sites (Nu.nl was ook lekker bezig) zo maar iets roepen en paniek blijven zaaien over ons vakgebied. Mobilegeddon… kom op zeg.

Casper

Lekkere clickbait weer 🙂 Was benieuwd naar de reacties, maar nog niks spannends te zien dus?

Erwin Boogert

Geen probleem hoor Casper. We klikken met nofollow.

Eric van Hall

@Jeroen. Je hebt gelijk als je zegt dat een website niet altijd op dezelfde plek staat in de SERP’s. Bovendien hangt de positie ook af van wie er ingelogd zoekt.

Maar denk je echt dat een meting van meerdere zwaar beconcurreerde trefwoorden vóór en na zo’n ingrijpende update niks zegt? In mijn metingen van afgelopen week staan er nog veel websites zonder het label ‘voor mobiel’ in de eerste 50 resultaten. Ben jij niet benieuwd of deze sites over een week flink lager staan, of helemaal zijn verdwenen uit de top 50?

Ik in ieder geval wel. Maar we zullen het zien.

Wellicht blijkt er niets te veranderen dat is terug te voeren op de update. En dan was het inderdaad een storm in een glas water. En hebben Emerce en Nu.nl, ik zelf en nog tal van anderen zich schuldig gemaakt aan paniekzaaierij.

Maar wees eerlijk, denk je dat dit allemaal gebakken lucht is?

En als deze berichtgeving ervoor zorgt dat meer organisaties doordrongen raken van het belang om mobiele internetters een betere ervaring te bieden is dat naar mijn mening sowieso goed nieuws.

bert

Lastig, beetje telefoon is tegenwoordig zo goed dat ik me flink gepiepeld voel als ik zo’n enorme kakresponsive site krijg voorgeschoteld. De oude m.site.tld was zo gek nog niet, dat gaf keuze.

Rowdy Groothedde

@Onebite: Thnx Onebite voor de link, heeft me echt geholpen!

Eric van Hall

Een paar nuttige links voor iedereen die door alle hype heen wil weten wat er echt aan de hand is:

http://googlewebmastercentral.blogspot.nl/2015/04/rolling-out-mobile-friendly-update.html

http://uk.businessinsider.com/google-mobilegeddon-faq-2015-4?r=US

En wat geruststellende woorden van Google voor een ieder die z’n site niet op tijd klaar heeft:

Run a website but didn’t make the deadline? Don’t worry. If a website isn’t mobile-friendly by today, webmasters can quickly make changes, using Google’s tools, and then expedite how fast Google re-crawls their pages by using Fetch as Google with Submit to Index in Webmaster Tools.

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly
https://support.google.com/webmasters/answer/6065812
https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=nl

Succes!

Onebite

@Rowdy: You’re welcome! Fijn als we het een en ander kunnen ophelderen.

Imezo.nl

Twee dagen verder en nog geen concrete verschillen. Wel bijzonder om te zien wat de invloed van Google maar weer is. Ergens las ik een bericht dat er bijna 5% meer responsive websites zijn in Nederland. Opzich een goede ontwikkeling denk ik zo. Nu nog zorgen dat alle niet-responsive websites langzaam verdwijnen (of lagere posities) krijgen in de resultaten.

Grote verschillen blijven vooralsnog achterwege.

Malou

Ik heb momenteel nog niet echt veel gemerkt van de update. Wellicht omdat veel sites in mijn mobiel vriendelijk zijn.

Nick

Ik zie stijging in resultaten vandaag reporter van serp tracker. Me site is mobile

Gijs Vroom

@Peter, OneBite, Martin
We hebben liever dat jullie een inhoudelijke bijdrage HIER leveren, in plaats van alléén verwijzen naar eigen blogs als promo. Werk mee aan Emerce in plaats van alleen als linkbuild te gebruiken.

Martin Voorzanger

Op de blog van Insitez (qualitative web analytics) vind je een Engelstalig post hierover.
Belangrijkste takeaways:
– Het beïnvloed alleen mobile ranking (en daarmee mobile organic search verkeer)
– Het gaat om de ranking van pagina’s, niet websites
– Nieuwe ‘Mobile-friendly’ certificaat in de SERP
– Hoe plug-ins en 3rd party trackers je ‘mobile-friendly’ page kunnen verstoren

Zie http://blog.insitez.com/mobile-friendly-and-third-party-plugins/

Mik

Als de-seo-expert.nl monitor ik vele websites dagelijks en zie weinig tot geen veranderingen in rankings van responsive sites. Wel zie ik dat de bounce rate zakt van responsive sites ( afhankelijk van de branche) en de conversie stijgt!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond