-

SEO alarm: Is je website klaar voor ‘Mobilegeddon’ 21 April?

Op 21 april komt Google met een ingrijpende update die een enorme impact gaat hebben op de mobiele vindbaarheid van websites. Wil je alles weten over deze update die al is omgedoopt tot ‘Mobilegeddon‘? En wil je weten welke stappen je nu het beste kunt nemen om hiervan niet de dupe te worden? Lees dan zeker verder.

‘Voor mobiel’

Het is Google nu echt menens in de strijd tegen websites die niet geschikt zijn voor mobiel.

Voor de lezers van Emerce kan dit eigenlijk geen verrassing meer zijn. Op 21 november 2014 schreven wij al dat Google wereldwijd het ‘mobile-friendly‘ label ging uitrollen. In Nederland: ‘Voor mobiel‘.

Websites die geschikt zijn voor smartphones krijgen dit label naast hun link in de zoekresultaten.

Mobiel Vergroot

Google wijst smartphonegebruikers zodoende op websites met een goede mobiele gebruikerservaring. Bij die gelegenheid gaf Google ook aan dat mobielvriendelijkheid in de toekomst een ranking signal zou worden.

Op 29 oktober 2014 introduceerde Google de mogelijkheid om de mobielvriendelijkheid van de pagina’s binnen je website te analyseren binnen Google Webmaster Tools.

21 April: ‘Mobilegeddon’

Vanaf 21 april is het zover. Vanaf die datum rolt Google een zeer ingrijpende update van hun algoritmen uit om niet-mobielvriendelijke websites aan te pakken in de zoekresultaten op smartphones. In Amerika is deze update inmiddels bekend als ‘Mobilegeddon’.

Volgens een tweet van Aleyda Solis die ook nog eens werd geretweet door Gary Illyes van Google, is deze update groter dan Penguin en Panda.

tweet google aleyda solis

Er zijn zelfs SEO-experts die ervan overtuigd zijn dat de update ook effect gaat hebben op de desktopresultaten. Maar Google ontkent dit vooralsnog.

Zelf kondigt Google de update aan op hun Webmaster Central Blog: ‘Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.

In de Google Hangout hieronder legt John Mueller van Google uit waarom ze deze stap zetten en welke criteria Google hanteert voor mobielvriendelijkheid:

Google waarschuwt webmasters per e-mail

Webmasters die een Google Webmaster Tools account hebben waarvan de website niet geschikt is voor smartphones krijgen een waarschuwing via e-mail.

Google Mobile Issues Mail 640

In de waarschuwing meldt Google het aantal pagina’s binnen de site dat volgens de maatstaven van Google ongeschikt is voor smartphones. Google spreekt daarbij van ‘critical mobile usability errors.

En vervolgt: ‘The errors on these (..) pages severely affect how mobile users are able to experience your website. These pages will not be seen as mobile-friendly by Google Search, and will therefore be displayed and ranked appropriately for smartphone users.’

Met andere woorden: zorg dat je webpagina’s geschikt worden gemaakt voor smartphones, anders zullen ze in de zoekresultaten op smartphones anders en lager worden weergegeven.

Realtime

Het mobielvriendelijke algoritme werkt realtime. Dit betekent in principe dat zodra Googlebot heeft vastgesteld dat een pagina op je website geschikt is voor smartphones, deze pagina ook direct daarvan profiteert in de zoekresultaten.

Pagina-specifiek

Het mobielvriendelijke algoritme beoordeelt iedere pagina afzonderlijk. Dat betekent in de praktijk dat elke pagina, los van alle andere pagina’s binnen dezelfde website, het label ‘voor mobiel’ en daarmee een hogere ranking kan krijgen.

Bereid je voor op mobilegeddon in drie stappen

Het is duidelijk: als je website op dit moment veel mobiel zoekverkeer krijgt via Google search, maar je site is niet geschikt voor smartphones, dan zal dat zoekverkeer na 21 april drastisch afnemen.

Maar wat betekent dit concreet voor de korte termijn? Wat kan je doen om mobilegeddon voor te zijn?

Stap 1: Test je website op mobielvriendelijkheid

Een pagina is volgens Google mobielvriendelijk als die aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen.
  • De content past in z’n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
  • Knoppen en linkjes staan ver genoeg uit elkaar,  zodat de juiste met een vinger kan worden geklikt.

Als je zeker wilt zijn dat jouw pagina aan deze criteria voldoet, controleer die dan met de mobielvriendelijke test van Google.  Deze test werkt alleen wanneer je Googlebot toestaat om de CSS en JavaScript in je website te indexeren.

mobielvriendelijke test google

Google geeft daarbij tips voor de meest gangbare CMS-systemen en meer informatie over het mobielvriendelijk maken van websites.

Is je website volgens de mobielvriendelijke test van Google geschikt voor mobiel? Mooi! Dan heb je niks te vrezen van mobilegeddon.

Een andere methode is op je smartphone via Google zoeken naar je website. Als in het zoekresultaat de tekst ‘voor mobiel’ naast de titel staat, ziet Google je site als mobielvriendelijk.

Stap 2: Bepaal de te verwachten impact

Komt je website niet goed door de test, stel dan eerst vast hoe groot de impact kan zijn op het aantal bezoekers aan je website.

Zoek daartoe in Google Analytics op hoeveel van het organische zoekverkeer vanuit Google momenteel afkomstig is van smartphones.

Daarvoor neem je de volgende stappen in Google Analytics:

  • Stel een periode in. Bijvoorbeeld de laatste 3 maanden.
  • Kies in het linker menu voor aquisition, all traffic, source / medium.
  • Klik vervolgens op google / organic.
  • Kies daarna uit de drowdown van Secondary dimension voor Device Category.

Je ziet dan het onderstaande overzicht:

mobiel googleverkeer analytics

Let op: ‘mobile’ staat voor smartphones (hier de uitleg van Google). In het voorbeeld hierboven is dus zo’n 32 procent afkomstig van smartphones. Wat zou het voor deze e-commerce site betekenen als die bezoekers grotendeels komen te vervallen na 21 april? In dit geval al snel zo’n € 5.000 per maand.

Bepaal voor jezelf of de te verwachten impact een investering in bijvoorbeeld een responsive website op korte termijn rechtvaardigt.

Tip: Gebruik voor die bepaling dit Rapport van Forrester Research over ROI en zakelijke voordelen van responsive webdesign.

Stap 3: Maak je website geschikt voor smartphones

De mobielvriendelijke test van Google maakt geen onderscheid tussen een aparte mobiele website en een responsive website.

Lees om te beslissen welke mobiele oplossing voor jouw organisatie de beste is, onze eerdere blogpost App, mobile site of responsive website? Of gebruik gelijk de beslisboom hieronder:

infographic-app-mobiele-site-responsive-compr.png

Responsive web design is overigens de aanpak die Google aanbeveelt. Kies je voor responsive web design? Lees dan zeker onze eerdere blogpost over de vier strategieeën om een responsive design te realiseren.

Tip: Aangezien de ranking pagina-specifiek is, kan je ervoor kiezen om in eerste instantie alleen de belangrijkste pagina’s alvast geschikt voor mobiel te maken.

Op termijn onvermijdelijk

Eigenlijk kan geen enkel zichzelf respecterende organisatie vandaag meer zonder een responsive website. Dus als de website van jouw bedrijf nu nog niet responsive is, is die investering hoe dan ook op (korte) termijn onvermijdelijk. Hoe eerder je dit realiseert, hoe eerder je er profijt van hebt.

Afbeelding: Everett Historical / Shutterstock.com

Deel dit bericht

3 Reacties

Astrid Donders

Interessant!

Wouter

Goed en helder uitgelegd, complimenten ook voor de infographic. Ben benieuwd wat de impact van de Google mobile update zal zijn voor de rankings in de mobile search results.

Eric van Hall

@Wouter Als je benieuwd bent naar de impact, hou dan zeker deze pagina’s in de gaten. Eind van de maand kom ik met een artikel waarin ik hier op inga. Ik heb vorige week namelijk al screenshots gemaakt van de eerste 50 zoekresultaten op mobiel voor de duurste Adwords trefwoorden. Volgende week doe ik dat opnieuw en analyseer ik de resultaten. Wil je op de hoogte blijven, volg me dan op Twitter (@mediawebnl).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond