Deel dit artikel
-

GPRS serie, deel 5: Marketing

De introductie van GPRS zal een andere marketingstrategie te zien geven. Niet de technologie of een onbegrijpelijke term (WAP) zal sterk gecommuniceerd worden, maar de nadruk komt te liggen op de diensten, aldus Motorola en Nokia . Volgens Nokia is er daarom een grotere rol voor de aanbieders van de toepassingen. Zij moeten duidelijk maken wat GPRS de gebruiker te bieden heeft.

Met de introductie van WAP waren vooral de fabrikanten van mobiele telefoons in beeld. Zij maakten stevig reclame, en doen dat nog steeds, zoals Siemens dat veelvuldig te zien is op televisie en via billboards. Aanbieders van content vielen nauwelijks op, ze richtten zich amper direct tot de consumenten en beperkten promotie van hun diensten vaak tot het versturen van een persbericht. De partijen die de diensten onderdeel maakten van hun aanbod lieten het bijkans geruisloos tot een extra kanaal worden. Van de telecombedrijven was alleen KPN onvermoeibaar met zijn reclame voor M-Info, en legde daarbij bovendien de nadruk op het aanbod aan diensten.

Directeur Rik Riezebos van ARA Communicatieadviesbureau stelt dat er teveel aandacht is geweest voor de techniek rond WAP, ook in de reclame. Dat maakte consumenten volgens hem niet meteen duidelijk wat het voordeel was van gebruik van een dergelijke dienst. "Uitgangspunt in het aanbod, maar ook in de communicatie, moet zijn de behoeften van de gebruiker. Je ziet dat er vaker uitgegaan wordt van de technische mogelijkheden." Volgens Riezebos moet het productaanbod ook meer uitgaan van de informatiebehoefte van iemand die onderweg is. "Dan heb je behoefte aan bijvoorbeeld een routeplanner of wil je de e-mail kunnen lezen."

In de marketing van GPRS zal er straks inderdaad meer aandacht zijn voor het aanbod aan diensten, verwacht Wibe Wagemans, marketingmanager Nokia Mobile Phones. "Wij zullen zo min mogelijk technologie in onze communicatie verwerken. De nadruk zal sterk komen te liggen op de toepassingen die via de nieuwe toestellen beschikbaar worden." Nokia zal de campagne ter promotie van de GPRS-toestellen starten in de eerste helft van 2001. "Als het gaat om media-keuze, zal de aanpak niet anders zijn dan we gewend zijn bij Nokia", zegt Wagemans.

Het communiceren van de toepassingen zal ook nadrukkelijk moeten gebeuren door de andere partijen betrokken bij GPRS, zegt Wagemans. "Aanbieders van content en telecombedrijven krijgen een hele grote rol in het uitleggen van de nieuwe mogelijkheden. Zij moeten vertellen hoe er nu afgerekend wordt via GPRS (betaling voor de diensten in plaats van voor de verbinding, red.) en wat het betekent om altijd online te zijn, zoals gebeurt met GPRS." Belangrijk in de communicatie is informatie over de kosten, zegt Wagemans. "Er zal nog een hele hoop werk te verzetten zijn in de marketing van GPRS."

Dennis Stevens, marketingmanager Motorola PCS Benelux is het niet eens met de conclusie dat marketing nadrukkelijk ook door de andere betrokken partijen gedaan moet worden. "Uiteindelijk kunnen bedrijven die mobiele telefoons leveren niet anders dan zelf ook de applicaties gaan leveren. Bij Motorola zijn we al bezig met het ontwikkelen van deze toepassingen." Daarmee ligt de verantwoordelijkheid om de toepassingen te communiceren ook voor een groot deel bij de leveranciers van de toestellen, betoogt Stevens.

Motorola zal wel, gelijk Nokia, de nadruk leggen op de functie van GPRS voor de gebruiker, zoals de beschikking die iemand dan heeft over ondermeer e-mail, nieuws en games. Maar het bedrijf redeneert daarbij vanuit de doelgroepen waarvoor die toepassingen bestemd zijn en houdt ook bij de bouw van de toestellen rekening met deze doelgroepen. Concreet betekent dit dat er een uitgebreide productlijn komt. "We zullen zoveel mogelijk doelgroepen proberen te bedienen met een passend toestel. Voor jongeren betekent dit bijvoorbeeld dat er een soort joystick wordt toegevoegd aan het toestel, daarmee kunnen ze dan games spelen." Kosten voor de toestellen zullen tussen de 600 en 2000 gulden komen te liggen, verwacht Stevens. In de praktijk zullen telecombedrijven subsidies geven op deze prijzen en zullen ze als gevolg daarvan lager liggen.

Campagnes van Motorola zullen "begin volgend jaar" van start gaan, zegt Stevens. "Dat heeft niet te maken met voorradigheid van de toestellen. We zijn eerder afhankelijk van aanpassing van de netwerken door de telecombedrijven. Wij hebben de toestellen voorradig, er zijn al duizenden aan KPN geleverd." Niet alleen in marketingcommunicatie verschilt GPRS daarmee van WAP (dienst versus techniek), ook als het gaat om distributie zijn er lessen getrokken uit de introductie van WAP, waarbij de mogelijkheid om er gebruik van te maken al geruime tijd bestond, maar de toestellen nog op zich lieten wachten.

Deel dit bericht

4 Reacties

Ferry C. Grijpink

De belangrijkste les die we moeten leren van WAP is dat er nuttige, leuke of zinvolle applicaties moeten zijn. Bij WAP is het probleem dat er tot nu toe nog maar weining echt goede applicaties zijn. Een van de redenen hiervoor is dat er geen goede manier is om geld te verdienen aan WAP diensten. Door de relatieve dure air-time is de gemiddelde consument niet bereid om extra te betalen voor informatie of een dienst, en is er dus voor de WAP diensten provider niets te verdienen. Hopelijk veranderd dit bij GPRS, aangezien de airtime beduidend goedkoper wordt wanneer je per pakket afrekent. Blijft nogsteeds de vraag of er voldoende partijen zijn die met diensten komen. Bij m-info hebben we gezien dat je het niet van de Telco's moeten hebben. Start-ups hebben het moeilijk vanwege het slechte VC klimaat.Wil GPRS echt een succes worden, zullen er meer partijen het lef moeten hebben om met nieuwe applicaties te komen. Ferry C. GrijpinkMobile-matters.com

Boudewijn Liesker

Naar mijn mening is nadruk leggen op diensten alleen niet voldoende. Ik zou kiezen voor "oplossingen" voor klanten. Klanten vinden het leuk om direct te laten zien aan vrienden en familie wat zo'n ding kan. Er moet naar mijn mening wel een oplossing gevonden worden voor de vele velden die je nu als WAP gebruiker door moet om iets te vinden. Een wizzard? 

Frank Schuyer

In de vele discussies wordt er gesproken over kosten, snelheid, te weinig diensten etc. In geen enkele discussie hoor ik iemand praten over de consument cq eindgebruiker. Laten we nu eerst eens de markt onderzoeken en naar de behoefte van de eindgebruiker kijken. Wat we van WAP kunnen leren is dat er diverse diensten in de markt zijn gezet die helemaal niet werken of waar niemand op zit te wachten. We hebben daar allemaal veel leergeld voor betaald en daar moeten we dus iets mee doen. Het wordt nu tijd dat we i.p.v. de techniek de eindgebruiker als uitgangspunt nemen.

R. Calamé

Een klassiek schoolvoorbeeld in een new economy jasje. Hoe kan het zijn dat er WAP nodig is om tot de magistrale conclusie te komen dat het tijd is om i.p.v. de techniek de eindgebruiker als uitgangspunt te nemen? Daarvoor hadden we Video 2000 toch al gehad?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond