Deel dit artikel
-

GPRS is er eindelijk, maar wie wil het?

Het Britse onderzoekbureau Analysys verwacht dat er volgend jaar al zo´n 5,9 miljoen GPRS-gebruikers in Europa zijn. Dan heeft 35 procent van de GSM-abonnees dus een GPRS-abonnement. Hoe staat GPRS er nu in Nederland voor? Door Leo Klaver

Het aantal leveranciers van gprs-toestellen is inmiddels vrij groot, maar interessanter dan de apparatuur is uiteraard de vraag of er al gprs-diensten zijn die kunnen worden afgenomen. Een rondgang op de recent gehouden beurs Mobile &Wireless in de Rai geeft enig inzicht. Druppel Internet Services blijkt een wireless instant messenger te hebben ontwikkeld die via het gprs-netwerk werkt. Aanwezig was uiteraard ook MChannels.tv, een samenwerkingsverband van MChannels.tv, Motorola en Libertel-Vodafone. Wie klant wordt van Mchannels (je moet aan een bepaald welstandsprofiel voldoen), krijgt een mobiele telefoon van Motorola met circa zestig procent korting, toegang tot het gprs-netwerk van Libertel en toegang tot de diensten van tal bedrijven die hun toestel hebben gesponsord. De bedoeling is veelal dat gebruikers met de goedkope telefoon naar de site of shop van de sponsor gaan om daar wat te kopen. Naar Dental Plaza bijvoorbeeld, dat is opgezet om tandartsen mobiel te laten internetten. Ze kunnen ondermeer e-mailen, op internet surfen en bestellen in de online winkels van leveranciers.

Soms komt er wat nieuws zoals de recent aangekondigde Openwave Download Fun-software. Met deze software is content te downloaden zoals beltonen, screensavers, logo´s, wenskaarten, afbeeldingen van favoriete popsterren of huisdieren, spelletjes en in de toekomst animaties en videoclips. Behalve dergelijke diensten wordt hier en daar door organisaties in pilots bekeken wat gprs voor hen zou betekenen. Zo loopt er bijvoorbeeld in de binnenvaart een gprs-project. Rijkswaterstaat wil weten of het zinvol is schippers met gprs continu online te laten zijn. Ze kunnen dan te allen tijd informatie krijgen over bijvoorbeeld stremmingen in vaarroutes en calamiteiten. Schippers kunnen zelf ook meer informatie doorsturen over verwachte aankomsttijden en dergelijke. De proef moet onder meer uitwijzen of de techniek ook op het water werkt. Ook zijn er pilots aan de gang bij vervoersbedrijven die aan chauffeurs in de vrachtwagen documenten willen kunnen sturen. Dat kan bijvoorbeeld belangrijk zijn tijdens een MKZ-crisis.

Grens

Met gprs kan informatie over een mobiel netwerk worden verstuurd en ontvangen en dat is iets waar met name in de business-to-business sector in toenemende mate vraag naar is. Als files niet zijn te omzeilen, is het handig een mobiel kantoor in de auto te hebben inclusief wat entertainment. Het is ook handig voor service-monteurs die mobiel onderhoudswerkzaamheden wil verrichten aan een IT-systeem bij een klant.

Een groot zakelijk nadeel van gprs is nog wel dat het niet grensoverschrijdend werkt. Wie naar België gaat, zal bij de grens afscheid moeten nemen van de Nederlandse gprs-diensten. Een ander nadeel is dat de snelheid nog lang niet altijd optimaal is. gprs werkt in de praktijk in Nederland goed bij relatief kleine applicaties. Bij zwaar mobiel dataverkeer kan de snelheid behoorlijk terugvallen.

Of gprs voor de consumentenmarkt een succes wordt, is nog helemaal de vraag. Apparatuur om te gprs-en is er inmiddels genoeg. Dat is geen belemmerende factor meer. De beschikbaarheid van diensten is dat nog wel. Wie gprs wil hebben moet vooral altijd online willen zijn en daar ook nog eens behoorlijk voor willen betalen.

MChannel zoekt zijn klanten in de groep mensen met het volgende profiel: innovatief, early adaptor, gebruikt vaak de telefoon, afkomstig uit de hogere welstandsklassen en/of vrije beroepen. Opmerkelijk is wel dat ook dit soort mensen kennelijk moet worden gelokt met kortingen op de aanschaf van mobiele telefoons. Zo hoog is de nood om te gprs-en kennelijk ook nog niet. Innovatief, maar het mag geen geld kosten. Nederlandser kan bijna niet.

Tarieven

Twee Nederlandse telecomoperators hebben recent hun gprs-netwerken voor het grote publiek geopend: Telfort en Ben. (Voor gprs operators buiten Nederland: www.gsmworld.com .) De gprs-dienst van KPN voor consumenten, Internet Everywhere, zou op 16 november 2001 worden geïntroduceerd, maar het is tot nader order uitgesteld omdat de installatie niet gebruikersvriendelijk genoeg was. Voor zakelijke klanten is deze dienst al wel beschikbaar, maar hoeveel dat er zijn maakt KPN niet bekend. Ook Libertel-Vodafone heeft wel een Wireless Web-dienst voor mkb-bedrijven, maar nog niets voor consumenten, hoewel consumenten ook van het Wireless Web gebruik kunnen maken.

Telfort (het bedrijf heet inmiddels mmO2) was op 30 november 2001 de eerste operator die gprs voor consumenten aanbood. Ben volgde een week later. Mm02 vraagt voor het versturen van 1 megabyte dataverkeer 5 euro. Er hoeft dus niet per seconde te worden betaald, zoals bij een gsm- verbinding gebruikelijk is. Voor deze 5 euro zijn volgens het bedrijf per maand 1000 wap-pagina´s te bekijken, 200 mailtjes te versturen of 15 minuten te internetten. Bij Ben betalen consumenten die geen abonnement afsluiten, 29,70 euro voor het versturen van 1 Mb. Maar men kan ook een abonnement afsluiten van 5 euro voor het versturen van 1 Mb. Wie niet meer doet dan genoemde 1000 wap-pagina´s of 200 e-mails per maand, is dus bij beide operators even duur uit. Wie 300 Mb wil verbruiken kan beter een Ben-abonnement nemen. Dat kost bij deze operator 99,17 gulden en bij Telfort Clarity 132,22 gulden.

Is dat duur? Het antwoord is natuurlijk: hangt er vanaf hoeveel geld je te besteden hebt. Bill Gates zal er waarschijnlijk niet wakker van liggen. Voor anderen kan het een extra bedrag zijn dat men niet wil uitgeven. Om helemaal compleet te zijn: KPN vraagt voor zijn zakelijke gprs-dienst 15 euro per maand en Libertel rekent 23,1 euro. (prijzen per december 2001 en per 1Mb). Voor Internet Everywhere ligt de prijs op 10 euro voor 1Mb.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond