Deel dit artikel
-

GPRS serie, deel 4: Content

Waarvoor zal GPRS (en UMTS) met name gebruikt worden? Op die vraag is volgens onderzoek van IDC geen eenduidig antwoord te geven. Wie een blik werpt op het aanbod aan WAP-diensten ziet alvast de basis voor GPRS-dienstverlening, is de verwachting. Nieuwe elementen als muziek downloaden lijken veelbelovend. De vraag is alleen hoe duur het aanbod mag worden.

Samsung denkt dat consumenten na introductie van GPRS de toestellen met name gebruiken voor internetten en het ontvangen van e-mail. Daarna zullen consumenten muziek gaan downloaden, direct vanaf internet naar het toestel, en zullen ze foto's gaan maken en deze versturen naar e-mailadressen of andere telefoons. Vorige week was tijdens de presentatie van het eerste GPRS-toestel van Samsung ook het toestel te zien dat voorzien is van een camera. Wanneer deze geïntroduceerd wordt is nog niet duidelijk.

Als het gaat om de zakelijke markt zal GPRS met name een rol krijgen als verlengstuk van het intranet, verwacht Samsung. Ook partijen als Telfort en KPN denken dat GPRS voor het bedrijfsleven op die manier waardevol kan zijn. Ook zal het veelvuldig gebruikt worden voor e-mail en zal telemetrie via GPRS zijn intrede doen, verwacht Samsung. Telemetrie houdt bij GPRS in dat de locatie van de gebruiker bepaald kan worden (locatiebepaling). Een toepassing die ook vanuit marketingoogpunt handig kan zijn, iemand kan een aanbieding krijgen van de winkel waar hij op dat moment langsloopt.

Stephan Tieleman, vice president sales & marketing van AtoBe (voorheen Wapmagic), ziet nog geen killer application voor GPRS. "Ik denk ook niet dat ze er zijn. Het gaat eerder om het vinden van de juiste bouwstenen om de diensten te kunnen aanleveren, zoals personalisatie, locatiebepaling, en voor zakelijk gebruik de manier waarop er een koppeling is gemaakt met de bedrijfsinformatie." Tieleman pleit ervoor zoveel mogelijk diensten in de markt te zettten. Enige zorgen heeft hij wel over de kosten voor de content. "De telecombedrijven vragen een vergoeding, zoals de 4,20 gulden van KPN per megabyte, maar daarnaast moet ook betaald worden voor de diensten van de contentleveranciers. De vraag is of bijvoorbeeld jongeren dat wel kunnen opbrengen."

Bij Ericsson houdt Reint Martens zich bezig met business development. "Wil een applicatie succesvol zijn, dan moet hij voldoen aan drie kernmerken", zegt Martens. "De applicatie moet gepersonaliseerd worden, er moet een ook ruimte zijn voor e-commerce en het dient aan te sluiten bij de beleving van de gebruikers. Dat betekent dat fun en entertainment ook belangrijk zijn." Het versturen van sms of e-mail (messaging) zal volgens Ericsson ook met de komst van GPRS een belangrijke toepassing blijven. Het bedrijf maakt zich daarom sterk voor unified messaging, waarbij het eenvoudiger is om van vast naar mobiel internet berichten te versturen.

Voor de content van GPRS zullen in eerste instantie de bestaande WAP-applicaties gebruikt worden, aldus Ericsson. Nieuwe toepassingen als muziek downloaden zullen in het begin wel prijzig zijn, maar volgens Martens zullen die prijzen al snel gaan dalen. "Het is te vergelijken met de tijd waarin ISP's content afschermden, tenzij er voor betaald werd. Dat is ook vrij snel anders geworden."

Volgens Martens is GPRS in principe al beschikbaar. De telecombedrijven die werken met de Ericsson-standaard hebben beschikking over de software om hun netwerk aan te passen. Het GPRS-toestel van Ericsson, de R520, zal in het eerste kwartaal van 2001 op de markt komen.

Als het gaat om het geschikt maken van de applicaties voor mobiel internet, dan levert het feit dat GSM en GPRS werken met een radio-netwerk, de meeste problemen op, vertelt Martens. Via het Mobile Applications Initiative is Ericsson betrokken bij het geschikt maken van de applicaties voor mobiel internet. "Een veel voorkomend verschijnsel is dat een verbinding even wegvalt. Om te voorkomen dat er weer een nieuwe verbinding wordt gemaakt en het muziekstuk of het filmpje overnieuw begint dienen applicaties hierop getest te worden." Op de site van het Mobile Applications Initiative staan 123 (internet-)applicaties die op deze manier geschikt zijn gemaakt voor mobiel internet.

Deel dit bericht

1 Reactie

Richard van den Boogaard

"De telecombedrijven vragen een vergoeding, zoals de 4,20 gulden van KPN per megabyte, maar daarnaast moet ook betaald worden voor de diensten van de contentleveranciers. De vraag is of bijvoorbeeld jongeren dat wel kunnen opbrengen." Inderdaad. Niet dus. Dfl. 4,20 per megabyte is onrealistisch. Muziekgebruik via GPRS zal pas interessant worden zodra dit bedrag enorm naar beneden gaat. Kwestie van vraag en aanbod, en bij dergelijk "aanbod" is de vraag naar entertainment audio- en video diensten nagenoeg nul (zakelijk gezien heb ik ook m'n twijfels, maar daar geldt het principe "de baas betaalt"). Rekent u even mee: voor een track van 3MB (ongeveer 96kbps) zouden inclusief kosten voor rechten van content meer dan Dfl. 16,50 per track betaald moeten worden. (12,60 voor downloaden + 4 gulden voor de content). Let wel, dat is anderhalf keer de prijs van een CD-single! Een beetje realisme zou je toch wel verwachten onder de toekomstvoorspellers…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond